Hur stor och tung får en fullregisterhögtalare vara?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Hur stor och tung får en fullregisterhögtalare vara?

Inläggav jonasp » 2006-07-27 11:48

Frågade Ingvar i "fel" tråd (mitt fel!) så här skriver jag vad jag tycker:

En sådan får gärna vara stor bred och tung, men enligt min uppfattning helst inte för hög! Jag finner ofta höjd mer störande än volym, av någon anledning. Det är precis som det dominerar rummet mer.

T ex är väl nog en i56 el liknande hög högtalare betydligt mindre än en B&W Nautilus 801, men jag hade för egen del reagerat mer på i56.

Sedan kan man diskutera hur stor betydelse detta med storleken har, egentligen - är man ute efter mer ljudtrycksförmåga och djupbasförmåga än ett par pi60s kanske man rör sig i en ambitionsnivå då det i princip alltid är frågan om dedicerade lyssningsrum?

Är det fallet står jag ut med nästan vad som helst.

Sitter själv med LTS S2 + 4 basmoduler med NHT1259, i ett icke-dedicerat lyssningsrum, och tycker inte det är för stort.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-27 11:50

mja jag kan väl hålla med dig litegrann...i ett vardagsrum kommer ju i56 se lite to much ut....iaf om det inte är hifientusiaster som kommer och hälsar på...

däremot i ett deddat rum så är allt under i56 en skymf mot rummet :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-27 11:51

Ja just ja, tyngden.

Den får vara hur tung som helst. Men det blir den väl inte? Över 100 kg kanske är onödigt ohanterligt förstås. Men man har ju burit pianon... och de är ännu tyngre.

/J.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-27 11:58

Den bör väl vara "justerbar" och gärna att det går att göra ensam,,, Men moduluppbyggnad, borde kunna avhjälpa det...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-27 12:02

Anekdot:
Det har hänt en gång när jag hade gäster att de tittade in i rummet med högtalarna. De konstaterade, "tja, de val väl stora". Det visade sig att de hade inte lagt märke till basmodulerna!!! 8O

Hur man nu kan missa fyra lådor med en bruttovolym om ca 150 liter.. styck!

När de väl fick syn på basmodulerna fick de revidera sitt uttalande! :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-27 12:25

Denna fråga samt topic torde väl passa bättre på öppna delen eventuellt?..

Men mitt tips är runt 160 hög.. 150 - 200 kg tung... fullrange!!!.. Med regleringsmöjligheter både som drivet av EN stärkare eller via biamp..

Samt LÄTTDRIVEN så man kan använda sig av lågeffekts grejor också..

Pris runt 50 till 70 tusen.
Mission impossible eller? :wink:

Men så skulle JAG vilja se en modern fullrange burk. Inte massa boxar överallt med en hög sladdar osv.

Denna nivå är i sin storlek ändå alltid låg waf faktor på. Så detta är en entisuaststorlek jag talar om. Då behöver man INTE ta hänsyn till om den blir stor..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
BACH

Re: Hur stor och tung får en fullregisterhögtalare vara?

Inläggav BACH » 2006-07-27 14:34

jonasp skrev:Frågade Ingvar i "fel" tråd (mitt fel!) så här skriver jag vad jag tycker:

En sådan får gärna vara stor bred och tung, men enligt min uppfattning helst inte för hög! Jag finner ofta höjd mer störande än volym, av någon anledning. Det är precis som det dominerar rummet mer.

T ex är väl nog en i56 el liknande hög högtalare betydligt mindre än en B&W Nautilus 801, men jag hade för egen del reagerat mer på i56.

Sedan kan man diskutera hur stor betydelse detta med storleken har, egentligen - är man ute efter mer ljudtrycksförmåga och djupbasförmåga än ett par pi60s kanske man rör sig i en ambitionsnivå då det i princip alltid är frågan om dedicerade lyssningsrum?

Är det fallet står jag ut med nästan vad som helst.

Sitter själv med LTS S2 + 4 basmoduler med NHT1259, i ett icke-dedicerat lyssningsrum, och tycker inte det är för stort.

/J.

Men i56 är väl inte en fullregisterhögtalare? :wink:

Fast jag fattar givetvis vad du menar ändå! :wink:

pi60 är däremot en fullregisterhögtalare, och den är både lättare, lägre, smalare och mindre djup än den här:

Bild
B&W 801D

Mått: 119,2 x 50,6 x 68,2 cm
Nettovikt: 118 kg/styck

Jag vet inte riktigt vad jag föredrar, bred eller hög (801 eller i56) jag måste nog se dem i verkligheten för att uttala mig.

Fast i56 är nog snyggare än B&W 801! 8)

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-07-27 14:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Hur stor och tung får en fullregisterhögtalare vara?

Inläggav jonasp » 2006-07-27 14:45

BACH skrev:

pi60 är det däremot, och den är både lättare, lägre, smalare och mindre djup än den här:

Att i56s är fullregistrig eller ej har igen betydelse för dess visuella gestaltning i ett rum! :wink:

/J

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-27 14:48

Håller med om att i56s är snyggare. :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-27 14:49

jonasp skrev:
BACH skrev:

pi60 är det däremot, och den är både lättare, lägre, smalare och mindre djup än den här:

Att i56s är fullregistrig eller ej har igen betydelse för dess visuella gestaltning i ett rum! :wink:

/J

Nää, jag bara skojade lite. :)

Återgå till Wänner af Ino