Moderator: Redaktörer
PojkenMedTur skrev:Om man vill koppla in sina gamla piM i sitt nya vardagsrum, vilken manick ska man investera i? Vill kunna lyssna på cd-skivor och även spotify trådlöst, styrt från mobil/dator
blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.
Almen skrev:blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.
Typ så, ja. Enkelt och smidigt, och så får man med FM-radio också.
Bill50x skrev:Almen skrev:blixten_no1 skrev:En denon miniförstärkare + chromcast audio skulle jag säga.
Typ så, ja. Enkelt och smidigt, och så får man med FM-radio också.
Det ska ju låta bra också, inte bara fungera....
/ B
blixten_no1 skrev:Men det ska väl vara någorlunda matchat mellan elektronik och högtalare?
Bill50x skrev:PojkenMedTur skrev:Om man vill koppla in sina gamla piM i sitt nya vardagsrum, vilken manick ska man investera i? Vill kunna lyssna på cd-skivor och även spotify trådlöst, styrt från mobil/dator
En sådan här kanske?
[ Bild ]
https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/forstarkare/naim-uniti-star?kz_key=v2gkz1t1kz12063kzf53257797808kzf227966828599kzfb%2Bnaim%20%2Buniti%20%2Bstar&gclid=Cj0KCQjwvuDPBRDnARIsAGhuAmYwG84bSKIeFc1-SG01g9L_LTuJQuKMQe-Icb9Px4qjNXZoE3Rmz7QaAu8MEALw_wcB
/ B
Almen skrev:blixten_no1 skrev:Men det ska väl vara någorlunda matchat mellan elektronik och högtalare?
Nä, inte om man är kroniskt skadad av Tiefenbruns syndrom.
Kalejdokom skrev:Jag har en Denon Ceol N9 till just samma ändamål. Jag tror inte du behöver Chromcast till den. Den har CD, FM-radio, Internetradio, Spotify connect, Bluetooth, USB, mediastreaming och analog ingång. Hörlursutgången är dessutom riktigt "tyst". Effekten räcker långt för att även driva större högtalare:
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompa ... reosystem/
Kalejdokom skrev:Tror och tror... du menar att man ska/kan/bör välja samma (lilla) förstärkare till en 4-tums bas som till en 15-tum? En större högtalare har förstås högre SPL-kapacitet och spelar i lägre frekvens. I min värld krävs det då mer effekt.
Däremot tänker jag att en mindre högtalare väl inte mår dåligt av en större förstärkare.
Mindre = lägre effekt, Större = högre effekt (red. anm.)
Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3646360
Kribban skrev:Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.
Kör du denna kombinationen fortfarande? Är väldigt nyfiken på WXA-50 till mina piPs. Använder du musiccastfunktionen med multiroom?
Med vänlig hälsning, Christer
Frisk skrev:Kribban skrev:Foffe skrev:Jag är väldans nöjd med min Yamaha WXA till ett par piP.
Kör du denna kombinationen fortfarande? Är väldigt nyfiken på WXA-50 till mina piPs. Använder du musiccastfunktionen med multiroom?
Med vänlig hälsning, Christer
Nu är jag varken Foffe, kör WXA eller Spotify så mina svar blir kanske inte helt representativa.
Jag kör WXC-50 med en liten klass-D förstärkare till mina pi60s. Anledningen till att jag valde WXC framför WXA var möjligheten att koppla filter mellan ifall det mot allt förmodan någon gång skulle bli basstöd på tal.
Angående ljudet har jag inget att anmärka på men spelaren som sådan är jag inte supernöjd med. Den har blivit mycket stabilare sedan köp men någon gång ibland går den inte att koppla upp sig mot, det gäller både mig med Android och sambon med ios, det var flera gånger i veckan vid inköp men kanske en gång i månaden nu, ingen katastrof men lite irriterande.
Angående streaming från NAS har den fler brister. Den buffrar inte mappen man bläddrar i så när man scrollar ner bland musiken står det bara loading, eller vad det står, på precis varenda mapp under tiden man scrollar, man får gå ner, vänta och se om man kommit tillräckligt långt och sen fortsätta upp eller ner efter det. Någon sökfunktion verkar inte finnas.
Nu kör jag på trådlöst nätverk för stunden men har i alla fall bra mottagning med telefonen. Musiken hackar fullständigt ibland, det kan ju dock bero på störningar i nätverket just då. Dock verkar den oavsett nät ha lite problem att spela upp DSF-filer, det hackar stundtals även med nätverkskabel i princip rätt in i spelaren.
Den har inget stöd för Reply-gain.
Men vad som kanske stör mig mest är att man över huvud taget inte kan spola fram eller bak i en låt, inte heller framgår hur lång en låt är. Att börja om på en 1 timme lång podcast för man av någon anledning missade sista 10 minutrarna är inte så lockande. Stänger man av spelaren fortsätter den inte heller där man stängde av utan börjar om från början på spåret.
Har man lagt musik i kön finns ingen möjlighet att ta bort enskilda delar utan då får man tömma hela kön. En annan intressant parameter med det är att den tycks spara index från NASen snarare än vad man exakt lagt till. La in lite ny musik på NASen och fick helt nya album i kön, det listas som vad som jag lagt till men när de började spela kunde det vara både andra album av samma artist eller en helt annan artist.
MusicCast har jag tyvärr inte provat, var lite sugen på en Yamaha till akustikbehandlade rummet av just av den anledningen men blev inte så.
Nu listar jag förstås bara vad jag upplever negativt med den. Generellt är jag nog hyfsat nöjd, den är relativt stabil funktionellt och rätt välbyggd. Skulle jag behöva "en till" eller köpt idag skulle jag granska noga vad som finns i övrigt, men jag går inte i aktiva planer på att köpa något annat för att den fungerar dåligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster