Någon med piP+basmoduler i Stockholmsområdet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Uffet

Någon med piP+basmoduler i Stockholmsområdet

Inläggav Uffet » 2006-01-27 14:07

Hej alla inowänner!

Jag har precis kommit med som medlem och nu med mitt första inlägg.

Min undran är om det finns någon som har pIP med basmoduler/subwoofer i Stockholmsområdet.

Vore i så fall intresserad av att få bjuda in mig själv till en lyssning.

Anledningen är att jag står inför en uppgradering av högtalarna hemmavid.
Idag har jag mina piP som fronthögtalare. Men jag velar mellan att bygga vidare med basmoduler till piP eller att byta till annat märke.
Därför vore jag intresserad att höra om piP med basar ger mycket mer än när de spelar ensamma. Och förstås också råd om/hur placering kan göras optimalt.

En uppgradering till pi60/s är tyvärr inget alternativ för mig/oss. Både hustrun och jag tycker de blir för stora. piP är accepterade hemma.

Eventuell lyssning behöver inte bli så länge. (Jag bildar mig nog en uppfattning rätt snabbt).
Någon kväll, dagtid eller helgdag fungerar för mig. Jag frestar också med lite fikabröd om nu någon vill bjuda på lyssning.

Tacksam för hjälp,
Uffe

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-27 15:16

Vet att denna kombo är het just nu. Och att det finns ett otal olika uppställningar som skulle kunna funka, själv så diggar jag hörnplaceringen på frontväggen. En annan härlig uppställning skulle kunna vara med ett par basar bakom högtalarna, och ett par på sidoväggarna kanske 1/3 av sidoväggens längd från frontväggen. Den senare ska testas av mig inför framtiden..

/J
admin

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-29 13:24

Om du släpar med dig dina piP kan de kopplas upp mot Profundus Y2. (Jag har inga piP eller andra Ino-högtalare).

Vardagsrummet är 575x374x247 cm. Elektroniken är för CD Pioneer 868 AVi, vinyl Revox B795, en Pioneer hembioreceiver som försteg mot 4-kanaligt Fostex 4200 THX-slutsteg för frontar, center och basmoduler. Basmodulerna delas via recieverns sub-utgång, 80 Hz, jag har alltså inte Inos aktiva filter. Stativen till surroundburkarna är ca 50 cm höga och borde passa för piP om jag minns rätt.

Om du har ett "naket" vardagsrum/öppen planlösning kan det vara bättre att lyssna hos någon som har det likadant, då jag har anpassat mitt vardagsrum relativt mycket. Frontväggen har väggmonterade absorbenter (upp mot taket) 20x120x124 cm vid hörnen med högtalarna under, mitten 30x113x240 cm kombinerad absorbent/diffusor/TV-hylla, ena sidväggen 20x190x240 cm, andra sidväggen 2 st mindre om 9x60x185 cm, bakväggen 2 st diffusorer (måttsatta dim. enligt IÖs förslag) 30x84x240 cm kombinerade med absorbenter och LP/DVD/CD-hyllor (en bokhylleliknande historia).

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-01-30 09:14

Adhoc: Jag har i och för sig ett rätt "naket" vardagsrum. Kära hustrun kommer aldrig godta att sätta upp en massa ljudförbättrare i rummet. Det får jag leva med.

Men jag tycker nog det låter rätt ok ändå.

Mitt rum är 8,3x3,9m.
Jag har musikdelen placerad mot ena långväggen, förskjutet mot ena halvan av rummet.
Musikdelen är alltså placerad på ett mått av ca 4,5x3,9m. Vänster högtalare står fritt på väggen medan höger högtalare står ca 1m från sidovägg.
Svårt att beskriva det där men jag hoppas ni förstår hur det ser ut.

Det jag är ute efter är att lyssna på skillnaden mellan piP ensamma och piP med basmoduler. Så jag är väldigt intresserad av en lyssning hos dig.
Hör gärna av dig.

mvh,
Uffe

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-30 09:37

Mitt rum har liknande mått, men jag spelar på andra hållet...

pi60/s för stora? 8O De småttingarna? :wink:
Dags för studiebesök hos NN? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-01-30 09:54

Att flytta för att spela på andra ledden är inget alternativ. Flera jag varit i kontakt med tycker inte alls det är något fel att spela på den ledden (däribland Ing. Öhman).

Att pi60/s är för stor är nog något resten av familjen tycker. Dessutom tycker kära hustrun att det räcker med byten nu. Så piP får stå kvar.
men ett par "nätta" baslådor eller en ensam kan nog smygas in.

Ursäkta min okunnighet. Vem är NN?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-30 10:06

Menade inte att det var något fel, menade enbart att det funkar hos mig på andra hållet ifall du inte hade tänkt tanken.

NN=NNord

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-01-30 10:29

Det var inte menat som något mästrande från mig heller.
Att spela på andra ledden har aldrig varit något alternativ för oss. Kortändan är nämligen en fönstervägg. Och då kan ju inte vår framtida vägg tv få plats.
Men tack ändå för tipset. Jag kan säga att tanken har funnits där men som sagt kommer den inte funka för oss.

Aha, NNord. Är det inte han med JBL jättesystem. Om det är det skulle jag aldrig våga föreslå ett besök för hustrun. Hon skulle nog ramla baklänges. Däremot skulle nog jag njuta till fullo.

