Ino audio och Dirac Art

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Ino audio och Dirac Art

Inläggav Tumme » 2025-12-06 15:18

Jag skaffade mig en Denon AVC-X3800H och passade på att köpa Dirac Art när det var black friday erbjudande.
Jag har kört ett 4.0 system med ett par ino Audio i14 som frontar, 4st Profundus X basmoduler och 6st A2 som surround. Front och basmoduler var tidigare kopplat via CR80s filtret. Basmodulerna är drivna av ett Bryston 4b sst2 med 2 moduler per kanal och frontarna via Bryston 4b sst2. A2 drivs via Denon

Jag letar efter ett 4 kanaligt klass D men har inte hittat något lämpligt för det känns lite onödigt att driva basmodulerna med ett så bra slutsteg plus att tanken var att med dirac köra alla 4 basmodulerna separat för bästa resultat men får köra med den här lösningen nu.

Jag började med att koppla ur CR80s filtret och koppla in basmodulerna via subwoofer utgångarna 1 och 2 och frontarna via preout och valt preout only så nu är det ett 4.2 system sedan körde jag igång Dirac programmet och började mäta med en Umik-1 mikrofon.
Nu till problemet. Jag fick sänka nivåerna på basmodulerna till -12 dB vilket är max och det var igentligen för lite då man helst vill att frontar moduler och surrounder ska vara någorlunda lika i nivå (även Audyssey sänker basmodulerna till -12 dB men även dom andra kanalerna får - dB front -6 dB och surround -9 dB) men när första mätpunkten var klar (alltså bara en mätposition) så säger programmet att den inte kommer kunna göra impulskorrigering pga någon orsak.

Så då funderade jag på om det kan vara A2 som ställer till det då det är 3st per kanal eller om det är basmodulerna som är kopplade 2 per kanal. Basmodulerna står precis bredvid varandra så det är inget stort avstånd mellan dom.

Någon som kört Dirac med Ino? Eller har något tips vad som kan vara felet?

Mvh/Thomas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Ino audio och Dirac Art

Inläggav Nattlorden » 2025-12-06 15:56

Inte provat Dirac, men väl andra system och jag landar på att låta basarna går via cr80s och sätta det som fullrange-frontar och inga basar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-06 16:34

Med fyra basmoduler så blir känsligheten hög, beroende på hur du kopplat dem två per kanal på slutsteget så verkar -12dB ganska rätt. Lite snabb koll av spec får mig att misstänka att du har två inställningar för gain på slutsteget, 23dB och 29dB. Använder du den lägre av dem för basarna? Kanske kombinerat med den högre för frontarna?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2025-12-06 17:08

Neuhausen skrev:Med fyra basmoduler så blir känsligheten hög, beroende på hur du kopplat dem två per kanal på slutsteget så verkar -12dB ganska rätt. Lite snabb koll av spec får mig att misstänka att du har två inställningar för gain på slutsteget, 23dB och 29dB. Använder du den lägre av dem för basarna? Kanske kombinerat med den högre för frontarna?

Jag trodde gain bara var för när man körde balanserat men jag ser ju nu att det är för båda. Båda stegen står på 29dB så jag ska ställa om båda till 23dB.
Såg att man på sst2 kan välja gain per kanal men på det andra steget som är en sst2 cube så finns det bara en switch.

Tack för tippset Neuhausen

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-12-06 17:19

Om du ställer om båda så tror jag inte att det blir någon skillnad, du skall nog bara ställa om för basarna.

Med det som skrivits om Denon förstärkarna det sista så finns det risk att du inte får ut full effekt ur slutsteget på grund av låg utnivå från förstärkaren. Så om det krävs att du ställer ner gain för Dirac justeringen så kan det vara värt att överväga att ställa tillbaka den till 29dB efter injusteringen om det finns möjlighet att ändra gain inställningarna i förstärkaren motsvarande efteråt.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2025-12-06 17:43

Neuhausen skrev:Om du ställer om båda så tror jag inte att det blir någon skillnad, du skall nog bara ställa om för basarna.

Med det som skrivits om Denon förstärkarna det sista så finns det risk att du inte får ut full effekt ur slutsteget på grund av låg utnivå från förstärkaren. Så om det krävs att du ställer ner gain för Dirac justeringen så kan det vara värt att överväga att ställa tillbaka den till 29dB efter injusteringen om det finns möjlighet att ändra gain inställningarna i förstärkaren motsvarande efteråt.

Då provar jag först att ställa om det på steget till basarna. Då kan förhoppningsvis ett av problemen lösas eller eventuellt båda med lite tur

Återgå till Wänner af Ino