Hur ser man skilnaden på i14 och i14s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaan

Hur ser man skilnaden på i14 och i14s?

Inläggav Kaan » 2025-01-16 20:17

Har läst varenda tråd jag hittat men verkar inte finnas någon konsensus, jag har ett par äldre i14 med ett okänt årtal samt ett par senare iaf efter 2006, grejen är att dessa mäter och låter så pass lika.
I den äldre lådan är det vad som ser ut som D21 diskanten men som jag förstår det kan vara D26 eller något helt annat?

Till kanske den verkliga frågan är det bara feelgood med nya Ino konstruktioner eller är den nya modellen faktiskt bättre? Ljudligt så är det ingen skillnad om någon, mätt är det ytterst marginella skillnader om någon db i tonkurvan. Jag är säker på att Ingvar sagt att den äldre inte tål lika mycket effekt, det har dock i praktiken alldrig varit ett bekymmer. Spelar med ett 1080 till i14 kanske bör nämnas.

Är det någon som gjort liknande iakttagelser och mätningar på pi60?

Till saken hör att den äldre i14 är sålda men inte hämtade en. Jag vill kunna svara lite för att det är den produkten man förväntar sig.

Användarvisningsbild
Froggy

Re: Hur ser man skilnaden på i14 och i14s?

Inläggav Froggy » 2025-01-16 20:48

Fröken, fröken ,jag vet !!!

Titta på prislappen ...... :roll:

Kaan

Inläggav Kaan » 2025-01-16 20:55

Froggy skrev:Fröken, fröken ,jag vet !!!

Titta på prislappen ...... :roll:

Hahaha ja så är det men som allt annat så får man betala mer för nya saker även om dessa är oanvända. Men du som har koll kan väl förklara vad skilnaden är förutom prislappen. :-)

Några seriösa svar? Förutom det jag radat upp? Eller är det så att bara hövdingen faktiskt vet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-16 21:39

Äldre i14 har Dynaudio D21-diskant och nyare Ino T11m. Tror kanske även att baselementet skiljer - Ino B85 i i14 och Ino B88s i 14s.
Ring Ingvar och fråga, telefon 070-523 32 32.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaan

Inläggav Kaan » 2025-01-17 00:31

Morello skrev:Äldre i14 har Dynaudio D21-diskant och nyare Ino T11m. Tror kanske även att baselementet skiljer - Ino B85 i i14 och Ino B88s i 14s.

Jag känner alltid att jag stör när jag pratar med Ingvar och des utom tror jag att det är en klyfta i språket då jag inte på långa vägar kan utrycka det i tal utan att känna mig som en idiot.

Kan tillägga också att det är ett helt annat element i basen troligaste är något innan egen tivvärkning skett, enligt utsago så är dessa omkantge på hifi-kit och mig veterligen så har Ingvar bara konstruerat egna element med beständig kant?

Nu spelar väl det mindre roll allt sammans när dom mäter och låter lika, får mer kanske se det hela som en historie efterforskning.

Det är egentligen bara positivt om ideal högtalaren redan fanns tidigt i utväxlingen, idealet från Ino då. Tänker att det måste finnas fler här som var med när det begav sig. Första kontakten med Ino för mig var 05 med pr18.

Frågan är ju lite viklad åt nästa ägare skulle då det är dags för nästa försäljning, klart den gamla i14 blir billigare pga ålder men i mitt tycke inte för att det är en undermålig produkt.
Då är ju även frågan om det kan vara en s modell då den är så pass lika?

Jag får helt enkelt ta och ringa på vinst och förlust igen.

Är Ingvar aktiv här Annas?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-17 09:09

Om du lägger upp en bild kanske jag kan hjälpa dig.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-01-17 09:41

Du kan också skicka bilden direkt till Ingvar, min erfarenhet är att han svarar relativt snabbt.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-01-17 09:57

Kaan skrev:
Morello skrev:Äldre i14 har Dynaudio D21-diskant och nyare Ino T11m. Tror kanske även att baselementet skiljer - Ino B85 i i14 och Ino B88s i 14s.

Jag känner alltid att jag stör när jag pratar med Ingvar och des utom tror jag att det är en klyfta i språket då jag inte på långa vägar kan utrycka det i tal utan att känna mig som en idiot.
[---]
Jag får helt enkelt ta och ringa på vinst och förlust igen.

Är Ingvar aktiv här Annas?

Hej Kaan! Ingvar gör små nedslag på faktiskt.io ibland, men är såvitt jag vet inte så aktiv längre, så det är bäst att ringa.

Du behöver inte oroa dig för ett telefonsamtal, Ingvar är jättesnäll! Du har några frågor som förmodligen kan besvaras rimligt enkelt, dock får du nog vara beredd på att kanske skruva loss något element för att kontrollera typ, eller åtminstone skicka ett bra foto till Ingvar.

När det gäller rent affärsrelaterade frågor är Ingvar inte så mycket för småsnack, så du kanske inte behöver förbereda dig på att redogöra för det lokala snöläget eller hur nyårsfirandet var. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-01-17 10:22

Ja, Ingvar är väldigt trevlig och snäll, han hjälper gärna till.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-01-17 11:07

Zappa skrev:Ja, Ingvar är väldigt trevlig och snäll, han hjälper gärna till.

Ja ring Ingvar! Jag förstår ts movilja att ringa, i början när jag ringde ingvar kände jag likadant och det blev ofta fel när jag förklarade - frågade. Men känslan har avtagit med tiden även om det fortfarande blir galet ibland :) . Men en sådan otroligt fin kundsupport skall definitivt utnyttjas! Han säger ofta att det bara är trevligt när man ringer.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kaan

Inläggav Kaan » 2025-01-27 01:12

Jag fattar vinken :-) ni har ju så klart rätt.

För att förtydliga så har jag pratat med Ingvar men hoppades på att möjligen någon fler visste.

Nu blir ju frågan ställd på fel sätt från början om jag frågar så här ist, har Ingvars ljudideal ändrats över tid? Om svaret är nej så betyder det att det finns likheter som mina egna mätningar påvisar, om svaret är mellan nja och ja så kan det vara min mätning som leder mig fel.

Om man som i detta fallet mäter på två årgångar med olika element men i samma position och avstånd vid ca 1m kan rummet påverka så att mätningarna ser ner lika ut en dom faktiskt är? Jag grundar inte detta på något men har för dålig kunskap.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2025-01-27 12:28

Såvitt jag vet så förhåller det sig ungefär på följande vis, ta nedan med en nya salt för jag kan ha någon detalj fel..

Förr fanns det en i14 och en i14s, gamla i14 hade en annan diskant med wg i plast och denna tillverkades av Dynaudio.
Samtida i14s hade en konstruktion som motsvarar nuvarande/nya i14 på dom flesta vis (annat än bättre diskant i nya i14) och därför upphörde i14s till förmån för nya i14.
Skillnaden mellan dom ska tydligen vara att diskanten i i14s saknade magnetisk olja, vilket den nya diskanten har, så nya i14 är en uppgradering från i14s.
Mitt i nuvarande/nya i14 modellens liv så gjordes dessutom front plattan/WGn om så tillvida att den idag har 4st skruvar och inte 3st som förr.
Denna övergång i antal skruvar linjerar alltså inte med när den magnetiska oljan kom in i bilden (oljan kom tidigare), så antalet skruvat i sig självt avgör inget.
Nya signatur versionen döptes om till i16s och såväl annan låda som baselement, samt annan selektering på diskant och filter.

Så i14s är nästan samma som den nuvarande/nya i14, men inte riktigt.
Och att se skillnad på dom har jag för mig går att göra genom att:
I14s diskanten har bara 3st skruvar i kombination med att ytan på WGn drar lite lätt åt lila i vissa vinklar/ljus.

Mer kan jag inte bidra med :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kaan

Inläggav Kaan » 2025-01-27 19:53

Det var lite info som jag har lyckats söka fram men en hel del nytt, spännande läsning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2025-02-02 11:27

Var så god !
Hoppas den hjälper :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kaan

Inläggav Kaan » 2025-02-02 16:50

Jag har fortfarande ingen aning om det är i14 eller i14s jag avyttrar så på så vis hjälpte det inte. :-D Låter bra gör det ur både modellerna.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-02-03 12:46

Kaan skrev:Jag har fortfarande ingen aning om det är i14 eller i14s jag avyttrar så på så vis hjälpte det inte. :-D Låter bra gör det ur både modellerna.

Men posta en bild så kan du nog få bättre hjälp.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Återgå till Wänner af Ino