Barnsäkra: Spänna fast piPs i högtalarstället med spännband?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson

Barnsäkra: Spänna fast piPs i högtalarstället med spännband?

Inläggav sebastianjakobsson » 2016-06-18 14:29

Jag håller på att barnsäkra min ljudanläggning. Jag har skruvat fast galler för elementen och nu vill jag att det hela ska stå stadigt. Jag har fräst ut en platta till högtalarstället och funderar nu på att göra fästen för spännband. Sedan funderar jag även om jag ska skruva fast ställningen i marken? Då är jag helt säker. Det jag funderar över är förståss om påverkan på ljudet? Vad tror ni?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Re: Barnsäkra: Spänna fast piPs i högtalarstället med spännb

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-18 15:43

Hej! Jag har precis barnsäkrat min piPs och jag gjorde som så att jag skruva fast en öggla i väggen bakom stativet och band sedan ett rep runt ena stativbenet som en extra säkring.
Stativen är sandfyllda så tror det krävs ganska mycket för att de ska välta men man vet ju aldrig :)

Gällande högtalarna så har jag faktiskt limmat fast högtalaren i dämpningskuddarna med tvåkomponentslim. Det funka väldigt bra.
Kuddarna är fastlimmade i stativplattan på motsvarande sätt. Så om jag någon gång måste lyfta bort högtalarna från stativen så får jag ta en mattkniv och försiktigt skära loss högtalaren från kudden :)

Bifogar bild :)

IMG_2767.JPG
IMG_2767.JPG (235.04 KiB) Visad 1387 gånger

IMG_2768.JPG
IMG_2768.JPG (199.56 KiB) Visad 1387 gånger

iqraul

Inläggav iqraul » 2017-03-01 16:43

sebastianjakobsson skrev:Jag håller på att barnsäkra min ljudanläggning. Jag har skruvat fast galler för elementen och nu vill jag att det hela ska stå stadigt. Jag har fräst ut en platta till högtalarstället och funderar nu på att göra fästen för spännband. Sedan funderar jag även om jag ska skruva fast ställningen i marken? Då är jag helt säker. Det jag funderar över är förståss om påverkan på ljudet? Vad tror ni?

Hej! Lite nyfiken på om du har fått till en bra lösning? Jag är inne på lite samma spår... Dock så står ju akustikskivorna bakom stativen vilket gör det hela lite knixigt. Funderar på om man ska säkra upp med en bredare stativfot så att allt står mycket stabilare.

Hade man haft väggen fri så är ju lösningen med rep helt okej.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2017-03-01 17:30

var får ni tag på gallret?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-01 17:46

T.ex. Inet. Kan vara 140 mm men jag tror det är 120 mm.

https://www.inet.se/produkt/6990037/ine ... vart#specs
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Återgå till Wänner af Ino