Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:i28 behöver i min erfarenhet 1 meter längre lyssningsavstånd än pi60s, så det beror på möjligheterna i ditt rum - så var det i mitt så pi60s(-s) passade bättre för mig/mitt rum. Och att inte alltid behöva köra med basarna tycker jag är en fördel.... vi har inte dem på för vanligt tvtittande exempelvis.
Magnusjohansson skrev:Nattlorden skrev:i28 behöver i min erfarenhet 1 meter längre lyssningsavstånd än pi60s, så det beror på möjligheterna i ditt rum - så var det i mitt så pi60s(-s) passade bättre för mig/mitt rum. Och att inte alltid behöva köra med basarna tycker jag är en fördel.... vi har inte dem på för vanligt tvtittande exempelvis.
Tack. Bra inspel. Lutar mycket åt pi60s nu.
sportbilsentusiasten skrev:Magnusjohansson skrev:Nattlorden skrev:i28 behöver i min erfarenhet 1 meter längre lyssningsavstånd än pi60s, så det beror på möjligheterna i ditt rum - så var det i mitt så pi60s(-s) passade bättre för mig/mitt rum. Och att inte alltid behöva köra med basarna tycker jag är en fördel.... vi har inte dem på för vanligt tvtittande exempelvis.
Tack. Bra inspel. Lutar mycket åt pi60s nu.
Bra val, tycker de är snyggare
Nattlorden skrev:Får väl förtydliga mig lite då - pi60s spelade markant bättre vid 3 meters lyssningsavstånd, för samma resultat behövdes 3,5-4 meter på i28.
RMA skrev:S varianterna har lite bättre upplösning och något öppnare-mjukare ljud.
Gick från i28 till i32s och upplevde det så även vid lägre nivåer. Man kan komplettera Pi60s med BS22 (10 tums bas i 22 liters låda) i famtiden för att mer likna i32s.
BellsnWhistles skrev:RMA skrev:S varianterna har lite bättre upplösning och något öppnare-mjukare ljud.
Gick från i28 till i32s och upplevde det så även vid lägre nivåer. Man kan komplettera Pi60s med BS22 (10 tums bas i 22 liters låda) i famtiden för att mer likna i32s.
Tummen upp på detta.
pi60s håller länge som de står (jag hade mina i 20 år) och lägger man till bs22 så får man c:a 7 dB extra om man vill ha mer kraft i botten, utan extra slutsteg eller delningsfilter, och till en relativt modest kostnad.
Och vill man ha ännu mer kraft så går det ju att dela pi60s och komplettera med basmoduler.
Ärligt talat så är det vädigt få som behöver 2 x 8" (i28, i32s) som toppsystem delat mot basmoduler.
Nattlorden skrev:Får väl förtydliga mig lite då - pi60s spelade markant bättre vid 3 meters lyssningsavstånd, för samma resultat behövdes 3,5-4 meter på i28.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Får väl förtydliga mig lite då - pi60s spelade markant bättre vid 3 meters lyssningsavstånd, för samma resultat behövdes 3,5-4 meter på i28.
Vad är det som gör att pi60s och i28 kräver så långa lyssningsavstånd för att komma till sin rätt?
Conan skrev:BellsnWhistles skrev:RMA skrev:S varianterna har lite bättre upplösning och något öppnare-mjukare ljud.
Tummen upp på detta.
pi60s håller länge som de står (jag hade mina i 20 år) och lägger man till bs22 så får man c:a 7 dB extra om man vill ha mer kraft i botten, utan extra slutsteg eller delningsfilter, och till en relativt modest kostnad.
Och vill man ha ännu mer kraft så går det ju att dela pi60s och komplettera med basmoduler.
Ärligt talat så är det vädigt få som behöver 2 x 8" (i28, i32s) som toppsystem delat mot basmoduler.
Precis, men bs60 gör väl ungefär det bs22 gör men med lite extra allt (bottenstöd och möjlighet att köra delat). Jag kompletterade med bs60 för att minska och kunna kontrollera basen i lyssningsrummet.
Och glöm inte es2!
https://www.hifikit.se/hogtalare.html?m ... 3xAYQPlNCh
Ett par sådana, som likt bs60 kopplas parallellt med huvudhögtalarna, öppnade verkligen upp ljudet. Kombinationen pi60s, bs60 och es2 är en högtalare i absoluta världsklass.
Beakungen skrev:Conan skrev:BellsnWhistles skrev:
Tummen upp på detta.
Precis, men bs60 gör väl ungefär det bs22 gör men med lite extra allt (bottenstöd och möjlighet att köra delat). Jag kompletterade med bs60 för att minska och kunna kontrollera basen i lyssningsrummet.
Och glöm inte es2!
https://www.hifikit.se/hogtalare.html?m ... 3xAYQPlNCh
Ett par sådana, som likt bs60 kopplas parallellt med huvudhögtalarna, öppnade verkligen upp ljudet. Kombinationen pi60s, bs60 och es2 är en högtalare i absoluta världsklass.
Vad exakt gör es2? Hur ska dem placeras?
Tänkte det kanske var tillägg för andra högtalare men då är dem avsedda för typ Pi60 också?
Beakungen skrev:Vad exakt gör es2? Hur ska dem placeras?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Får väl förtydliga mig lite då - pi60s spelade markant bättre vid 3 meters lyssningsavstånd, för samma resultat behövdes 3,5-4 meter på i28.
Vad är det som gör att pi60s och i28 kräver så långa lyssningsavstånd för att komma till sin rätt?
Conan skrev:Så här ser det ut på min pi60s.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster