Jag ska se om jag hittar lite bilder från högtalarbygget.
Just bilder har ju blivit lite "drygt" att hantera nu för tiden då dom alltid tas i överflöd, & aldrig rensas.
Läggs i datorer/laptops & mobiltelefoner som går sönder osv.
Det gjordes mätningar för ex, men inga som sparades på fil utan enbart mätningar i realtid under konstruktionen av delningsfiltret.
I rummet spelade dom extremt bra ned till ca 20hz & spelade homogent sammanhängande, d.v.s man kunde inte uppfatta att det var baslådor+MTM.
Och att jag byggt baslådorna i 22mm mdf rejält stagade med dubbla baffeltjockleken & 4 tum´s port, skapade en otroligt hög nivå på baskvalitéten.
Och dessa XXLS 830847 2x8 ohm är fantastiska element även upp till säkert 4-500hz, även om jag använder dom till ca 320hz
Och man kan köra 3 st parallelkopplade & ändå ha vettiga ca 5,66 ohm
Och spelade på dessa högtalare under några fantastiska månader, tills detta hände med mellanregistren efter en 5-6 timmar lång hög lyssning session

- 2.jpg (1.78 MiB) Visad 1640 gånger
Efter att ha både köpt nya mellanregister, samt prövat att "laga" en del som vart "mindre" skadade, så slutade de med att jag också efter en ny 5-6 timmar lång lyssning brände 3 av dom 4 "nya" mellanregistrens talspolar....suck!
Så det tvingade mig till att "tänka om" då jag uppenbart behöver mer headroom i mitt hifi system, för dessa låg oftast på sitt max vad gäller SPL & det är inget vidare bra vid långa lyssningar, och kyla en talspole inuti en isolerad liten låda är relativt "krångligt".
Dessa högtalare har element med ca 92dB känslighet förutom diskanten i waveguiden som kommer upp i ca 95dB, basarna och diskanten tål mera effekt än just mellanregistren även om dom parallellkopplade mellanregistren inte tål lite effekt heller, så blev dom den "svagaste länken".
Så bara att sätta sig vid "ritbordet" igen och planera för "Steg 2", som vart ytterligare <500 timmars jobb & helt andra faktorer att ta hänsyn till.
Utgångspunkten var så lik ljudbild som möjligt men med avsevärt högre SPL möjlighet, & på så sett få ordentlig med headroom i mitt stora rum.
To be continued
/Jawen