De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2018-10-14 23:02

Jag är i tagen att uppgradera min receiver, föreställer mig att det kan ha hänt något lite sen typ 2000 och dolby digital och dts 5.1 var de stora nyheterna...
Dock vill jag kompletta med högtalare innan jag köper elektroniken, då elektroniken blir omodern på ett annat sätt.

När jag drog kablar i rummet drog jag för 4st takhögtalare med Atmos i sikte. Dock verkar alla skeptiska till konceptet då det blir så väldig skild, och inkorrekt upplevelse var man sitter, om man är fler än en.

Auro 3D verkar intressant och inte lida av samma problem. Det tycks även som den setupen fungerar ganska bra även för atmos-kodningen, takkanalerna fungerar även hjälpligt bra att återge i höjdkanalerna.

Men hur återges höjdkanalerna med "ino-tänk" front high, är detta en fronthögtalare eller surroundhögtalare? Ska jag ha en i14 fram eller en A2 eller tom flera A2 för kanalen? Hur mycket energi ligger i kanalerna?

Hur hamnar bakhögtalarna? Är det höga dupliceringar på sido-kanalerna? även bakkanalen om man ser 7.1-system?

Här har jag lite problem, de två bakkanalerna(som i egentlig bemärkelse idagidagn inte finns då jag kör 5.1) sitter redan dikt an taket idag, jag har tyvärr lite lågt i tak i rummet...

Självklart kan eller vill jag få en absolut ritning här, men jag kan inte hitta så mycket diskussioner om dessa format alls på forumet. Jag skulle uppskatta lite tankar och diskussioner om formaten och hur man kan tänka.

Fungerar en fronthögtalare från ino att montera högt eller blir det för mycket takreflex? Hur vill man ha spridningen från höjdhögtalare? Front high borde väl ha ungefär samma förutsättningar som vanlig front?

Kom gärna med erfarenher egna funderingar och idéer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2018-10-15 07:36

Bak-kanaler finns inte i Auro-3D förrän du är uppe och avkodar de större mängden kanaler, och jag är inte säker på om det egentligen är rätttänkt från Auro, eller det är en eftergift jämtemot alla som frågat efter det.

Det verkar inte som någon av formaten än så länge lagt upp väldigt mycket information i de extra positionerna.... och ärligen - det är sällan det är värst mycket i vanliga surroundkanaler heller.
Jag har externa slutsteg så det är lätt för mig att t.ex. bara sätta igång surroundhögtalarna och det är förvånande lite ljud via dem.

Auro "lyfter" dock grundkanalen till viss del, så det finns anledning att tro att framkanalerna nog behöver viss kapacitet. Har ett dilemma här själv; jag har i32s med i16s som center... men att behöva skaffa 3 st i16s till för de främre höga kanalerna är verkligen inte snutet ur näsan rent ekonomiskt.

Har man möjlighet att prova först, så skulle jag nog vilja testa hur starka nivåer kontra "baslagret" som hamnar där uppe innan jag tog ett beslut. Har själv varken receiver för det - eller högtalare till mellanlagret - så jag har inte möjlighet fn.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2018-10-15 10:09

Tack för bra svar :)
Även om de inte har de extra kanalerna som skiljer 7.1 från 5.1 så sitter ju mer eller mindre surrondkanalerna hela vägen runt i ett 5.1-system och en eller två per sida blir bakkanaler (med "ino-tänk") jag tänker mig att sidokanalerna i Auro-systemet arbetar på liknande sätt som bakkanalerna i 5.1, eller är de mer tänkta att bara vara sidkanaler?

Har man möjlighet att prova först, så skulle jag nog vilja testa hur starka nivåer kontra "baslagret" som hamnar där uppe innan jag tog ett beslut. Har själv varken receiver för det - eller högtalare till mellanlagret - så jag har inte möjlighet fn.

Detta var lite grunden till min frågeställning.
Jag har lite samma dilemma med 3st i32s fram idag. Jag tänker att kanske en surrondhögtalare eller två per frontkanal borde fungera, eller vill man ha riktat ljud som från en fronthögtalare? Hur fungerar det med takreflexen?
Med tanke på hur lite som normalt ligger i surronderna får jag för mig att i6 borde räcka även i mer kapabla system i övrigt, om det ska vara en riktad högtalare man vill ha. Men det vore såklart kul att få en siffra på hur mycket av energin som ligger var, den typen av diskussioner jag ville ha igång i denna tråd. Samt också vilken typ av högtalare som passar var, hur många och hur de faktiskt ska vara placerade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2018-10-15 13:44

Frisk skrev:Tack för bra svar :)
Även om de inte har de extra kanalerna som skiljer 7.1 från 5.1 så sitter ju mer eller mindre surrondkanalerna hela vägen runt i ett 5.1-system och en eller två per sida blir bakkanaler (med "ino-tänk") jag tänker mig att sidokanalerna i Auro-systemet arbetar på liknande sätt som bakkanalerna i 5.1, eller är de mer tänkta att bara vara sidkanaler?


Det här är den formatbilden som mest matchar mitt tänk:
Bild

Dvs. att man använder arrayer till surround - vilket matchar Ino bra.... och där är ju sidokanalerna svepta runt bakåt, vilket borde vara svar på den frågan.

Dessutom används här fyra takhögtalare till den enda kanalen... och det matchar också hur jag vill ha det (och har testat med 4st a1).

Det som inte funkar så bra är ju att min Ino-montering av surrounds är för hög för auro... vilket innebär att om jag vill behålla dem som de är... så BORDE height layer hamna i taket... men den idén gick inte Auro igång på när jag frågade dem... så helt enkelt är det inte...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav paa » 2018-10-15 15:07

Menar dom att bakre surrounder ska sitta lägre än huvudfrontarna, så som bilden visar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2018-10-15 15:34

paa skrev:Menar dom att bakre surrounder ska sitta lägre än huvudfrontarna, så som bilden visar?


Inte så säker på det, kan vara att de i fronten fått sig en liten flytt för att få plats med texten bara... tror nog att det är öronhöjd på samtligt i nedre våningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2018-10-15 16:32

Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2018-11-26 13:30

De flesta av dessa bilder hade jag nog hittat tidigare, fann också denna som eventuellt kan vara av intresse:
https://www.auro-3d.com/wp-content/uplo ... _lores.pdf

Frågan var mer konkret hur det blir med "ino-tänk" vilken typ av högtalare ska man ha för front high, är det en fronthögtalare eller är det t.ex. lämpligare med 2st A2 per främre höjd-kanal?

Som mitt rum är ritat börjar första surronden ganska lågt för att senare stegra uppåt och sluta i taket bak i rummet, hur tänker man i auro high, är det bara just höger och vänster som gäller eller ska även de täcka upp precis bakom? (Där det i mitt fall finns max 3cm mellan högtalare och tak...) Sett till Nattlordens bild, vilken ser vettig ut, kommer ju vissa högtalare hamna väldigt nära lyssnarna på bakre raden, och även för de på främre raden skymmas av de bakom.

Monteringsexemplen tycks baseras mer på punkt-källor än spridningen Inos surrond-högtalare.

Ingvar, har du några generella kommentarer att komma med?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2018-11-26 15:52

Högtalarlayouten för auro är inte kompatibel med atmos, däremot dts:x (inte vog)vilken även är kompatibel med atmos.
Kan vara värt att fundera över kanske innan man bygger ut systemet.

Jag har inte hört någon demo av nåt av systemen så vilket som är "bäst" vet jag inte. Men sen är det ju en fråga om tillgång till filmer också.
Atmos är väl störst än så länge?
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2018-11-26 15:59

Kan ju lägga in länkarna från en annan tråd där vi pratat om detta.

Här är en intervju med två herrar på THX som pratar om deras intryck från atmos och ders tankar om hur systemet bör sättas upp.
https://www.youtube.com/watch?v=hx_uOquSs44&t=1272s

En artikel om dts:x och hur bra det fungerar (väldigt bra vad det verkr, gör tydligen inte bort sig på atmos eller auromaterial heller)
https://www.audioholics.com/editorials/ ... evaluation

Om jag förstår det rätt så ser det dessutom ut som att det kommer bli med DTS:X som med DTS, dvs att det kommer finnas på nästan alla filmer som säljs (tror siffran för DVD var 90% ! 8O ).

edit: just det.. THX kommer ju med ett eget system också vilket dock är en variant av dts:X
https://www.imaxenhanced.com/
https://www.cnet.com/news/the-new-imax- ... e-theater/
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2018-11-26 16:08

Kraniet skrev:Högtalarlayouten för auro är inte kompatibel med atmos, däremot dts:x (inte vog)vilken även är kompatibel med atmos.
Kan vara värt att fundera över kanske innan man bygger ut systemet.

Jag har inte hört någon demo av nåt av systemen så vilket som är "bäst" vet jag inte. Men sen är det ju en fråga om tillgång till filmer också.
Atmos är väl störst än så länge?


Där har jag hört lite både och, rent tekniskt är de inte kompatibla, men jag har fattat det som att höjd-kanalerna med gott resultat går använda som Atmos höjdkanal(er).

Höjdkanalerna har diskuterats i någon tidigare tråd där de i princip klassats som feltänk då i princip vänster höjd-kanal hamnar till höger om soffplats längst till vänster.

Min nuvarande kabeldragning är gjord enligt atmos men jag är beredd att tänka om främst med avseende på meningen ovan, att flera takkanaler blir besvärligt i ett rum med mer än en åskådare.

Men med lite erfarenhet och knep kanske de går kombinera, minst ena blir ju en kompromiss men lite erfarenheter och tankar är vad jag vill ha fram ur tråden, vilken typ av spridning man önskar på olika positioner, hur högt de behöver sitta etc. Standarden är ju en sak men passar väldigt dåligt med hur mitt rum är ritat med 4 högtalare per bakkanal, så frågan är ju lite hur man bör tänka för de nya formaten, Auro 3D låter ju intressant, men jag har inte släppt tanken på DTS:X eller Dolby Atmos heller.

Det är snart dags att "slutmäta" och kalibrera mitt rum så jag får diskutera närmare då, men vill gärna ha lite olika infallsvinklar på det innan, vilka för och nackdelar som finns etc.

Ska kika på länkarna ikväll :) Men inte är det väl så många filmer som har DTS idag? Jag tycker DD är kraftigt övervägande, eller?

Detta: "One of the most popular questions is how to combine an Atmos and Auro setup, as people often want to combine both. What they don’t understand is that it kills the Auro-3D experience, while the difference in Atmos is almost not noticeable" går t.ex. läsa här:
https://essentialinstall.com/features/a ... o-3d-dtsx/
Så auro-setup med atmos-möjlighet känns mest lockande just för stunden, men fler intryck och erfarenheter är alltid intressant.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2018-11-26 16:23

Ja DTS kom ju senare till marknaden men det kan va så att de kommer ta igen glappet snabbt. Men atmos är väl som sagt dominerande än

De nämner det där med att inte ha en takhögtalare i artikeln. Det funkar tydligen hyffsat men de upplevde att det blev en diffus känsla. När takhögtalaren är plats så blir det mer distinkt. Men de pratar inte så mycket om flerpersonfallet.

Men det verkar ju vara med takkanalerna som med surroundkanalerna att fler lådor per kanal är bättre. Kanske kan rätt placering i taket ge bättre resultat för fler personer i soffan?

Jag har tänkt bygga ett 5.1.2 system men det blir ju väldigt många (12st) surroundhögtalare om jag ska ha tre till varje kanal.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2018-11-26 16:30

Här är en annan bit nyhet, Dolby försöker tydligen få det så att deras material inte kan uppmixas av andra. Dvs DTS eller Auros teknik för att upmixa skulle då inte fungera längre.

https://www.audioholics.com/audio-techn ... xing-atmos
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2018-11-26 18:01

Kraniet skrev:Här är en annan bit nyhet, Dolby försöker tydligen få det så att deras material inte kan uppmixas av andra. Dvs DTS eller Auros teknik för att upmixa skulle då inte fungera längre.

https://www.audioholics.com/audio-techn ... xing-atmos


Jag förstår inte vilken marknadsandel man försöker knipa här genom att vara r*vh*l.... Jag vet INGEN receiver med DTS och/eller Auro i som inte redan betalar Dolby en licens. Om det är i filmproducentledet - ja, då är det väl ovanligt fult att straffa ut slutkonsument för att komma åt dem.

Det är ingen jättemarknad med hembio....jag kan inte se att man tjänar något på att irritera de få som faktiskt köper sådant här....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2019-01-01 21:21

Försöker väcka tråden till liv lite försiktigt såhär med nytt år och allt.

Jag har i min anläggning idag 5.1-setup med 3st i32s fram och 8st a2 och ganska lågt i tak.

Kommer kopplas 7.1 med tre högtalare till var surroundkanal och en per bakkanal.

Vad ska man ha en höjdkanaler? A1 uppe vid taket eller går de t.o.m. sätta i taket vid väggen? Eller matchar a2 bättre? Eller bör man bara gå efter rekommenderad vinkel, oavsett om det blir vägg eller tak?

Höjdkanaler fram, sprider en fronthögtalare rätt för att få med höjdinformationen? Är en surroundhögtalare bättre lämpad trots avstånd och vinkel? Spridningen borde väl vara mindre lämpad än en fronthögtalare? Hur mycket kapacitet behövs i förhållande till frontar?

Jag får nog ringa IÖ och diskutera lite, men vore ju kul med lite generell "broadcast"-information i tråden, det är nog fler som funderar och undrar. Självklart beror det ju som alltid på rum och mycket annat.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 00:57

Frisk skrev:Försöker väcka tråden till liv lite försiktigt såhär med nytt år och allt.

Jag har i min anläggning idag 5.1-setup med 3st i32s fram och 8st a2 och ganska lågt i tak.

Kommer kopplas 7.1 med tre högtalare till var surroundkanal och en per bakkanal.

Vad ska man ha en höjdkanaler? A1 uppe vid taket eller går de t.o.m. sätta i taket vid väggen? Eller matchar a2 bättre? Eller bör man bara gå efter rekommenderad vinkel, oavsett om det blir vägg eller tak?

Höjdkanaler fram, sprider en fronthögtalare rätt för att få med höjdinformationen? Är en surroundhögtalare bättre lämpad trots avstånd och vinkel? Spridningen borde väl vara mindre lämpad än en fronthögtalare? Hur mycket kapacitet behövs i förhållande till frontar?

Jag får nog ringa IÖ och diskutera lite, men vore ju kul med lite generell "broadcast"-information i tråden, det är nog fler som funderar och undrar. Självklart beror det ju som alltid på rum och mycket annat.


Vilken systemkonfiguration är du intresserad av? Atmos eller auro? De skiljer ju sig åt så det är första valet.
Om atmos, siktar du på två takkanaler eller fyra?

Auro är ju en helt annan layout.

Oavsett så finns det ingen reciever med mer än 11.2 kanaler (oklart om .2 verkligen två eller bara dubbla utgångar av .1).
Så det betyder 7.1.4 eller 9.1.2 atmos eller en auro uppsättning (10.1). Dts:x är ju kompatibel med båda.
Dock antar jag att atmos och auro inte går att ha inställda samtidigt. Man bestämmer ju i recievern vad surroundutgångarna ska vara. De har ju olika antal takkanaler också..
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2019-01-02 01:17

Jag tänker primärt Auro 3d men försöka få in Atmos också med atmos takkanaler som surround high, det blir ju inte rätt men förhoppningsvis bättre än helt utan höjd-information.

Ser ut som auro och Atmos går att ha inställda samtidigt efter att ha läst lite manualer och kollat videos. Helst vill jag nog ha 13.1 en 7.1 med 5 höjdkanaler +tak borde då också bli 7.1.4 atmos, fast där finns väl risk att front high och främre tak inte riktigt går att kombinera. Kan också tänka mig att skippa top center och bakre surround, detta påverkar ju dock egentligen inte vilka högtalare som väljs utan bara antal.

Ja, det där med .2 har jag inte riktigt förstått, lfe- kanalen är väl mono. Kollade dock någon receiver där den ena gick att använda som lågnivå ut av takkanalen, voice of god. Så det finns ju fördelar med fler lågnivåutgångar.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:09

13.1? Vad jag vet går det inte få mer än 10.1 med auro hemma. Dvs det är 5.1 med fyra höjdkanaler och en takkanal.
AuroMax 11.1 är det som filmer mixas i och är för större biografer endast. De har då lagt till höjdkanal för centern.

Atmos verkar kunna köras som 5.1.4 med de fyra takkanalerna på samma placering som höjdkanalerna i auro. Men exakt samma effekt som den riktiga atmos är det ju antagligen inte.

Men då är en annan fråga om det är meningsfullt att skaffa vog till auro eller om du ska nöja dig med 9.1. Det är ju dock mest en kostnadsfråga förstås. Lite synd att man måste köpa en 11.1 reciever för att kunna montera ett 10.1 auro.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2019-01-02 12:13

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:18

Här är en bild från manualen till marantz 8012 som förklarar hur uppställningen kan se ut för att funka med båda formaten.
Bilagor
auro marantz.jpg
auro marantz.jpg (147.8 KiB) Visad 4722 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:27

Här är från manualen för Denon X8500. En 11.1 uppställning.
Bilagor
auro denon.jpg
auro denon.jpg (74.3 KiB) Visad 4718 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:37

Här är auro 13.1 från denonmanualen.
Bilagor
auro 13.1 denon.jpg
auro 13.1 denon.jpg (94.55 KiB) Visad 4712 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:39

Såhär visas det i manualen hur man kan sätta upp det så man får 13.1 för både auro och atmos
Bilagor
auro 15.1 denon.jpg
auro 15.1 denon.jpg (205.55 KiB) Visad 4712 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 12:42

Nattlorden skrev:[ Bild ]


Fast filmerna är ju 11.1 så tjänar man något på 13.1 då? Borde inte en 11.1 ge samma resultat ifall man bara adderar extra högtalare för surroundkanalerna?
Aurofolket verkar ju tycka att arrayer för surroundkanalerna ger bättre resultat. Dvs lite samma tänk som ino. Men i recievervärlden tänker ju alla "en högtalare per kanal". Ett 7.1 eller 9.1 surroundsystem är ju ett sätt att får mer "array" i surroundfältet.

Men jag vet inte.
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Frisk » 2019-01-02 13:04

Tack för input!
Jag har kikat in manualerna och börjar ungefär förstå nu. Denon AVC-X8500H och Marantz AV8805 verkar båda stödja 13.1 men är båda väl kostsamna.
AVR-X4400H är överkomligare och klarar i alla fall 10.1, dock inte utrett om det på rimligt sätt går koppla den för 7.1 samtidigt...

Jag är dock mer ute efter högtalarplaceringar och högtalarval, då med Ino-tänk och produkter. Ska höjdkanalen bestå av samma högtalartyp som surroundkanalen? Lika många eller klarar jag mig på färre?

Mina surroundhögtalare sitter efter ino-ritning "stegrande" hamnar höjdkanalerna också ökande med konstant avstånd till surrounderna? Eller hamnar alla på samma höjd? Eller annan vinkel?

Tanken är att först förbereda rummet sen införskaffa högtalare och sist elektroniken om det blir 10.1 eller 13.1 handlar egentligen bara om en kabel mer eller mindre, så om jag behöver komplettera med kabel drar jag den vilket som. Antagligen tar det minst ett år med övriga förberedelser varav elektroniken tappar onödig mycket i värde under tiden och nya saker kommer.

Jag såg någon Youtube-beskrivning där det såg ut som att alla högtalare kunde vara aktiva för både Atmos och Auro om man istället ställde höjdhögtalarna som hög bakkanal som 8012-exemplet, fast i konfigurationen på bilden stängs surround high av i atmos-läge.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 14:30

Frisk skrev:
Jag såg någon Youtube-beskrivning där det såg ut som att alla högtalare kunde vara aktiva för både Atmos och Auro om man istället ställde höjdhögtalarna som hög bakkanal som 8012-exemplet, fast i konfigurationen på bilden stängs surround high av i atmos-läge.


Jo så förstår jag det från manualen för 8012. Dvs att du sätter upp 5.1 med front high och rear high samt top surround (VOG). Det borde fungera hjälpligt för atmos men att top surround då stängs av.

