Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.
Slartibartfast skrev:Almen skrev:Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.
Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens".
wintersun skrev:ingen dämpning av bakvägg
Magnuz skrev:Testa att dämpa bakväggen
Almen skrev:Slartibartfast skrev:Almen skrev:Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.
Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens".
Nu var jag otydlig - "bakvägg" i mitt inlägg är väggen bakom högtalarna. Jag använder hädanefter uttrycket "högtalarvägg" i stället. "bakvägg" blir således den vägg som är bakom lyssnaren.
Vad jag menade var att högtalarväggen påverkar nästan uteslutande låga frekvenser, eftersom de höga frekvenser som når högtalarväggen är ju i värsta fall bara andra- eller tredjereflexer som studsat mot sido- och/eller bakväggen, och då redan passerat lyssnaren.
Ändrat: Jag antog (kanske felaktigt) att wintersun och Magnuz menade väggen bakom högtalarna i sina inlägg:wintersun skrev:ingen dämpning av bakväggMagnuz skrev:Testa att dämpa bakväggen
Almen skrev:OK. Jag har fattat som att dämpplattorna bakom högtalarna mest är till för övre basregistret, men det är möjligt att jag har fel. Trodde att det inte strålade så mycket högfrekvensenergi bakåt från en högtalare.
wintersun skrev:Basregistret är betydligt svårare att dämpa än att bara sätta upp ett par relativt tunna akustikskivor bakom högtalarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster