Eller om någon som ska till och montera orkar ta bilder och posta här?
Ritningarna är ngt luddiga...

Skulle underlätta för många tror jag.
Tackar.

Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Ska inte den lilla spolen stå upp egentligen och vara riktad mot den stora?
Jo såg att du hade gjort det, snyggt!Jax skrev:Jo det dekommenderas för att minimera ömsesidiga induktansen. Det är därför jag lagt spolarnas axlar så att de är ortogonala mot varann.
Baltazar skrev:Rydberg skrev:Ska inte den lilla spolen stå upp egentligen och vara riktad mot den stora?
Jag har för mig att det endast är nödvänigt om avståndet mellan spolarna understiger ett visst antal cm. Tror det var 20 cm eller nåt liknande.
Sätter man spolarna i varsitt hörn som på bilden har ajg för mig att avståndet ska vara tillräckligt långt för att inte behöva ställa den lilla spolen upp.
Fö. ser min filterlayout i det närmaste likadan ut, om jag minns rätt![]()
Mvh
micke5721 skrev:Baltazar skrev:Rydberg skrev:Ska inte den lilla spolen stå upp egentligen och vara riktad mot den stora?
Jag har för mig att det endast är nödvänigt om avståndet mellan spolarna understiger ett visst antal cm. Tror det var 20 cm eller nåt liknande.
Sätter man spolarna i varsitt hörn som på bilden har ajg för mig att avståndet ska vara tillräckligt långt för att inte behöva ställa den lilla spolen upp.
Fö. ser min filterlayout i det närmaste likadan ut, om jag minns rätt![]()
Mvh
Helt riktigt, tror faktiskt att det till och med står 10cm i beskrivningen
Kaffekoppen skrev:Just rotationen av spolarna gör stor skillnad om avståndet dem emellan är litet.
kanske borde Håkan läsa byggbeskrivningar ibland han med
Haakan_W skrev:Kaffekoppen skrev:Just rotationen av spolarna gör stor skillnad om avståndet dem emellan är litet.
kanske borde Håkan läsa byggbeskrivningar ibland han med
vet mycket väl om detmen har man 10-20cm emellan är effekten försumbar
Jax skrev:Haakan_W skrev:vet mycket väl om detmen har man 10-20cm emellan är effekten försumbar
Fast det skadar ju inte att minimera den försumbara effekten, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster