Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-27 11:44

Zappa skrev:Asymmetriska placeringar kan vara riktigt bra och kan ge en jämnare frekvensgång i basen. Helt symmetriska placeringar har i alla fall för mig inte gett de bästa resultaten. Till piP behöver högtalarväggen dämpas ner till ungefär 500 Hz och dessa högtalare ska stå så nära högtarväggen det går. Det räcker långt med att använda Öhmans ACO-skiva som är 100 x 80 cm och 5 cm tjock bakom högtalarna. Du kan ha en gardin framför dessa skivor. Helst ett genomsläppligt tyg, exempelvis linné. Veckar du tyget kraftigt funkar även lite tjockare tyger som sammet. Jag har ett hårt veckat sammetstyg framför mina ACO-skivor, det funkar toppen. Väggen bakom lyssningsplatsen bör vara diffuserande om du inte sitter väldigt nära den, då bör väggen istället dämpas.


Intressant! Soffan hamnar precis i väggen när jag ställer den enligt Ronnies förslag så det blir väl att dämpa väggen framöver. Det kanske räcker med en gardin?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-07-27 12:10

jox skrev:
Zappa skrev:Asymmetriska placeringar kan vara riktigt bra och kan ge en jämnare frekvensgång i basen. Helt symmetriska placeringar har i alla fall för mig inte gett de bästa resultaten. Till piP behöver högtalarväggen dämpas ner till ungefär 500 Hz och dessa högtalare ska stå så nära högtarväggen det går. Det räcker långt med att använda Öhmans ACO-skiva som är 100 x 80 cm och 5 cm tjock bakom högtalarna. Du kan ha en gardin framför dessa skivor. Helst ett genomsläppligt tyg, exempelvis linné. Veckar du tyget kraftigt funkar även lite tjockare tyger som sammet. Jag har ett hårt veckat sammetstyg framför mina ACO-skivor, det funkar toppen. Väggen bakom lyssningsplatsen bör vara diffuserande om du inte sitter väldigt nära den, då bör väggen istället dämpas.


Intressant! Soffan hamnar precis i väggen när jag ställer den enligt Ronnies förslag så det blir väl att dämpa väggen framöver. Det kanske räcker med en gardin?


Det brukar inte vara bra att absorbera reflektioner som kommer bakifrån närliggande yta. Det blir kognitiv dissonans; du vet att du befinner dig i ett mer eller mindre vanligt vardagsrum, men hörmässigt låter det som ditt vanliga rum i alla riktiningar förutom bakifrån som låter totalt reflexfritt (såsom utomhus i total tystnad). Det brukar låta lite ungefär som ”hål i huvudet” alternativt att du tror du är lite lomhörd.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2022-07-28 09:46

Om väggen bakom lyssnaren dämpas helt och hållet med porösa absorbenter kan resultatet bli som Johan beskriver. Men att dämpa från golv till ungefär axelhöjd kan funka bra. I mitt rum har jag sammetsgardiner bakom lyssnaren, på så sätt kan jag enkelt reglera hur stor del av väggen som dämpas. Oftast dämpar jag ungefär halva väggen men trivs faktiskt utmärkt även när hela väggen täcks av gardiner. För övrigt har jag kvartsvågsabsorbenter på den väggen som minskar rumsresonanser i basen.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav distad » 2022-07-29 02:38

Ut med sängen i vardagsrummet och in med piP, soffa och fett Tv i sovrummet :idea: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, så det är lösningen :!: Vad gör man inte för ljudet..... :D Men jag förstår om du inte hoppar på mitt förslag.... :oops: :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-30 15:48

Johan_Lindroos skrev:
jox skrev:
Zappa skrev:Asymmetriska placeringar kan vara riktigt bra och kan ge en jämnare frekvensgång i basen. Helt symmetriska placeringar har i alla fall för mig inte gett de bästa resultaten. Till piP behöver högtalarväggen dämpas ner till ungefär 500 Hz och dessa högtalare ska stå så nära högtarväggen det går. Det räcker långt med att använda Öhmans ACO-skiva som är 100 x 80 cm och 5 cm tjock bakom högtalarna. Du kan ha en gardin framför dessa skivor. Helst ett genomsläppligt tyg, exempelvis linné. Veckar du tyget kraftigt funkar även lite tjockare tyger som sammet. Jag har ett hårt veckat sammetstyg framför mina ACO-skivor, det funkar toppen. Väggen bakom lyssningsplatsen bör vara diffuserande om du inte sitter väldigt nära den, då bör väggen istället dämpas.


Intressant! Soffan hamnar precis i väggen när jag ställer den enligt Ronnies förslag så det blir väl att dämpa väggen framöver. Det kanske räcker med en gardin?


Det brukar inte vara bra att absorbera reflektioner som kommer bakifrån närliggande yta. Det blir kognitiv dissonans; du vet att du befinner dig i ett mer eller mindre vanligt vardagsrum, men hörmässigt låter det som ditt vanliga rum i alla riktiningar förutom bakifrån som låter totalt reflexfritt (såsom utomhus i total tystnad). Det brukar låta lite ungefär som ”hål i huvudet” alternativt att du tror du är lite lomhörd.


Okej, bra info! Jag ska ha det i åtanke! Att bli temporärt lomhörd låter ju inget vidare.

Nu ska jag bara klura lite på hur jag ska få till symmetrin bakom soffan. Det vore skönt om det gick att ta bort "väggen" när det inte lyssnas på musik för att undvika att köket blir helt instängt. Kanske en gardin som inte dämpar ljudet så mycket? Funderar på om jag skulle ha en som går hela vägen från slutet på början på soffan till andra sidan öppningen till köket.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-07-30 15:51

FBK skrev:Ut med sängen i vardagsrummet och in med piP, soffa och fett Tv i sovrummet :idea: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, så det är lösningen :!: Vad gör man inte för ljudet..... :D Men jag förstår om du inte hoppar på mitt förslag.... :oops: :wink:


Tanken har helt klart slagit mig men det är inte speciellt stora avstånd i sovrummet så det blir inget vidare lyssningsavstånd iallafall. Dessutom vore det ju skönt att få lite hyfsat ljud när man lagar mat.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Maccis » 2022-08-11 16:56

Hur går det här?
Har du bestämt möbleringen?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2022-08-18 09:20

Maccis skrev:Hur går det här?
Har du bestämt möbleringen?


Jag satsar på Ronnies lösning. Den gav störst lyssningsavstånd och inga konstiga diagonaler. Mer uppdateringar kommer när allt börjar falla på plats. Jag är fortfarande inte helt säker på hur jag ska dämpa rummet men jag börjar med lite akustiskskum bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2023-11-02 17:23

Nu har det gått ett drygt år och vän av ordning kräver en uppdatering!
Särskilt som jag har lite tråkigt på jobbet.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-13 16:21

Ronnie skrev:Nu har det gått ett drygt år och vän av ordning kräver en uppdatering!
Särskilt som jag har lite tråkigt på jobbet.


Sorry för sent svar! Har vart mycket i livet i vanlig ordning så jag har försökt ta bort måsten från vardagen som inte är absolut väsentliga. Nu är högtalarna på plats iallafall, det blev ganska exakt 3m till lyssningspositionen. Nu är det bara resten kvar... Hade väl tänkt få upp några tjocka gardiner och lite mer ljudabsorberande grunkor. Det ekar fult just nu :oops:. Har kollat lite på Ekustik. Tyckte deras grejer var snygga och prestandan ser bra ut på pappret (?). Vore skönt om lägenheten inte helt såg ut som en studio :D.

lyssningsrum-v0.jpg
lyssningsrum-v0.jpg (820.76 KiB) Visad 1087 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2024-01-13 17:53

lyssningsrum-v1.jpg
lyssningsrum-v1.jpg (90.73 KiB) Visad 1076 gånger

Vilka trevliga högtalare du skaffade!
Gardiner gör susen mot efterklang. Jag lånade DVD-ai:s för bilden.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-14 19:41

Ronnie skrev:
lyssningsrum-v1.jpg

Vilka trevliga högtalare du skaffade!
Gardiner gör susen mot efterklang. Jag lånade DVD-ai:s för bilden.


Visst! :mrgreen:
Oj vad trevligt det såg ut! Snyggt klippt! Har kollat runt på lite tyger, är det något speciellt jag bör tänka på? Vad jag vet så ska gardinen vara så tjock som möjligt (typ scenmolton), bredden på gardinen ska väl vara en bit längre än väggen + fönstren så att det kan veckas och så antar jag att jag inte behöver ha akustikskum bakom högtalarna när man har gardin, en tjock gardin släpper väl inte igenom så mycket ljud eller är det klokt att ställa de framför gardinerna? Tänkte ha någon upphängning utan motorer, tar gärna emot tips på det!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav eljulio » 2024-01-14 20:01

Jävlar i havet. De där var rejäla. Vad är det för modell? piP är det ialla fall inte som det stod i början... 8)

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-14 21:16

eljulio skrev:Jävlar i havet. De där var rejäla. Vad är det för modell? piP är det ialla fall inte som det stod i början... 8)


Haha nä, det är ett par i32s. Jag var och hämtade dessa skönheter några dagar efter jag skrev inlägget och då var inte helt säker på om jag skulle köpa dem. Jag hade ett par piPs innan men de får päronen avnjuta tillsvidare.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2024-01-14 22:11

jox skrev:
Ronnie skrev:
lyssningsrum-v1.jpg

Vilka trevliga högtalare du skaffade!
Gardiner gör susen mot efterklang. Jag lånade DVD-ai:s för bilden.


Visst! :mrgreen:
Oj vad trevligt det såg ut! Snyggt klippt! Har kollat runt på lite tyger, är det något speciellt jag bör tänka på? Vad jag vet så ska gardinen vara så tjock som möjligt (typ scenmolton), bredden på gardinen ska väl vara en bit längre än väggen + fönstren så att det kan veckas och så antar jag att jag inte behöver ha akustikskum bakom högtalarna när man har gardin, en tjock gardin släpper väl inte igenom så mycket ljud eller är det klokt att ställa de framför gardinerna? Tänkte ha någon upphängning utan motorer, tar gärna emot tips på det!


DVD-ai har ett tätt veckat sammetstyg från Jysk, tror jag det var. Bakom det maaassor med skum, bl a från Ingvar.
Jag har IKEAs Sanela ytterst och Merete bakom dem (det råkade bli 2 lager Sanela och 3 lager Merete, eftersom jag hade köpt på mig en väldig massa Sanela). Inte lika tätveckat hos mig, men ganska tätt.
Det står inga Inohögtalare framför, men jag har försökt dämpa så mycket och så bredbandigt som möjligt utan att täcka mina fönster och min balkongdörr med skum.

Här är ett inlägg som iofs inte handlar specifikt om att dämpa bakom Ino-toppar:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=620036#p620036
Det går säkert att hitta fler om du söker på Sammet eller gardiner här och anger att IngOehman ska ha skrivit dem.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-14 23:24

Ronnie skrev:
jox skrev:
Ronnie skrev:
lyssningsrum-v1.jpg

Vilka trevliga högtalare du skaffade!
Gardiner gör susen mot efterklang. Jag lånade DVD-ai:s för bilden.


Visst! :mrgreen:
Oj vad trevligt det såg ut! Snyggt klippt! Har kollat runt på lite tyger, är det något speciellt jag bör tänka på? Vad jag vet så ska gardinen vara så tjock som möjligt (typ scenmolton), bredden på gardinen ska väl vara en bit längre än väggen + fönstren så att det kan veckas och så antar jag att jag inte behöver ha akustikskum bakom högtalarna när man har gardin, en tjock gardin släpper väl inte igenom så mycket ljud eller är det klokt att ställa de framför gardinerna? Tänkte ha någon upphängning utan motorer, tar gärna emot tips på det!


DVD-ai har ett tätt veckat sammetstyg från Jysk, tror jag det var. Bakom det maaassor med skum, bl a från Ingvar.
Jag har IKEAs Sanela ytterst och Merete bakom dem (det råkade bli 2 lager Sanela och 3 lager Merete, eftersom jag hade köpt på mig en väldig massa Sanela). Inte lika tätveckat hos mig, men ganska tätt.
Det står inga Inohögtalare framför, men jag har försökt dämpa så mycket och så bredbandigt som möjligt utan att täcka mina fönster och min balkongdörr med skum.

Här är ett inlägg som iofs inte handlar specifikt om att dämpa bakom Ino-toppar:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=620036#p620036
Det går säkert att hitta fler om du söker på Sammet eller gardiner här och anger att IngOehman ska ha skrivit dem.


Jag får ta och söka runt lite då på hur det borde vara. Jag hittade denna gardin. Den kostar 40% mer än en sammetsgardin från Jysk. Men frågan blir väl hur mycket bättre den dyrare är och bättre på vad och om det är det jag borde ha.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2024-01-15 11:54

jox skrev:Jag får ta och söka runt lite då på hur det borde vara. Jag hittade denna gardin. Den kostar 40% mer än en sammetsgardin från Jysk. Men frågan blir väl hur mycket bättre den dyrare är och bättre på vad och om det är det jag borde ha.


