genstruktur skrev:Såpass ändå! Det låter ändå som rätt stor upplevd skillnad med Atmos det du beskriver. Rent av revolutionerande?
Snyggt! Tänker mig nog också att det skulle kunna bli finare Atmosinstallation med någon form av balk/skena etc. Har också lurat på någon sådan lösning. Tack för bilder!

Revolutionerande är kanske lite starkt ord...
Lite svårt att förklara. Men effekter i det lägre basregistret är i många filmer ganska sällsynt, visst, det är häftigt och väldigt imponerande men det går ju föreställa sig. Kul för helheten men riskerar ju att störa och är som sagt sällsynt, på sin höjd ett par minuter av en "normal" film.
Vanliga surrounden skapar lite känsla men är ju i grunden en förlängning av fronthögtalarna och för film lite "svår" då det inte riktigt relaterar till vad man ser på bilden, visst, det kan ge lite extra känsla för vilket "rum" scenen utspelar sig i och ibland ge lite förvarning om vad som komma skall om ett plan eller liknande kommer förbi, eller i vissa fall en hint om samtal och händelser "utanför" duken, men är ofta begränsat då det inte går se.
Takhögtalarna tycker jag medför mer rumskänsla, smatter på ett biltak om det regnar och återskapande av rumsakustiken.
Med en bra stereo-uppställning tycker jag man klarar sig väldigt långt för att få inlevelse i filmen. top-högtalarna bidrar väldigt mycket till atmosfären, kanske inte utan surronderna, det har jag aldrig utvärderat, men kompletterat med top förhöjer det känslan markant för var scenen utspelar sig.
Sen är det naturligtvis olika bra mixat och i vissa fall till och med bara uppskalat från 5.1 och där till i många fall naturligtvis inget atmos-spår alls.