Inos infrasystem - last

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inos infrasystem - last

Inläggav Knuttebaloa » 2021-07-20 19:42

Ni som har koll (alt kan räkna) :) vad utgör olika Ino infrasystem för last?

De vanligaste är väl infraX-6 och infraY-6 så vi kan kanske utgå från dessa. Men det hade varit intressant att veta också vad det innebär för lasten och man tar bort/lägger till ett par element och om det har betydelse hur man kopplar dem.

Vidare hade det varit kul med förslag på slutsteg som kan anses lämpliga för olika infra-konfigurationer.

Själv har jag positiv erfarenhet av att driva infraX-6 med Nad 208, Rotel 1080 liksom Nad 218. Om alla kan anses objektivt fullgoda i sammanhanget vet jag inte.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Inos infrasystem - last

Inläggav DQ-20 » 2021-07-21 19:53

Knuttebaloa skrev:Ni som har koll (alt kan räkna) :) vad utgör olika Ino infrasystem för last?

De vanligaste är väl infraX-6 och infraY-6 så vi kan kanske utgå från dessa. Men det hade varit intressant att veta också vad det innebär för lasten och man tar bort/lägger till ett par element och om det har betydelse hur man kopplar dem.

Vidare hade det varit kul med förslag på slutsteg som kan anses lämpliga för olika infra-konfigurationer.

Själv har jag positiv erfarenhet av att driva infraX-6 med Nad 208, Rotel 1080 liksom Nad 218. Om alla kan anses objektivt fullgoda i sammanhanget vet jag inte.

Men härreguuud. Har du fått köra F5-F5-F5 sedan igår utan något napp? Här får du en diletantgissning i alla fall. Inos baselement för X och Y är ungefär 9 Ohm. Då kan man köra dem tre och tre per kanal, vilket blir en total last på 3 Ohm, precis som du gjort. Känns som någon har tänkt till...

/DQ-20
"Vad jag f ö alltid saknat är design med lådor i patinerad brons. Som skulle passa utomordentligt i många miljöer." -i

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-07-21 23:45

Inget konkret svar, men jag körde rätt länge infra Y8 på ett RB1090. Det funderade i stort mycket bra, ingen extrem värme eller andra oönskade såna effekter. Dock slog det ifrån/gick i skydd vid signaler med riktigt mycket infra på starka nivåer, frågan är dock om det inte även var ganska nära vad basmodulerna klarade.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-07-22 09:21

DQ-20 skrev:
Knuttebaloa skrev:Ni som har koll (alt kan räkna) :) vad utgör olika Ino infrasystem för last?

Men härreguuud. Har du fått köra F5-F5-F5 sedan igår utan något napp? Här får du en diletantgissning i alla fall. Inos baselement för X och Y är ungefär 9 Ohm. Då kan man köra dem tre och tre per kanal, vilket blir en total last på 3 Ohm, precis som du gjort. Känns som någon har tänkt till...

/DQ-20

:) Tack!

IMG_20210722_092014.png
IMG_20210722_092014.png (727.61 KiB) Visad 483 gånger

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-07-22 09:22

Frisk skrev:Inget konkret svar, men jag körde rätt länge infra Y8 på ett RB1090. Det funderade i stort mycket bra, ingen extrem värme eller andra oönskade såna effekter. Dock slog det ifrån/gick i skydd vid signaler med riktigt mycket infra på starka nivåer, frågan är dock om det inte även var ganska nära vad basmodulerna klarade.

InfraY-8 på bristningsgränsen hade en ju velat höra :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-07-22 09:55

Om ni menar fyra parallellkopplade 12"-basar, så blir minimum cirka 1,5 ohm, vilket är olämpligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
Konsult åt Guru Pro Audio.
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-07-22 15:38

Knuttebaloa skrev:
Frisk skrev:Inget konkret svar, men jag körde rätt länge infra Y8 på ett RB1090. Det funderade i stort mycket bra, ingen extrem värme eller andra oönskade såna effekter. Dock slog det ifrån/gick i skydd vid signaler med riktigt mycket infra på starka nivåer, frågan är dock om det inte även var ganska nära vad basmodulerna klarade.

InfraY-8 på bristningsgränsen hade en ju velat höra :)

Det var ju främst infra så var inte så mycket ljud. Sen vet jag inte med säkerhet om det var så nära dess kapacitet, jag upplevde det så, men har inte fått någon bekräftelse, tror det finns en film på konutslaget i min medlemspresentation.

Morello skrev:Om ni menar fyra parallellkopplade 12"-basar, så blir minimum cirka 1,5 ohm, vilket är olämpligt.

Sant, som du vet är det under förändring i mitt system... jag kommenterade bara att det fungerade utan andra uppenbara problem än nämnda med utlöst skydd vid starka nivåer och infra. Men det är ingen rekommendation.

Återgå till Wänner af Ino