Högre vikt ger typiskt mer bredbandig (nedåt) dämpning av efterklang. Sanela väger, om jag tolkar IKEAs uppgifter rätt, 300g/m2 och kostar hälften av Stairville-gardinen på 500g/m2.
Jysk-gardinen ser misstänkt lik DVD-ais ut och väger 270g/m2. Han var nog ute efter en så ljudgenomsläpplig gardin som möjligt när jag tänker efter. Ljudgenomsläpplig utan att vara genomskinlig alltså.
Han hade alltså redan mängder av akustikskivor bakom gardinen.
Om jag tänker till så det knakar så tyckte han nog inte att den var så genomsläpplig som han önskat, varför han istället köpte så mycket att han kunde vecka den kraftigt vilket gjorde den icke-reflekterande nog, men nu måste jag höra med honom så att jag inte missrepresenterar vad som hände. :lol:

Något som kan vara värt att kolla efter är om gardinen har höllor som man kan sätta krokar i för montering i skena i taket istället för på gardinstång. Det är lite tjusigare.

https://www.ikea.com/se/sv/p/sanela-rumsfoermoerkande-gardiner-1-par-moerkgra-40414022/#content

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2024-01-15 12:16

Nähä! Nu såg jag att Stairville-tyget jag tittade på var 5 meter brett.
3 meter kostar 1111:- och är därför billigare per kilo än gardinerna (som är 2,8 meter breda för ett par).
Om svart eller gräddfärgat passar lägenheten så är det nog inte dumt. Frågan är bara om det går att hänga lika tjusigt i de där små öljetterna på nåt vis.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Kraniet » 2024-01-16 10:03

Ser ju superfint ut. Lär nog låta trevligt kan jag tänka. :)

Har du möjlighet att flytta ut soffan från väggen (ca 15 cm) och sätta upp nåt som diffuserar bakom huvudet så kommer du få något bättre lyssningsupplevelse.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-16 23:48

Ronnie skrev:Nähä! Nu såg jag att Stairville-tyget jag tittade på var 5 meter brett.
3 meter kostar 1111:- och är därför billigare per kilo än gardinerna (som är 2,8 meter breda för ett par).
Om svart eller gräddfärgat passar lägenheten så är det nog inte dumt. Frågan är bara om det går att hänga lika tjusigt i de där små öljetterna på nåt vis.


De kit de säljer ser lite skumma ut. Det ser ut som om tanken är att man ska ha några plastkrokar som hänger i en plastögla. Vore ju helt klart snyggast om gardinstången/linan gick igenom gardinen.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-16 23:52

Kraniet skrev:Ser ju superfint ut. Lär nog låta trevligt kan jag tänka. :)

Har du möjlighet att flytta ut soffan från väggen (ca 15 cm) och sätta upp nåt som diffuserar bakom huvudet så kommer du få något bättre lyssningsupplevelse.


Om man bortser från akustiken i rummet så låter det trevligt :) . Det är inte alls omöjligt! Jag får ju offra 15cm av lyssningsavståndet men det kanske det är värt?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Kraniet » 2024-01-17 10:12

jox skrev:
Kraniet skrev:Ser ju superfint ut. Lär nog låta trevligt kan jag tänka. :)

Har du möjlighet att flytta ut soffan från väggen (ca 15 cm) och sätta upp nåt som diffuserar bakom huvudet så kommer du få något bättre lyssningsupplevelse.


Om man bortser från akustiken i rummet så låter det trevligt :) . Det är inte alls omöjligt! Jag får ju offra 15cm av lyssningsavståndet men det kanske det är värt?


Ja det tror jag nog du skulle tycka. Jag upplevde det som påtagligt bättre.
Ser ju ut som att du har plats kvar att styra ihop högtalarna för att bibehålla lyssningsvinkeln också så det borde inte presentera några problem.
En möjligen positiv bieffekt av det är att du kommer längre ifrån sidorna i rummet.

Jag hade vägg hela vägen och löste det genom att ha två stringhyllesystem bakom soffan med en böjd masonit mellan dessa. Det är inte den bästa diffusorn men gjorde som sagt skillnad. På hyllorna hade jag olika föremål vilka även de hjälper akustiken rent generellt. Utmaningen är ju som alltid att få det att se "normalt" ut och inte som en studio.
Förutom att du får en mindre tydlig reflex från väggen (vilket påverkar saker som "öppenhet" "djup" etc) så blir det något jämnare basåtergivning när du kommer en bit ifrån väggen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-17 14:10

Kraniet skrev:
jox skrev:
Kraniet skrev:Ser ju superfint ut. Lär nog låta trevligt kan jag tänka. :)

Har du möjlighet att flytta ut soffan från väggen (ca 15 cm) och sätta upp nåt som diffuserar bakom huvudet så kommer du få något bättre lyssningsupplevelse.


Om man bortser från akustiken i rummet så låter det trevligt :) . Det är inte alls omöjligt! Jag får ju offra 15cm av lyssningsavståndet men det kanske det är värt?


