Inkoppling av cr80s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Gazzton

Inkoppling av cr80s

Inläggav Gazzton » 2026-03-03 12:58

Hej!

Jag gillar bra ljud men börjar tyvärr närma mig gränsen för att kunna förstå hur jag skall koppla mina prylar på rätt sätt. Behöver lite råd och eventuellt köptips.

Jag har en Marantz SR8015 reciever kopplad till två Vincent SP-996 monoblock som matar varsin Ino Audio Profundus P. Fronthögtalare (Ino Audio i14) och surrounddito (sex st Ino Audio a1) matas direkt från Marantzen.

Nu har jag fått tag på ett Ino Audio cr80s delningsfilter och undrar hur jag lämpligast får in det i systemet? Om jag fattat saken rätt behöver jag ett separat slutsteg till fronthögtalarna för att kunna nyttja delningsfiltret ordentligt. Lämpligt steg för detta, som är i någorlunda paritet till övrig utrustning? Och hur gör jag med surroundhögtalarna? Räcker det att även fortsättningsvis mata dem direkt från Marantzen?

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Inkoppling av cr80s

Inläggav Fostex » 2026-03-03 14:28

Gazzton skrev:Om jag fattat saken rätt behöver jag ett separat slutsteg till fronthögtalarna för att kunna nyttja delningsfiltret ordentligt.

Med din Marantz SR8015, ja troligtvis. Tyvärr är det numera extremt ovanligt med förstärkare, för hembio men även för stereo, där man får åtkomst till "main in" utöver de vanliga "pre out"-utgångarna. Det gör att man inte kommer åt slutsteget i SR8015 med signalen från cr80s, och den enklaste vägen runt detta är att använda ett separat slutsteg.

På vissa receivermodeller finns det slutstegskanaler som är möjliga att tilldela till delar i förstärkaren på olika sätt ("assignable" brukar det stå vid högtalarterminalerna). Med äldre Denon kunde man koppla dessa till Zone 2-ingångarna, och på så sätt få till en lösning motsvarande "main in". SR8015 har jag ingen erfarenhet av.

Gazzton skrev:Och hur gör jag med surroundhögtalarna? Räcker det att även fortsättningsvis mata dem direkt från Marantzen?

Ja, om den räcker till idag så är det inga problem. Tvärtom, din SR8015 kommer att få en lättare total last att driva om den slipper fronthögtalarna, vilket bara är en fördel för de kvarvarande förstärkarkanalerna.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Gazzton

Inläggav Gazzton » 2026-03-03 19:33

Tack för svar.

Kanske trampar jag på någon öm hifi-tå här, men vad är den egentliga vitsen med en relativt potent förförstärkare när den bara används som en pre-out? Räcker det då inte med en enklare (billigare) lösning? Och så läggs krutet på slutstegen?

Vad rekommenderas apropå det som slutsteg att mata ett par i14?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2026-03-05 07:21

Gazzton skrev:Tack för svar.

Kanske trampar jag på någon öm hifi-tå här, men vad är den egentliga vitsen med en relativt potent förförstärkare när den bara används som en pre-out? Räcker det då inte med en enklare (billigare) lösning? Och så läggs krutet på slutstegen?

Vad rekommenderas apropå det som slutsteg att mata ett par i14?

Ja jo kanske lite onödigt, men som nämnds tidigare får din receiver en lättare last ju färre kanaler den måste driva. Som här för en receiver liknande din (Marantz SR8015):
Skärmbild 2026-03-05 061553.jpg
Skärmbild 2026-03-05 061553.jpg (55.78 KiB) Visad 166 gånger

Vad gäller lämpliga slutsteg så kanske du kan använda dina Vincent till frontarna och välja en billig klass-D förstärkare till basarna? Som denna:

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/fo ... atdel.html

Gazzton

Inläggav Gazzton » 2026-03-05 09:45

Intressant. Tack för tipset!

Återgå till Wänner af Ino