Hur koppla i28+basmoduler med Cr80s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Hur koppla i28+basmoduler med Cr80s?

Inläggav Xenod » 2006-07-29 12:50

Snart är det dags att åka till Lahäll och hämta i28 och Cr80s :D

Nu undrar jag om någon kunde förklara vilka inkopplingsmöjligheter det finns så att jag kan beställa rätt kablar med avseende på längd och typ i förväg?

Jag vill förmodligen spela basmodulerna i mono, det verkar fungera bäst i mitt rum.

Övrig utrustning är en Denon 3805 reciever och en Philips 963SA dvd-spelare samt en för tillfället lånad Behringer Europower 2500 till basmodulerna.
Senast redigerad av Xenod 2006-07-29 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 14:41

Hur hade du tänkt driva basmodulerna ? dvs vad för förstärkare har du till förfogande för det ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 14:57

Ska låna en stereoförstärkare av en kompis tillfälligt till basmodulerna.

Behringer Europower 2500(?) tror jag att den heter!

Editerar in de i första inlägget oxå!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 15:02

Mja då behöver du ytterligare ett slutsteg ;) till i28orna...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 15:05

Det får Denon 3805 sköta så länge, den har ju kraft nog att spela så högt som jag vill åtminstone :)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 15:15

Ingen som har en bild på baksidan av ett Cr80s? eller åtminstone kan redogöra för vilka in- respektive utgångar som finns?

Vore fint så att jag kan klura lite själv oxå :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 15:21

Jag äger en CR80s... Men har ingen bild från baksidan nej...

Okej, om du skall driva dina i28or från Denon receivern så ser jag inget behov av CR80s. Du kopplar helt enkelt in ditt slutsteg för att driva dina basmoduler direkt på SUBWOOFER OUT på Denon receivern, och väljer sedan 80Hz som delningsfrekvens. Framhögtalarna som "small", så att styrningen av basen blir "korrekt".

För att verkligen utnyttja ditt system såsom det bör göras, så behöver du ytterligare ett stereoslutasteg till dina toppas, i28s. Då kopplar du pre-out för vänster + höger framkanal till CR80s, och sedan låter du CR80s styra delningen mellan toppar och basmoduler (vilket för övrigt sker vid 80Hz). Sedan ställer du in Denon receivern som att vänster+höger framhögtalare är "fullrange" och att du inte har någon SUBwoofer.

I översta exemplet behövs bara kablage från en (!) utgång till två ingångar, dvs en Y-kabel.

I nedre exemplet behövs 3 stereopar, där det första antagligen kan vara kort då CR80s antagligen kan placeras direkt ovanpå Denon-Receivern (eller direkt under då). Och sedan då så långa signalkablar som krävs för att koppla in slutstegen.

I det nedre exemplet kan du även koppla SUBWOOFER out till CR80s, och mixa samman allt. Du kan även ansluta en skakare (buttkicker) till CR80s. Men båda dessa detaljer är överkurs ;) Dvs det finns bara 8 anslutningar totalt sett enligt ovan.

Jag ser inga andra praktiskta lösningar.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 15:35

Tack för ett informativt inlägg Bamsefar! Tror jag förstår lite bättre nu hur jag kan koppla.

Det är alltså bara lågnivå RCA-in- och utgångar på Cr80s?

Skulle det inte gå att köra pre-out till Cr80s med frontar som fullrange och subwoofer "off", för att sedan ta ut basmodulernas signal från Cr80s och köra in i behringern?

Topparnas signal tar man ut ur Cr80s och in i denon recievern igen på pre-in, för att använda dess slutsteg? (kör digitalt från cd-spelare till reciever)

Kan man räkna med någon ljudkvalitetsförlust värd att nämna tack vare alla extra kopplingar? In och ut och in i recievern lixom :P

Kan nämna att jag inte hör nån skillnad på t.ex. vanliga stereoläget och "pure direct"-läget i min reciever... Kör digitalt idag förvisso.

PS. Vad ska man ha för lågnivåkablar? RG62 lr var de heter? Öhman pratade på 1200 kr för 5 meter som jag gärna skulle vilja ha till basarnas slutsteg... Ska man sen ha 2 så blir det MKT pengar för kabel. Kan man få tag i billigare men med bra skärmning?

PPS. Jag har faktiskt buttkickers som drivs av ett separat slutsteg oxå, antar att det bara är att koppla från utgångarna på Cr80s till ingångarna på slutsteget? Här har jag redan en billig RCA-kabel som ja tror kan funka, känns inte lika kritiskt med bra kabel här?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 15:51

Denon receivern har inga ingångar för processad signal. Dvs om du tar ut signalen vid L+R pre-out för huvudkanalerna, så har du ingen möjlighet att mata tillbaka signalen till Denon receivern.

Att driva i28orna full range, och sedan samtidigt plocka ut signalen på pre-out tror jag inte heller går, eftersom när du ansluter något till pre-out så förs inte signalen vidare till de interna slutstegen.

Att driva i28orna full range, och sedan ta subwoofersignalen till CR80s är kaka-på-kaka, ser inte någon som helst vinst med detta.

cr80s har enbart hantering av lågnivåsignaler, dvs enbart RCA-honor.

Sist men inte minst: Make it simple ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 15:58

Men recieverns delningsfilter är inte lika brant (24dB/oktav lågpass och 12dB/oktav högpass :? ) samt att det inte finns fas-justeringsmöjligheter... Saknar ju även en del av de andra finesserna i Cr80s...

Jag är grymt orolig för integreringsmöjligheterna med recievern med andra ord... :(

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 16:16

Kom att tänka på en annan sak...finns ju 2 extra slutsteg i denon recievern som används till zon 2...Skulle det inte gå att ta in signalen till topparna i zon 2-pre in och använda de slutstegen?

Signalen är ju fortfarande lågnivå så det borde väl fungera?

Men hur blir det med volymen isf? Man vill ju att basarna och topparna ska "hänga ihop" hela tiden...blir ju ett H....e annars :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 17:21

Jag kan inte svara på alla dina frågor - jag äger ingen denon receiver. However om du skall göra som du vill, varför köper du i28s istf pi60s ?

Alltså, antingen i28s + basmoduler och externa slutsteg, eller pi60s och interna slutsteg.

Det du nu försöker dig på är knöligt om det ens går. Zon 2 har separat volymkontroll för övrigt så du lär aldrig få det i sync.

Så byt till pi60 eller köp slutsteg.

Sorry.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-07-29 17:25

Xenod

Hur mycket ska du ha för dina i28? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-07-29 18:05

Sanny_X; De är inte ens tillverkade än :P

Bamsefar; Nej jag förstår att du inte kan svara på alla mina frågor, men tack så mycket för att du hittills försökt iaf!

Anledningen till att jag helst inte köper Pi60 är att de i nuvarande rum skulle få en icke-optimal placering (läs för nära hörn) och jag är livrädd för bumlig/resonant bas.

i28 är ju bättre i det avseendet plus mer ljudtryckskapabla / lägre dist, och möbleringsfördelarna med toppsystem och basmoduler kommer nog passa mig om jag skulle börja plugga igen :)

Har för övrigt kommit hem från jobbet igen så jag har testat lite, och det verkar som att jag hittat en koppling som fungerar.

DVD-spelarens analoga utgångar --> Cr80S --> pre-in på denon (både basmodulernas frekvenser och toppsystemets fast på olika ingångar, detta för att få gemensam volymkontroll).

Toppsystemen förstärks av Denons interna förstärkare och bassignalerna skickas ut via pre-out ( testade och det funkade samtidigt faktiskt! =] ) till Behringerslutsteget.

Det jag är osäker på är om försteget i Denon-recievern används eller om det enbart blir försteget i dvd-spelaren då? Någon som vet?

DVD-spelarens försteg hade helt oacceptabelt dåliga inställningar för ljudfördröjning av surround!

Dessutom vill ja fördröja allt ljud med ca 25 ms tack vare projektorns bildbehandling...

Om försteget i denon-recievern kopplas ur helt så går jag miste om både surroundhögtalarnas fördröjning samt ljud&bild-synken.

Eller så väntar jag med Cr80s och ser hur det fungerar med denons interna filter... Kan ha så nåt år och sedan när jag har råd köpa nya separata försteg och slutsteg samt filter.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-07-29 18:21

Mja det såklart, om du låter din DVD/CD-spelare sköta omvandlingen från digitalt till analogt, och använder 7.1 ingången så kan du få det att fungera. Då kan du tom. lyckas att enbart använda de inbyggda slutstegen, om du är villig att offra två surroundkanaler...

Fast max ljudkvalitet, eller vad man skall kalla det, vete 17on om du får ? Kan helt enkelt inte svara....

Lycka till :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-01 12:15

Så...Nu tror jag att jag har funderat ut hur jag skall köra tillsvidare :P

Det får bli följande koppling för musik;

DVD-spelarens analoga utgångar --> Cr80S --> pre-in på denon (både basmodulernas frekvenser och toppsystemets fast på olika ingångar, detta för att få gemensam volymkontroll).

Toppsystemen förstärks av Denons interna förstärkare och bassignalerna skickas ut via pre-out till Behringerslutsteget.

Och följande för film;

Digitalt från DVD-spelare --> Denon 3805 --> Inbyggda filtret sköter delningen och basfrekvenserna tas ut via pre-out och in i basförstärkaren.

På så vis får jag användning av det smidiga försteget i recievern till filmtittande och "bra" delning till musik.

Nackdelarna tills jag har råd att köpa nya slutsteg blir då en lite sämre integrering till film, som förhoppningsvis inte kommer märkas såå mycket. Känns som det är viktigare med perfekt delning och integration till musik.

Tror jag kan leva med detta nåt halvår/år iaf :)

Tack för all hjälp Bamsefar!

PS. Någon som har tips på bra analoga signalkablar? Min budget är redan spräckt egentligen så... ;)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-08-01 12:30

Jag funderar på Audioquest G-Snake. Den är den enda halvbilliga (400 kr) signalkabel jag hittat som har solida ledare*. Annars finns det väl gott om enkel- till trippelskärmade signal- och digitalkablar med flerkardeliga ledare.

---

*Vilket tydligen är bra. Hur viktig denna egenskap är i förhållande till skärm, isolering och terminering vet jag inte. Jag hoppas dock att de senare normalt håller rimlig kvalitet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-01 20:26

Okej, tack för tipset!

Förresten, finns det nån man kan köpa på lösmeter från Elfa? Och bara köpa kontakterna av Öhman så kan man löda själv?

Nu har jag iofs redan köpt Öhmans kabel, fick bli så till slut .. :P

Men det kan va bra o veta om man behöver mer nån gång!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-02 07:38

Elfa har RG62 (artikelnr 55-908-15) för 12.30 kr/m + moms. Lite bättre skärmad och smidigare är KTV 0.5/2.2 (artikelnr 55-911-02) för 11.40 kr/m + moms. Elfa är dock inte speciellt billiga.

Supras AV-2 (kallas även Bi-Line), AV-3 m.fl. är också utmärkta kablar.

Återgå till Wänner af Ino