Setup med cr80/es?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Setup med cr80/es?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-13 09:01

Jag och en kompis har diskuterat vilken investeringsväg man bör gå beträffande förstärkeri om man tex vill
Gå från från en piP setup med surroundreciverdrivning till modulutbyggnad med CR80 filter?
Jag har nämligen varit intresserad av att uppgradera till en Hegel H80 som drivning till piP eftersom den går att
HT-bypassa med en flerkanalsreciver. Jag vill nämligen inte stänga några dörrar beträffande surroundljud i framtiden.
Kan jag med en sådan setup i framtiden på något sätt bygga ut med moduler med tvåkanalsslutsteg samt Cr80-filter?
Hur kopplar jag isåfall det hela?
Eller är enda vägen att gå, flerkanalsförsteg samt slutsteg?

Användarvisningsbild
gflar

Re: Setup med cr80/es?

Inläggav gflar » 2016-03-13 10:20

Du kan använda Hegeln som slutsteg till topparna när du kör "theater loop" på Hegeln. Receivern styr då volym på alla kanaler. Den ena analoga ingången är då omgjord av leverantören för just det ändamålet, och displayen visar just loop. Annars funkar Hegeln precis som vanligt, men du har "tappat" en analog ingång.

Jag är inte så bra på hembio, men jag antar att du i receivern ska ange frontarna som large....andra här har säkert bättre kunskap om det.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-13 10:29

Jo men precis! Det verkar ju grymt smidigt med theater loop och jag antar att man skulle kunna koppla två basmoduler
Via ett separat slutsteg till reciverns sub-utgång men då sker ju 80 hz delningen av modul & front via inställning i recivern.
Frågan är då om man skulle vilja använda Ingvars cr80-filter för mer exakt delning om man kan koppla in det i befintlig setup?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-14 18:46

Förstår inte riktigt varför det skulle vara smart att ha en integrerad stärkare med HT-bypass i ett system som ska vara delat mellan toppas och basar. När en sån stärkare funkar fint är ju när högtalarna alltid körs som fullregister och man vill kunna haka på surrounduppsättningen med center, LFE-bas och surroundhögtalare till en stereo-steup.

Om du kör fronterna delade vid t.ex. 80 Hz kommer ju den integrerade stärkaren alltid att jobba som ett slutsteg, och då finns det säkert både billigare och bättre renodlade slutsteg att köpa istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-14 19:07

Har ännu inte stött på någon receiver som sköter delningen lika bra som IÖs filter. Kör dock på ett sådant i tvrummet likfullt, men det är husets tredjeanläggning trots allt... Ju högre kvalitetskrav destu tyngre vikt på Ino-filter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-14 19:18

Det är alltid krångligt att i text få ned allt man har på hjärtat men tanken som jag såg det med
Tex Hegel H80 som är mkt riktigt är en integrerad förstärkare är att jag då även få potent inbyggd Dac.
Dacen i en 6000 kronors bioreciever är ju lite undermålig för ren hifi-lyssning.
Så tanken var att när jag endast vill lyssna på musik så skulle jag kunna skippa att sätta på recivern och enbart
Dra igång Hegeln kopplat till Cr80s och sedan vidare till slutsteg och moduler.
Förstår någon hur jag menar? Vid film så drar jag igång Onkyon och Hegeln får in i theater loop mode.
Dock är ju frågan i det läget om modulerna fortfarande kan vara kopplade på det viset.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-14 19:23

Fredzz0rs skrev:Dacen i en 6000 kronors bioreciever är ju lite undermålig för ren hifi-lyssning.

Nåja, du behöver högkvalitative högtalare, avancerad rumsakustikjustering och effektstarka slutsteg innan DACen i en biostärkare blir flaskhalsen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-03-14 20:05

Fredzz0rs skrev:
Tex Hegel H80 som är mkt riktigt är en integrerad förstärkare är att jag då även få potent inbyggd Dac.
Dacen i en 6000 kronors bioreciever är ju lite undermålig för ren hifi-lyssning.
Så tanken var att när jag endast vill lyssna på musik så skulle jag kunna skippa att sätta på recivern och enbart.

Ett lysande exempel på Receiver med både bra dac och försteg är Onkyo 838 som LTS testat och gav högsta betyg.
Jag vågar påstå att den duger även i ett rum som är behandlat och med riktigt bra kringutrustning. Kostar runt 5-6000 beggad.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-14 20:18

meshuggener skrev:
Fredzz0rs skrev:
Så tanken var att när jag endast vill lyssna på musik så skulle jag kunna skippa att sätta på recivern och enbart.

Ett lysande exempel på Receiver med både bra dac och försteg är Onkyo 838 som LTS testat och gav högsta betyg.
Jag vågar påstå att den duger även i ett rum som är behandlat och med riktigt bra kringutrustning. Kostar runt 5-6000 beggad.

Men då tillkommer två slutsteg istället för ett. Om man inte vill driva något med receiverns slutsteg vill säga.

Edit: Ett flerkanalsslutsteg skulle funka förstås.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-14 22:13

Fredzz0rs skrev:Dacen i en 6000 kronors bioreciever är ju lite undermålig för ren hifi-lyssning.

Nja säg inte det. Jag och en kompis jämförde DAC:en i en receiver Yamaha RX-V775 med analogt ut från min Oppo BDP-95 och det var ingen hörbar skillnad, när vi lyssnade på musik av lite varierad sort. Kör själv med en hemmabiostärkare som "försteg" tillsammans med ett 2-kanals slutsteg (Rotel RB-1552) vid all tvåkanalslyssning och det låter toppen.

Fredzz0rs skrev:Så tanken var att när jag endast vill lyssna på musik så skulle jag kunna skippa att sätta på recivern och enbart
Dra igång Hegeln kopplat till Cr80s och sedan vidare till slutsteg och moduler.
Förstår någon hur jag menar? Vid film så drar jag igång Onkyon och Hegeln får in i theater loop mode.

Så då skulle du använda Hegeln som bara försteg? Tror att du får lika bra eller bättre resultat genom pre-out från din ordinarie hemmabio-stärkare till ett separat slutsteg. När du sen vill köra delat system så blir det ju cr80 + ett slutsteg till för basarna.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-14 22:57

Känns som det är svårt att få något bra från två världar. Som det är just nu så vill jag främst satsa på tvåkanalsljud men kan tänka mig att jag kommer vilja bygga på med surround i framtiden.
Vill helst inte stänga några dörrar i onödan. Till saken hör att jag idag endast sitter på en Onkyo TX-NR636 som saknar fullregisterpreout så jag kan inte ens koppla till externa slutsteg för att få mer dynamik i musiken :(
Någon form av investering krävs men vet inte vart jag ska börja. Klart jag skulle kunna uppgradera till en reciever med pre-out men jag lockas lite av en fin tvåkanalsförstärkare som är optimerad för just 2-kanals ljud.
Lånade hem en Hegel H80 och testade den på kompisens piPs och jäklar vilken skillnad det var mot när vi drev piparna med Onkyon. Kom på mig själv med att sitta och nicka till takten när vi spelade på H80:n :)

Om jag skulle köra på H80:n som efter en uppdatering nu även har pre-out, skulle jag då i framtiden kunna koppla ett Ino-filter via Hegelns pre-out och vidare till slutsteg som driver moduler?

Återgå till Wänner af Ino