Haakan_W skrev:hur tycker du pi18 sköter sig? (avd OT som vanligt

)
Oj, alltså jag har ett relativt nyfunnet audiofilt intresse och det är min första ordentliga grund till stereo (/hemmabio, är även cinemafil (eller vad man kan kalla det

)) som jag nu samlar på mig. Därav är mina referenser inte extremt välutvecklade, även om jag spenderat många timmar i provlyssningslokaler och en handfull timmar hos Dawen. Tilläggas till min intrycksbeskrivning kan ju att jag inte lyssnat till piP speciellt noggrant och har svårt att jämföra med den.
Det som framför allt slår mig varje gång jag lyssnar till pi18 är den fantastiska röståtergivningen, varje bräcklighet i Cashs och Knopflers röster eller den rena stämman från Eva Cassadi återges oerhört bra. Dessutom älskar jag aukustisk gitarr och har lyssnat en hel del på "Eagles - Hell's freezing over", här upptäcker man även en annan sak (förutom extrem detaljnivå hos gitarrerna och kongasen) nämligen vilken bas de presterar. Dawen berättar att de inte når riktigt lika lågt som piP, men de ger ändå ett mäktigt intryck till måttet sett, enligt mig (dessutom är det ju snäppet större och kan spela starkare).
Vad jag dock saknar lite granna är möjligheten för de små elementen att flytta luft, jag gillar nämligen när högtalararna ruskar lite i inälvorna då man ser på lite mer extrema filmer. Det finns där, i pi18, men inte riktigt tillräckligt utan basmoduler.
Ser man på steget upp till pi60 så vet jag bara, sen min lyssnings-session hos Rydberg att "någonting saknas". Har inte hört pi60 mer än en handfull minuter, men han slås av dynamiken. Min erfarenhet tillåter mig inte beskriva närmare exakt vad som saknades, men "något".
Kaffekoppen skrev:Hade gärna köpt dem med

Jag skulle vilja säga att det är värt att gå till Pi60 om man har den plats de kräver...
Jag inbillar mig att mitt rum är tillräckligt. Det är ganska stort (ca 40-50kvm). "Problemet" är väl att lyssningsplatsen inte kommer speciellt långt från högtalarna, eftersom rummet är ganska symetriskt "brett".
Hur långt ifrån bör man komma ifrån högtalarna? Vad jag förstått så ska de stå nå nära bakvägg som möjligt och då blir optimala lyssningspositionen (i mitt vadagsrum) ca 2.5 m från bakväggen (om jag inte vill sitta "bakom" min köks-ö). Är detta tillräckligt? Nån som har koll (oj, blev lite OT, men ändå)?