Förr surround så är ju IÖ väldigt tydlig med att fler högtalare är bättre. Det borde gälla alla surroundhögtalare, även höjdkanaler och takkanaler. Däremot verkar det inte vara lika viktigt för fronthögtalarna.
Så utifrån det så skulle jag säga att du använder en högtalare per kanal för front high men multipla surroundhögtalare för rear height.
I ditt fall känns det ju närmast till hands att du skulle använda i14 eller i16 till front high och a2 till rear high. Till VOG borde ju den nya (tre stycken?) "A1-takvariant" vara det vettigaste.

Din 5.1 uppställning antar jag du kan lämna som den är. Men bäst är det nog att rådfråga IÖ.
Återkom gärna med vilket svar du får :)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 14:44

Här är ett dokument från Auro ang hur man sätter upp en kombinerad anläggning

https://www.stormaudio.com/media/combin ... 062017.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Nattlorden » 2019-01-02 14:54

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:[ Bild ]


Fast filmerna är ju 11.1 så tjänar man något på 13.1 då? Borde inte en 11.1 ge samma resultat ifall man bara adderar extra högtalare för surroundkanalerna?
Aurofolket verkar ju tycka att arrayer för surroundkanalerna ger bättre resultat. Dvs lite samma tänk som ino. Men i recievervärlden tänker ju alla "en högtalare per kanal". Ett 7.1 eller 9.1 surroundsystem är ju ett sätt att får mer "array" i surroundfältet.

Men jag vet inte.


Det har varit mycket gnäll från kanalfolket att Auro saknat bakre surround... så även (påstår inte att så är fallet) om man döper ett par extra separat addresserbara kanaler till bakre surround men skickar samma ljud så är det en liten vinst... Det gör det lättare för receivern och användarn att koppla upp för både Auro och andra format.

Sen är ju antal kanaler på media och antal kanaler upppackat ljud verkligen inte samma sak. So Barco/Auro själv menar på ... det skiljer inte på hur många högtalare man kan(/bör) ha... bara på dedikationen:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 18:42

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:[ Bild ]


Fast filmerna är ju 11.1 så tjänar man något på 13.1 då? Borde inte en 11.1 ge samma resultat ifall man bara adderar extra högtalare för surroundkanalerna?
Aurofolket verkar ju tycka att arrayer för surroundkanalerna ger bättre resultat. Dvs lite samma tänk som ino. Men i recievervärlden tänker ju alla "en högtalare per kanal". Ett 7.1 eller 9.1 surroundsystem är ju ett sätt att får mer "array" i surroundfältet.

Men jag vet inte.


Det har varit mycket gnäll från kanalfolket att Auro saknat bakre surround... så även (påstår inte att så är fallet) om man döper ett par extra separat addresserbara kanaler till bakre surround men skickar samma ljud så är det en liten vinst... Det gör det lättare för receivern och användarn att koppla upp för både Auro och andra format.

Sen är ju antal kanaler på media och antal kanaler upppackat ljud verkligen inte samma sak. So Barco/Auro själv menar på ... det skiljer inte på hur många högtalare man kan(/bör) ha... bara på dedikationen:
[ Bild ]


Ja precis.
Det kan ju också vara så att de kan uppmixa surround bak ur surroundkanalerna, det framgår ju dock inte om hur det faktiskt fungerar.
Men visst kompabiliteten till vanlig 7.1 blir ju uppenbar och kanske en stor fördel.

Manualen till X4400H ger dock inte sken av att det skulle gå att sätta upp en 7.1 -variant eller ens att det går att köra atmos och auro parallellt. Man designerar ju surroundkanalerna till vissa inställningar. Kan vara så att man måste gå in och ändra denna inställning då man vill växla från auro till atmos och bak igen..
Se bilderna nedan. Utgångarna som används skiljer sig ju åt mellan formaten
Bilagor
x4400 7.1.4.jpg
x4400 7.1.4.jpg (160.82 KiB) Visad 4636 gånger
x4400 auro 10.1.jpg
x4400 auro 10.1.jpg (149.83 KiB) Visad 4636 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: De "nya" surroundformaten,Auro 3D i synnerhet

Inläggav Kraniet » 2019-01-02 18:45

Däremot verkar ju 5.1.4 vara kopplingsmässigt kompatibelt med auro 10.1
Bilagor
x4400 5.1.4.jpg
x4400 5.1.4.jpg (106.29 KiB) Visad 4633 gånger
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster