2st InfraX. Hur mycket bas?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar

2st InfraX. Hur mycket bas?

Inläggav gflar » 2026-04-18 15:01

Har tröttnat på stora basmoduler (profundusX) i vardagsrummet o funderar på att få in två infraX moduler i en Jysk-TV-bänk. Bänken har ett utrymme på var kortsida där mina inframoduler går in. Jag skulle då kunna skjuta in bänken närmre väggen bakom där profX nu huserar. Jag är inte i behov av högt ljudtryck och lågbas i vardagsrummet men vill avlasta OA-50.

Inbillar mig att det skulle kunna vara positivt för ljudet från mina OA50-SB. Bakstycket har tunn skiva som lätt kan sågas ut för att kunna spela bakåt. SD- kuddar får plats under modulerna. ProfX får om detta är genomförbart flytta till min huvudanläggning.

Som rubriken lyder, kan man förvänta sig bas till kanske 25Hz och med hyfsat ljudtryck?

Infra modulerna har W104 monterade. Anaview AMS1000 moduler finns och kan bryggkopplas om det behövs. EQ/DSP kan fixas i WiiM ultra eller I ROON.

Användarvisningsbild
gflar

Re: 2st InfraX. Hur mycket bas?

Inläggav gflar » 2026-04-19 20:37

Får svara mig själv här. Plockade bort profx bakom bänken och ställde inframodulerna där istället, det får duga så.kunde flytta in bänken ca 300 mm. Det öppnar upp mer för OA50-SB, och jag slipper såga upp TV-bänken. Är nöjd så här, basen från inframodulerna räcker till i vardagsrummet, behöver inte brygga Anaview heller.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2026-04-20 09:14

Nu har du ju redan kommit fram till ett resultat, men för att fylla i så är min egen erfarenhet att 2 x långslagiga 10" i sluten låda räcker ganska långt för "vardagsbruk", om de placeras nära golv och vägg och rummet inte är för stort.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2026-04-20 09:50

Precis! Är mycket nöjd med resultatet, tycker ljudet öppnade upp ganska markant när Carlsson får mer utrymme att sprida, TV.n skymde en del tidigare.
som du säger, det räcker väldigt långt med 2 slutna 10:or i ett vardagsrum när elementen är nära golv och vägg. Har man dessutom tillgång till DSP kan det bli bra.

hade faktiskt möjlighet till ytterligare 50mm med bänken, gjorde det nu innan jag svarade :) men om det gör till eller från vet jag inte än.

Modulerna spelar med elementen ut mot OA-50 bakom bänken och syns inte framifrån vilket jag gillar.

ProfX ska nog få en omgång med färg innan ny placering, dom är inget vidare i ytskiktet.

Återgå till Wänner af Ino