Med väldigt begränsad ekonomi många år efter detta långa husbygge (där jag till slut tvingades sälja av mycket av mina "dyra" grejer), har jag också passat på att lära mig så mycket som möjligt av kunskaperna som behövs i att bygga högtalare.
Är ju väldigt komplicerat totalt sett, då man behöver många kunskaper för att bygga fint kabinett, välja element, få dessa element att integrera perfekt med varandra samt delningsfrekvenser och till slut att tillverka ett anpassat delningsfilter.
Men jag har gått "All IN" och något år & <1000 timmar senare fått fram en färdig produkt.
Det blev att jag använde dom 4 stycken Peerlees XXLS art 830847 som jag haft i box sedan 2006 ( dubbla 8 ohms talspolar) seriekopplade vid elementet & parallellkopplade vid högtalaranslutningen, i 118 liter´s rejält stagade lådor avstämda till ca 23 hz & högglanslackade i vitt fram & bakstycke, samt satin möbelsnickerifärg på långsidor, ovandel & underdel. ( vikt ca 55 kg styck)
Och elementen jag valde i MTM vart mina favoriter Audax HM130Z0 aerogelkona ( 5,5 tum´s), som fick jobba ihop med en Audax tw025a28 satt i en waveguide från Pellegrino i USA.
Delningen sker aktivt vid ca 320 hz & vid 3000 hz, och både basar och MTM drivs av 2 st Krell F.B.I
Resultatet blev klart över förväntan både kosmetiskt och ljudmässigt & är nog det bösta jag upplevt, även om 175 kg högtalare per sida blir lite av ett problem i sig själv.
Finns ett kapitel 2 i detta, som jag kan berätta i nästa etapp.
MvH John