Vilka element?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-06 11:17

Mayro skrev:Jag gillar dom. men inte så till den grad att jag anser dom vara överdjävliga som här sägs oftast...dom är bra prisvärda burkar. som funkar med billig elektronik..
Där har vi olika preferenser. Jag tycker det är trevligt med högtalare som kan prestera bra med billig elektronik. Klart de presterar bättre om de används med riktigt strömstarka förstärkare. Det gäller även Pip. Det gäller nämligen alla högtalare som tillverkas.
Mayro skrev:Med ett undantag.. Pip.. Dom är skrattretande kompetenta för sitt pris..

och lirar så in i helvete bra med billig elektronik så jag förstår exakt varför dom vinner mångas hjärta.. Inget snack om saken där..
Det verkar vara en trevlig högtalare. Jag vet inte ännu. Mina är på lackning, och jag har bara hunnit lyssna på dem ett kort tag. Som köpare hoppas man ju att man gjort ett bra val. Kommer lägga upp lite bilder och ömdöme sedan.
Mayro skrev:sedan att jag skall akta mig så man inte "hoppar på".. Hmm jag trodde folk fanns här för att dela en hobby tillsammans.. Inte lurpassa på att ev finna saker att "hoppa på" hela tiden..
Nu gjorde du det igen min vän. Du valde ut en liten sak som du valde att prata om, men läste inte hela min mening. Samma sak som du tycker andra gör :-) Det jag skrev var att det blev ibland självklart att reagera på dig eftersom dina inlägg "helt enkelt skrivna på ett sådant sätt att de både är provocerande, missvisande, påståenden som läggs utan några bakomliggande bevis mer än subjekta värderingar, och ibland känns det som om du är bitter och vill ge igen." Jag har, som du vet, också reagerat på det du skriver. Ta det inte så hårt. Tänk i fortsättningen igenom vad du skriver och hur det framstår så kommer det bli bättre :-)
Mayro skrev:Men men.. Önskar dig en trevlig god nattsömn.. Och tack för visad respekt.. Tack.. Sådant är trevligt. och föder god stämmning..
Tack! Sov som en gris :-) Hoppas du gjorde detsamma. Vi hörs!

/Magnus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-06 14:08

Mayro skrev:Jag har om du tittar inte sökt bråk efter detta utretts tidigare... Men så kommer en gök o snackar om att visa upp hur jag snackar skit mm...

Gör ditt jobb i stället och säg åt folk som så uppenbart endast söker starta nya bråk.. Säg inte åt mig..

Jag tycker inte att Lazyworm gjort något fel, och är det så att du tycker att någon av oss moderatorer inte gör vårt jobb så gör du bättre i att påtala detta via PM.

När det gäller bråkstartande o.s.v. så krävs det två för att dansa tango.

Som V8 påpekar, ämnet handlar om element till pi60.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-06 14:23

dawen.. lazyworm tog upp en sak som redan var behandlad samt förklarad samt utaggerad redan med rydberg o mig ... Så.. skall sedan SAMMA diskution tas om igen, med ord såsom "snacka skit" osv, inte anses såsom man söker bråk så har du kass uppfattningsförmåga då det gäller dina inopolare..

Men skiter i detta nu.. Finns inte mer att diskutera i alla fall..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 14:46

mayro bara så du vet så lusläste nog inte latmasken hela tråden utan fastnade nog på ditt inlägg....det roliga i historien är ju att masken hade nog mer än gärna valt att arbeta med billigare element om det hade funnit med samma prestanda...så det är inget ino dyrkande det är frågan om

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-06 15:32

Fast, vad har detta att göra med elementen som sitter i pi60 Haakan_W? Det är ju faktiskt det som den här tråden handlar om.

Vill ni diskutera huruvida Ino Audio konstruerat de bästa element som finns eller inte, eller liknande ting, är det fritt fram att starta nya trådar :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-03-06 15:45

Dom är inte bara tillverkade för Ino, det är en 100% design av Ino Audio - dvs du lär inte hitta någon direkt "kompatibel" på marknaden...

Jag har för mig att diskanten i pi60 är "off the shelf" medan diskanten i pi60s inte är det...
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-06 17:00

Prozac skrev:
Dom är inte bara tillverkade för Ino, det är en 100% design av Ino Audio - dvs du lär inte hitta någon direkt "kompatibel" på marknaden...

Jag har för mig att diskanten i pi60 är "off the shelf" medan diskanten i pi60s inte är det...
Nja, de ingående delarna i pi60 diskanten är off the shelf, så det är ju inte riktigt samma sak. Kan ju dock hända att jag minns fel här
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-06 17:03, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-03-06 17:00

OT-varning. Håll för ögonen. Ingen bas utan diskant. (hoppas igen att ingenjörn inte har nåt emot att jag lägger upp denna här heller) :-)
Bild

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-06 17:01

fast sen kanske det ska tilläggas att dom inte går att köpa om man inte är en högtalar tillverkare

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-06 17:09

Såhär ser orginal d-21:an ut

Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-03-06 18:51

Rydberg skrev:Såhär ser orginal d-21:an ut

Bild

Det där ser ut som en "D-28 AF". Fanns även en "D-21 AF" (AF = Platt front).

//Michael

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-06 19:01

Är det alltså en Dynaudio D-21 med en waveguide från hmm [s]Proson[/s] Sonab ? 8O
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-06 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-06 19:03

MP skrev:Är det alltså en Dynaudio D-21 med en waveguide från hmm Proson ? 8O
Varifrån fick du proson? :?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-06 19:12

Nja tror jag sett någon modell med en liknande "waveguide" men det kanske var "fusk Sonab"

Hur är det med membran och talspole ? Inte är väl det Dynaudios eller ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-03-06 23:34

Bild
Bild
P.S. Notera datum, kan ha hänt lite på senare tid.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-03-07 12:13

Prozac skrev:
Citat:

Nja, de ingående delarna i pi60 diskanten är off the shelf, så det är ju inte riktigt samma sak. Kan ju dock hända att jag minns fel här

Ingående delarna?? Vad menar du?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 12:19

Prozac skrev:Prozac skrev:
Citat:

Ingående delarna?? Vad menar du?

Ett element består ju av en rad olika komponenter som membran, talspole osv, dessa ingående delar kan alla vara standardkomponenter men man kan ju kombinera dem på ett unikt sätt och då får man inte ett standard element. Om jag förstår Ingvars filosofi rätt så är det vettigt att använda standardkomponenter så långt som möjligt men ju mer skräddarsytt det blir dessto mer specialdelar blir det.

Jag har fått intrycket av att pi60 diskanten inte är ett standardelement men som är byggt av enbart standardkomponenter.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-03-07 13:32

Jag har fått intrycket av att pi60 diskanten inte är ett standardelement men som är byggt av enbart standardkomponenter.

Åhå, ja så kan det ju vara. Pinnicks bild ovan som föreställer ett par pi60 diskanter ser ju ut som Dynaudio D-21 med liten hornladdning, men sedan kan de förstås vara modifierade av IÖ?

Men jag tror inte det är så eftersom vi ändå pratar om den billigaste av pi60-familjen. IÖ kan ju knappast sitta och handmodda varenda diskant han säljer? Ett antal par (50-100 kanske) pi60 säljs säkert varje år. IÖ borde väl lägga krutet på pi60s och de dyrare systemen och det är väl därför de kostar mera.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-07 13:55

Prozac skrev:

Åhå, ja så kan det ju vara. Pinnicks bild ovan som föreställer ett par pi60 diskanter ser ju ut som Dynaudio D-21 med liten hornladdning, men sedan kan de förstås vara modifierade av IÖ?

Men jag tror inte det är så eftersom vi ändå pratar om den billigaste av pi60-familjen. IÖ kan ju knappast sitta och handmodda varenda diskant han säljer? Ett antal par (50-100 kanske) pi60 säljs säkert varje år. IÖ borde väl lägga krutet på pi60s och de dyrare systemen och det är väl därför de kostar mera.

Jo att pi60-diskanten har sin grund i den diskanten som Mich visar råder det väl inga tvivel om, det som är intressant är om ingående komponenter är precis samma och det tror jag inte att de är. Handmodda? Nä det klart han inte gör, om det är några förändringar så är de gjorda från fabrik.

Detta är ju precis så som de flesta andra högtalartillverkare på marknaden gör, de plockar ihop sitt "speciellelement" med standardkomponenter, det är nog väldigt få som verkligen konstruerar element som Ingvar gör (undantag som Dynaudio själva, Focal osv finns ju såklart).
Senast redigerad av Rydberg 2006-03-07 13:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-07 13:55

Öhman sitter förmodligen inte och handmoddar några element utan han beställer en större mängd från fabriken som han vill ha dem. Är så med diskanterna till piP. De ser ut som vanliga Audax men de är ändrade på 2-3 punkter enligt Öhmans specifikation. Likadant är det ju med de flesta (alla?) av hans element. Tillverkarna gör stora serier för troliga standardapplikationer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-07 14:02

Vilken diskant som sitter i Pi60 vet jag inte, men enligt mannen själv är det en "off the shelf" produkt i Pi60 medans Pi60s är egendesignad.

Observera att off the shelf i Iö´s fall garanterat betyder att de är selekterade serieproduktionsexemplar som håller sig inom en av Ino Audios begärda tolleranser. Troligen detsamma som att säga att de är individuellt matchade.

Kan ju bara påpeka att de Dynaudio element jag fått uppmätta är riktigt tighta i tolleranserna, såväl inbördes som mot publicerade spec.

/Magnus

Föregående

Återgå till Wänner af Ino