Tygval (tjocklek) framför Ino Audios akustiks. & placeri

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Tygval (tjocklek) framför Ino Audios akustiks. & placeri

Inläggav distad » 2006-07-19 18:31

Hej! :)

Har någon koll på detta?
Jag har köpt 4 st av de stora akustikskivorna av Ino Audio och nu så har jag tänkt att införskaffa något tyg som ska hänga ifrån golv till tak framför dessa skivor som ska stå bakom högtalarna och ut mot hörnen av rummet som för övrigt är 3.57 brett. Och om jag nu minns rätt så har jag läst någonstans att om man hänger tyg framför dessa skivor så bör det var ganska tunt, stämmer det :?: :? Eller kan man satsa på något mer tjockt, för det hjälper ju till med dämpningen av efterklangen bättre i allmänhet.

Och sedan angående placeringen av dessa skivor, vad är bäst av dessa två allternativ?

1. Eftersom rummet är 3.57 brett och jag har tillgång till 4m i bredd (akustikskivor) Att placera dem helt ihop och bara vinkla den lilla bit som blir kvar i hörnen ut mot sidorna.
2. Eller placera en skiva bakom varje högtalare, och de andra två mot hörnen och ut mot sidoväggarna så att det blir ett litet luftrum bakom dem i hörnen.

Finns kanske inte tummregler för detta, men vad rekomenderar ni som har dessa akustikskivor.

Mvh Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-19 18:38

Soft Velvet 6845 - finns på Hedberg&Holmgren på Kungsgatan i Stockholm.

Det är vad Ino Audio och IÖ själv rekommenderar om jag minns rätt, men jag reserverar mig för fel här.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-19 19:01

Du har inga prisuppgifter och finns det i olika färger?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-19 19:29

Vill minnas runt 20-talet färger, minst. Priset därimot minns jag inte, nu har jag inte sökt på forumet men jag är tämligen säker på att det varit uppe förut...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-19 19:33

Här:
Link

Kortade av link /hali
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-07-19 20:45

Kunde varit spännande och höra för och nackdelar med de olika placeringarna då jag själv är i tagen att sätta upp mina :P
ett bra rum!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-20 12:22

Okej, då vet jag att det finns ett tyg som IÖ rekomenderar, men angående placeringen av akustikskivorna vore det kul att få höra lite åsikter eller hur olof.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-07-20 12:25

Ja det hade varit kanon. Jag tror att vi båda vet att det inte finns någon tumregel för hur det ska gå till men det hade ju varit kul att få förklarat för sig hur de båda fallen påverkar utbredningen av ljudet och hur det i sin tur påverkar slutresultatet
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-21 00:07

När det gäller tyg framför aco-skivorna så beror det ju lite på hur det skall appliceras.

Om man avser spänna tyg över en kanske inramad aco-skiva, så bör det vara ett tunnt bomullstyg (typ lakansväv) vilket finns med massor av tjusiga tryck att välja på för nästan inga pengar alls på IKEA. Det brukar frun i huset tycka om att få bestämma över. Ännu bättre (något) men mycket tråkigare, är att använda högtalarfronttyg, alltså sådant där som inte är vävt utan sticka/virkat, vilket gör det elastiskt. Men vem vill ha ett svart, brunt eller grått tyg framför skivorna, när man kan få ett tjusigt stajlat... kanske till och med ett batiktyg? :P

Tänker man emellertid hänga ett drapperi framför skivorna så fungerar 6845 utmärkt bra, men det måste vara en bra bit framför skivan (minst 20 cm från vägen!), och med så tilltagen bredd att det veckar sig rejält! Vad som är idealiskt avstånd från väggen är nästan omöjligt att svara på om man inte har mätt på de akustiska egenskaperna i rummet. Man vill ju inte skapa en absorptionsnotch där man har ett problem. :?

När det gäller placeringstips är det MYCKET svårt att säga något som är generellt.

Tumregler förslår inte, ty alla rum är ju olika, och de kan behöva helt olika medicin. :? Men en sak vågar jag säga - ställ ett par av skivorna bakom/innanför högtalarna. Huruvida det är lämpligt att hänga ett drapperi framför just dessa två skivor vågar jag inte säga något om dock. Det beror ju helt på vilken akustisk balans rummet har i övrigt. I många fall (de flesta) är det en MYCKET bättre disponering av resurserna, att klä skivorna med ett bomullstyg direkt (eventuellt efter att man limmat fast dem på en lika stor masonite- eller plywoodskiva* - så man kan skjuta fast tyget enkelt med en häftpistol, på baksidan), och istället använda drapperiet där det gör nytta av egen kraft. :P

Vh, iö

- - - - -

*Som man gärna får ha tagit upp massor av (20 st?) 1dm -i-diameter hål i. Då blir skivans funktion ännu bättre om man sätter upp den med några cm distans från väggen. :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-21 00:47

Tack IÖ :) Nu så har man lite att fundera över!

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-07-21 01:20

Ingvar
Vad händer vanligtvis om man placerar ett par aco skivor på sidoväggen fast bakom högtalaren som man sett på ett par bilder( kanske även tilsammans med med par skivor bakom högtalaren)?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-21 01:37

Olika i olika rum.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-23 10:32

Olika i olika rum

Ja, jag får nog tänka om och testa en "hel del" med placering av skivorna :oops:

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-07-23 15:53

Det är aldrig enkelt :cry:
Eller, det är ju bara ett samtal bort....
ett bra rum!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-23 21:25

Har idag kopplat i mina pi60 första gången och provspelat på tvären av rummet, Rummet är nästan helt tomt då jag väntar på beställda möbler, så 4 st Ino akustikskivor 1 enkel matta,1 fotölj och ett soffbord är allt på 18kvm och det lät behagligare i diskanten än vad jag trodde att det skulle göra under dessa omständigheter :D , men basen var i mesta laget... Får testa att spela på längden i veckan och se vad som händer då.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-24 00:43

HiJackar denna tråd: Om man nu skall hänga upp dessa tygstycken, i vad för skena skall det ske isåfall ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-24 00:54

Bamsefar skrev:HiJackar denna tråd: Om man nu skall hänga upp dessa tygstycken, i vad för skena skall det ske isåfall ?

Kommer inte ihåg vad märket heter, men Hemtex har några som jag tycker verkar bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-24 16:21

Jag har använt skenornas Rolls-Roys: Elite-systemet.

Aluminiumskenor med glidande nylonslädar i vilkas hål man krokar fast den lilla stål-zigg-sagg kroken som träs in i överkanten på drapperiet där en sådan där hysk-remsa har sytts fast, liksom...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-24 16:41

Låter ju bra, men vem tillverkar "Elite-Systemet" ? Hittar inte på internet.

Btw jag hörde ett rykte att Hedberg&Holmgren på Kungsgatan skulle stänga i Augsti... Permanent tydligen... Hängde inte riktigt med, men skall in i morgon för att kolla igen...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-24 17:05

Bamsefar skrev:Låter ju bra, men vem tillverkar "Elite-Systemet" ? Hittar inte på internet.

Finns på Hemtex.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-24 17:08

Var just på Hemtex - hittade bara en massa Kirsh pryttlar... Inget som heter "Elite" ??
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-24 17:14

Hedberg & Holmgren har elite-skenan i varje fall.

Men skall de slå igen permanent? :?

Då är det är väl bäst att alla som behöver en massa tyg å stänger å grejjer, åker dit och köper så fort som det bara går, så kanske de ångrar sig och ger tusan i att slå igen permanent. :P

Själv har jag nog köpt grejjor för >100 000:- hos dem. Nu är det väl er tur! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-07-24 17:36

Bamsefar skrev:Var just på Hemtex - hittade bara en massa Kirsh pryttlar... Inget som heter "Elite" ??

