Zappa skrev:UnholyRishna skrev:Zappa skrev:
Tackar, bs60 har ganska stora lådor, så jag försökte få dem att smälta in bättre. TV-bänken har fyra separata delar: basarna, mittdelen och glasskivan. Mittdelen är öppen baktill och innehåller bland annat slutsteget. Basarna vilar på SD-fötter och mittdelen är rullbar. Eftersom basarna inte är fastsatta i mittdelen kan de roteras, vilket ibland kan ge bättre resultat. Det ger också andra fördelar.
Flexibilitet är alltid trevligt! Men om du riktar basarna åt något annat håll, får du inte mer problem med vibrationer i glasskivan då?
Vilka fördelar upplever du med att rotera basarna i olika riktningar?
Jag kan vända basarna upp-och-ner, riktningen blir densamma, dvs basarna pekar mot insidorna på pi60. Nedan har du några gamla mätningar innan jag skaffade PEQ som visar vilka skillnader det kan bli.![]()
Bs60x som de normalt ska stå.
Bs60x vänd upp-och-ner. Ett intressant resultat eftersom dippen vid ungefär 250 Hz oväntat nästan helt försvann men istället fick jag en bred men inte särskilt djup dal mellan 150 och 350 Hz.
Det där var verkligen ett intressant resultat, vilket med all önskvärd tydlighet visar de tekniska fördelarna med att ha "lösa" moduler och därmed frihet gällande placering! Denna frihet försvinner i min lösning, så jag hoppas verkligen på att det funkar bra ändå.