Uffe

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-30 11:50

Uffet skrev:Aha, NNord. Är det inte han med JBL jättesystem. Om det är det skulle jag aldrig våga föreslå ett besök för hustrun. Hon skulle nog ramla baklänges. Däremot skulle nog jag njuta till fullo.

Du måste se det hela lite strategiskt: Påvisa hur det blir när man gör all-flat-out, och att du är en mera sansad kille....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-01-30 12:59

Bamsefar: Den strategin har jag tyvärr inte tänkt på tills nu.
Om jag går vidare med den så kanske inte ett par pi60 skulle vara en utopi.
Problemet är att min hustru är totalt ointresserad av allt vad hifi prylar heter. Så det vore nog svårt att få med henne till ett sådant besök. Eller någon annan lyssning heller.
Hon låter mig hållas så länge det matchar med övrig möblering/design.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-30 13:20

Uffet skrev:Hon låter mig hållas så länge det matchar med övrig möblering/design.

Okej... då är det dags att slänga ut möblerna då... In med ett par pi60s och så låt henne komplettera så det matchar. :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-30 13:23

Du måste se det lite mera praktiskt ;)

Ett par pi60(s) är alltid en bra investering. Om du köper ett par piP, så behövs ett par stativ, och skall du sedan "smyga undan" med ett par basmoduler så lär det gå åt än mera golvutrymme.

Nej jag tror du måste fråga vilket ytskick som högtalarna skall vara med. Finns det något att matcha mot. T.ex. en bokhylla i ek ? Då är ett par pi60 i ek ett givet förstahandsval. Och vilken perfekt blompidestal det vart på vägen ;) Ajdå....

Alltså, seriöst: Du kanske skulle fundera på just detta med golvutrymme och ytskick - det faller sig rätt så naturligt att det blir ett par pi60 efter det, för om WAF skall beräknas in, så är basmoduler (pluralis, Ino Audio lär aldrig sälja en basmodul... Min datorbas undantagen :lol:) inte direkt mindre utrymmeskrävande utan snarare tvärt om...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-30 13:33

Ta ett par pi60/pi60s och låt din bättre hälft välja fanér. Då kan det ju inte bli fel! :)

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-30 14:18

Vill man lackera så är det bara fantasin(och plånboken som sätter stopp). Som tidigare nämnts är det ju hur bra somhelst att låta bättre hälften vara med och bestämma över ytbehandlingen. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-01-30 16:14

Tack för mycket bra förslag och argument. Nu börjar jag vela mellan basar till piP eller ett par pi60/s.
Vad ni sätter griller i huvudet på mig. Om jag fick riktigt fritt spelrum så vore nog valet lätt.
Men det är inte riktigt så enkelt. Hustrun tycker piP är ok storleksmässigt. Och det är ju en betydlig skillnad till ett par pi60. Ett par basar borde jag kunna smyga in lättare. Ett par pi60 smyger man inte in.
Men argumenten och aspekten golvyta, som ni kommer med, gör ju att det ändå är värt lite jobb med övertalning. (Tyvärr kan det nog ta väääldigt lååång tid).

Tack för bilderna. Finns det någon som har ett par pi60 i lönn,björk eller ek? I så fall vore jag mycket tacksam för en bild. Det kan ju underlätta argumenteringen.

Blir det en rejäl uppgradering från piP+basmoduler till pi60/s?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-30 16:25

Skulle vara de här då (körtesi of mikke_musik)?

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-30 21:13

Uffet skrev: ... "Så jag är väldigt intresserad av en lyssning hos dig.
Hör gärna av dig."

mvh,
Uffe

Du har PM

Användarvisningsbild
Uffet

Inläggav Uffet » 2006-02-01 10:47

Adhoc: Jag vet inte vad som är fel, men jag kan inte se något pm.

Det kan mycket väl vara så att jag inte fattar hur man gör. Jag är ju inte direkt någon hejare på datamaskiner.

Hjälp mig gärna.

mvh,
Uffe

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-01 21:05

Uffet skrev:Adhoc: Jag vet inte vad som är fel, men jag kan inte se något pm.

Det kan mycket väl vara så att jag inte fattar hur man gör. Jag är ju inte direkt någon hejare på datamaskiner.

Hjälp mig gärna.

mvh,
Uffe

1) Logga in
2) I det grå fältet överst på forumsidan har du:
A) Sökfunktion (=förstoringsglasikon) till vänster och
B) Meddelandefunktion att / om du har privata meddelanden = PM lite till höger. Klicka med vänster musknapp på Meddelandefunktionen, så poppar meddelandet upp på skärmen.

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-02-05 11:31

Almen skrev:Ta ett par pi60/pi60s och låt din bättre hälft välja fanér. Då kan det ju inte bli fel! :)

Mycket bra idé! Det var precis så jag gjorde när jag skaffade mina pi60s, det kan liksom bara bli rätt.

Uffet skrev:Tack för bilderna. Finns det någon som har ett par pi60 i lönn,björk eller ek?

Mina pi60s har fanér i oxiderad ek, dvs de fanerade kabinetten har gasats för att simulera åratal av solsken. De är sas jämnt blekta över hela ytan och kommer inte blekas ytterligare av solen.

Bild

Återgå till Wänner af Ino