Ok, det var ju synd. Fanns i alla fall i en Hemtexbutik här i GBG när jag shoppade draperier för några år sedan. Kanske har utgått?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-25 15:00

IngOehman skrev:Hedberg & Holmgren har elite-skenan i varje fall.

Men skall de slå igen permanent? :?

Då är det är väl bäst att alla som behöver en massa tyg å stänger å grejjer, åker dit och köper så fort som det bara går, så kanske de ångrar sig och ger tusan i att slå igen permanent. :P

Själv har jag nog köpt grejjor för >100 000:- hos dem. Nu är det väl er tur! :wink:

Vh, iö

Jag kan nu meddela att Hedberg&Holmgren kommer att stänga affären i början av September 2006, dvs inom 2 månader från idag. Ägaren har gått i pension och har försökt sälja verksamheten vidare vilket inte gick, varför ägaren istället sålt lokalen för till annan verksamhet. Dvs Hedberg & Holmgren är snart historia.

Således beställde jag mitt 6845 tyg idag och får det om ca 3 veckor (normal leveranstid).

Kan också meddela att "Elite"-skenan tillverkas av i princip alla större leverantörer av gardinskenor, men i detta fallet avses den av Kirsch tillverkade produkten med sin teflonbehandling med mera. Så jag kommer att beställa dessa i övermorgon. Det är nämligen som så att man kan få dom bockade av affären (och evnt hemtransporterade om man ber snällt ;) ) i exakt de former man behöver. Värt att veta: Skenan är skarvbar, men iom skarvning så kan man inte dra "tyget" efter hela skenlängden, varför man bör få skenan i ett enda stycke - alltså lite småsvårt att få levererat om det skall vara i 4 meter ;)

Så, kom igen nu, sluta tveka - gå till Holmgren & Hedberg och köp era tygbitar nu innan de lägger ned verksamtheten !!!
Best Regards
Bamsefar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-07-25 15:37

Jag tog mina 4.20 m långa skenor genom fönstret på passagerarsidan på min gamla Sierra och surrade fast i främre kofångaren. Det gick det också!

Tråkigt att läsa att Hedberg & Holmgren ska stänga. Jag har fått både bra hjälp och trevligt bemötande av damerna i butiken.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-25 16:24

Du måste ha fet-smörat illa mycket, för de pratade inte om annat än Pekka-Pekka-Pekka när jag var där sist... :wink:

Jag vet vad du behöver förresten - en sådan där liten luftvärmepump, som är avsett för max 30 m^2. En sådan skulle du ha i musik/biorummet.
(Jag har ju hört rykten om att det blir lite varmt om sommaren...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-26 14:48

Har varit utan internet i 2 dygn pga strul telia :evil: så jag fick nyheten via telefon att butiken skulle stängas, så då blev det bråttom att åka in och beställa då man även ville kolla färger. Men vilken adress var det... snabb samtal till IÖ så fick man hjälp med den saken :D
Aluminiumskenor med glidande nylonslädar i vilkas hål man krokar fast den lilla stål-zigg-sagg kroken som träs in i överkanten på drapperiet där en sådan där hysk-remsa har sytts fast, liksom...

För egen del så blev färgvalet lejongult :P sedan så fick jag tipset om dessa aluminiumskenor i butiken som IÖ tipsar om. och som inte var så dyra heller :o men kanon bra. Dessa skenor kan man antingen fästa i taket eller i väggen. En mycket bra sak var att om man fäster dem i väggen så finns det beslag i olika längder att välja på så att man kan få det avståndet man önskar ifrån bakvägg till tyget
Med trakfästning så väljer man ju själv avståndet till vägg, så då behövs inte dessa beslag om jag fattade rätt.
Jag gillade verkligen dessa skenor för tyget hänger framför skenan så att säga så man slipper att se den, utan bara en massa härligt tyg syns ifrån golv till tak, dvs snyggt :P

Sedan så var den äldre damen i butiken kanon trevlig och hjälpsam, så det är tråkigt att de stänger :( men alla har ju rätt att gå i pension :)

Återgå till Wänner af Ino