Ja det tror jag nog du skulle tycka. Jag upplevde det som påtagligt bättre.
Ser ju ut som att du har plats kvar att styra ihop högtalarna för att bibehålla lyssningsvinkeln också så det borde inte presentera några problem.
En möjligen positiv bieffekt av det är att du kommer längre ifrån sidorna i rummet.

Jag hade vägg hela vägen och löste det genom att ha två stringhyllesystem bakom soffan med en böjd masonit mellan dessa. Det är inte den bästa diffusorn men gjorde som sagt skillnad. På hyllorna hade jag olika föremål vilka även de hjälper akustiken rent generellt. Utmaningen är ju som alltid att få det att se "normalt" ut och inte som en studio.
Förutom att du får en mindre tydlig reflex från väggen (vilket påverkar saker som "öppenhet" "djup" etc) så blir det något jämnare basåtergivning när du kommer en bit ifrån väggen.


Intressant, ska tänka på det också. Om jag stoppar in en hylla bakom soffan skulle det ju lösa problemet med att det är öppet till köket från ena halvan av soffan.

Användarvisningsbild
jox
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2017-06-27

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav jox » 2024-01-20 12:46

Planen ser ut något åt det här hållet nu:
- Sätt upp gardin på väggen bakom högtalarna, mot köket för att ta bort kyl- och frys-ljud och göra rummet mindre, på väggen mot hallen och över fönstren (antar att jag borde dämpa reflexer från väggen mittemot fönstren)
- Fixa någon sorts diffusering, och en hård vägg bakom halva soffan. Vet inte riktigt vad det finns för golvstående hyllor som får plats på 15cm bakom soffan om jag inte skjuter fram soffan ytterligare.

Sen är ju en fråga vilken färg gardinen ska ha. "Cream" färgat smälter nog in ganska bra i rummet även när man drar undan gardinen. Svart förändrar ju rummet en hel del.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2024-01-20 13:57

jox skrev:Sen är ju en fråga vilken färg gardinen ska ha. "Cream" färgat smälter nog in ganska bra i rummet även när man drar undan gardinen. Svart förändrar ju rummet en hel del.


Jag valde en pigg, gul färg på gardinen. Den smittar av sig fint på humöret och jag blir extra glad av att hänga i rummet. :) Att täcka stora ytor med svart blir för tungt tycker jag.

20240120_123920.jpg
20240120_123920.jpg (433.76 KiB) Visad 701 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Ronnie » 2024-01-20 14:13

lyssningsrum-v2.jpg
lyssningsrum-v2.jpg (91.59 KiB) Visad 697 gånger
lyssningsrum-v3.jpg
lyssningsrum-v3.jpg (86.1 KiB) Visad 697 gånger


Kan nog vara en bra idé att göra så du kan täcka hallöppningen ja.
Du skulle kunna dra en skena där på en gång -ihopsatt eller separerad från högtalarväggens gardinskena/stång.
Jag skulle fortsatt rekommendera att göra en sak i taget.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-20 15:33

Zappa skrev:
jox skrev:Sen är ju en fråga vilken färg gardinen ska ha. "Cream" färgat smälter nog in ganska bra i rummet även när man drar undan gardinen. Svart förändrar ju rummet en hel del.


Jag valde en pigg, gul färg på gardinen. Den smittar av sig fint på humöret och jag blir extra glad av att hänga i rummet. :) Att täcka stora ytor med svart blir för tungt tycker jag.

20240120_123920.jpg


De ser väldigt trevligt ut.
Ku när de inte e svart.

Skulle va kul å höra.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2024-01-20 15:39

Imperial-Blomman skrev:
Zappa skrev:
jox skrev:Sen är ju en fråga vilken färg gardinen ska ha. "Cream" färgat smälter nog in ganska bra i rummet även när man drar undan gardinen. Svart förändrar ju rummet en hel del.


Jag valde en pigg, gul färg på gardinen. Den smittar av sig fint på humöret och jag blir extra glad av att hänga i rummet. :) Att täcka stora ytor med svart blir för tungt tycker jag.

20240120_123920.jpg


De ser väldigt trevligt ut.
Ku när de inte e svart.

Skulle va kul å höra.


Tackar, du är välkommen att lyssna.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-20 15:57

Coolt!

Ja e på :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Rimlig placering av högtalare i min lite udda lägenhet?

Inläggav Zappa » 2024-01-21 12:42

Den här gardinen kan möjligen passa och säljs just nu till rabatterat pris. Men det finns få kvar, eventuellt fylls lagret på.

https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/james-multibandslangd-250cm-ljusgra-13

James ljusgrå.png
James ljusgrå.png (217.98 KiB) Visad 494 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster