Mitt inlägg skall inte tolkas som en kommentar till vad du tycker om det du hör från piP (plus det rum du bedömer dem i).
Mitt inlägg är snarare en allmän kommentar till idén att det skulle vara typiskt att dipolhögtalare INTE låter burkigt, vilket i varje fall de studier jag gjort indikerat vara en felaktig förmodan. Det visade sig att alla dipoler utom en lät så burkigt att folk regerade på det direkt (när de inte hade högtalare framförsig och kunde se att den ju inte kunde låta burkigt).
Men som jag skrev är det bara statistiska erfarenheter jag redovisat, där det visade sig att dipoler statisktiskt hade en erhört mycket större tendens att bli burkiga.
Jag säger i mit inlägg inte ett ord om piP (vilket jag kan göra här istället: De låter verkligen inte ett uns burkigt, om även jag får uttrycka en subjektiv uppfattning, vilket däremot det rum de används i kan göra. Det gäller att hålla isär de två).
Och jag skrev inte heller ett ord om att någon specifik dipol behöver låta burkigt heller. Jag har inte kommenterad någon specifik dipol med undentag av Quad ESL 63, som var den enda i testen som inte någon uppfattade som burkig. Den högtalare du själv använder vet jag inte ens vad det är för något, och den har jag således näppeigen kommenterat.
Inte ens om jag hade vetat vad du spelar på skulle jag nog ha kritiserat dem, eftersom jag aldrig kritiserar något som är i produktion.
Om du läser mitt inlägg noga så ser du att det är ett allmänt inlägg som inte alls tar avspark i ditt inlägg, utan snarare i myten att en högtalare som använder en låda måste låta lådigt/burkigt.
En kommentar till ditt inlägg kommer däremot här: Om du tycker att det du hör låter burkigt så bör du åtgärda det. Ta helt enkelt reda på vad det är som skapar det burkiga ljudet och eliminera det.
Mit förslag är att du börjar med golvet, väggen bakom, och möbler i närheten av högtalarna. Lycka till! Och glöm inte att du redan ändrat uppattning en gång om högtalarna ifråga, på grund av de rumsegenskaper du drabbade dem med.

Vh, iö
- - - - -
PS. Att det du hör låter burkigt är, som du säger, en subjektiv åsikt som ingen kan ifrågasätta. Men att du skyller på högtalarna är inte en åsikt, det är en gissning.