Haha, Goat, kanske just så

.
Jag uppdaterade
bilden ovan med ytterligare en fulsim utan dämpning av högtalarväggen. Som synes är det minimal skillnad mellan den längst upp till höger (med 0 dB dämpning) och den under (med 2 dB dämpning, motsvarande en absorbtionsfaktor om ca ca 35-40%). Jmf även med 12 dB dämpning till vänster (en absorbtionsfaktor om ca 90-95%). Helst skulle man vilja kunna simulera frekvensberoende dämpning.
Så här blir det om man tar med inverkan från alla SBIR-väggar. Jämfört med den tidigare bilden ovan är det inte svårt att förstå vad I-or menar att det knappt är hörbart med tunn dämpskiva bakom högtalaren (som alltså inte har hög absorptionsfaktor i SBIR-området 100-400 Hz);

@Zappa, bra sammanställning av dina insatser! Jag har ju själv haft BS60 och jag tror att det snarare är den ökade energin i SBIR-registren än fler utspridda punktkällor som är botemedlet här, men säker är jag inte. Man får ju fler frihetsgrader att laborera med.
@JM och M4E: Jag tycker att det är socialpsykologiskt intressant med paradigmskiften och hur ”troende” adapterar till nya rön. Hur mycket har individer och grupper i specifika sammanhang investerat i en ett perspektiv, en identitet etc? Förmår man adaptera eller förskjuter man det nya och håller fast i det gamla?
Man kan säga mycket om socialpsykologi och svårigheter att beforska ämnet men ett begrepp som verkar genomgående och stabilt är ”in-group” vs ”out-group”. De finns med mängder av socialpsykologiska fenomen som med fördel kan tolkas utifrån dessa begrepp. Människor tenderar att (omedvetet) identifiera sig med vad de uppfattar som en grupp och andra hamnar då utanför (vilka skapar olika reaktioner och nya verkliga eller skenbara grupper). Denna process (som jag antar ni är medvetna om) har varit stark här på Faktiskt ända sen starten för 20 år sen. Det är en ständigt omformande process med olika (omedvetna) positioneringar, där t ex olika inlägg här på faktiskt delvis fyller en sådan funktion. De är identitetsskapande och världsbildsskapande. Mer extrema former är sekt-beteenden och självklart är finns det en poäng med ryggmärgsreflexen ”att backa för att något skaver när många skriker i samma kör”.
Detta är dock endast en uppmaning att dyka djupare i sakfrågorna, vilka märkligt nog inte blivit ordentligt utredda förrän I-or kom in i bilden igen.
Som
Peter skrev:
petersteindl skrev:rajapruk skrev:I-or == Isidor ?

Det var min första tanke så fort jag såg första inlägget. Jag såg inte ens I-or, jag såg Isidor. Har väntat i 13 år på sådan come back.
Mvh
Peter
Men de sista 2,5 åren på Faktiskt är det egentligen varken en fråga om paradigmskifte (vilka ofta men inte alltid är av godo), eller gamla sektliknande beteenden i ny skrud, utan denna gång helt vanliga sunda korrigeringar utifrån vetenskap och fysik. Varje sak jag testat och undersökt utifrån min amatörnivå har legat i linje med det I-or skrivit, - mer så än de som tidigare återkommande skrivits här på Faktiskt. Det ligger även helt i linje med det jag läst på akademisk nivå inom olika discipliner (vilket jag borde tagit mer fasta på långt tidigare men egen lathet och ”god tro” låg i vägen). Genvägarna blev tidsödande senvägar.
Så jag finner att de sista 2,5 åren har varit en klart intressant resa, - utöver mycket utvecklande inom området välljud. Den känns rätt så färdig nu för min del. Jag är mer tillfreds med ljudet från mina egenbyggda högtalare än från de jag haft tidigare och även hört hos ganska många här på Faktiskt för ca 15-20 år sen (här är ljudminnet diskutabelt men jag har haft liknande anläggningar som hållit ljudminnet vid liv). Det som möjligen är kvar är lite finputsningar, kanske längre fram utforska något nytt koncept etc. Framförallt utforska mer musik och snickra ihop snyggare högtalare. Jag har hängt kvar lite på övertid då jag var intresserad dels av vågledare, dels av vad man kunde uppnå med
Den fete trevägaren, som tyvärr verkar ha hamnat i limbo eller vinkelvolten. Carlsson-konceptet och ffa trevägaren och 80-talsseriens ambition att minska SBIR vore också intressant att dyka djupare i vid något tillfälle.
Om man har ett behov av identitetsskapande via audiofilism så kommer denna resa förmodligen inte komma till vägs ände (där man optimerat så långt man kan), utan man har ett behov att fortsätta söka, diskutera, ”förbättra”, positionera sig etc. Prylar, personer och positioner roterar och byter plats i ett evigt kretslopp. Eller att man låser fast sig en position och identitet utan sakliga grunder. En audiofils samsara.
Om man vill optimera sin lyssningsupplevelse är det enligt min erfarenhet och mina tester primärt I-or (och Toole) man bör lyssna på men också göra egna metodiska tester som beaktar psykologi och "
circle of confusion".