Guide för placering av topp/bassystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Mikael2

Guide för placering av topp/bassystem

Inläggav Mikael2 » 2006-08-18 00:34

Finns det några råd eller en guide för hur man bäst placerar ett toppsystem typ i28/i32 med tillhörande basar 2 st X eller 2 st Y moduler? Inte vart i rummet alltså utan topp/bas i förhållande till varann. (Ja vart i rummet är ju kanske också bra att veta :-))

Gör man någon sorts kompensering i filtret beroende på om basmodulen hamnar bakom, utanför eller innanför topphögtalaren? Är någon placering den optimala eller att föredra framför någon annan rent teoretiskt (rummet obeaktat)?

Finns det redan besvarat på forumet är jag tacksam för en länk.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-18 00:57

I delningsfiltret, som företrädesvis bör vara Ino Audio CR-80s eller bättre, så finns justeringsmöjligheter för bassystemets samverkan med rummet.

Vad gäller placering av basmodulerna så har det avhandlats vid flera tillfällen, så jag skulle helt klart rekommendera sökfunktionen ;)

I mitt fall står mina basmoduler (2*3 stycken) i hörnen bakom mina i28or, staplade på varandra.

Jag skulle vilja påstå att de flesta som köper i28 med basmoduler, eller värre då, normalt sett även anlitar IÖ för akustik konsultation. Dvs man köper inte bara högtalarna, utan man ger sig på den faktorn som påverkar mest, nämligen rummet de skall spela i.
Best Regards
Bamsefar

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-08-18 11:11

Bamsefar skrev:I delningsfiltret, som företrädesvis bör vara Ino Audio CR-80s eller bättre, så finns justeringsmöjligheter för bassystemets samverkan med rummet.

Vad gäller placering av basmodulerna så har det avhandlats vid flera tillfällen, så jag skulle helt klart rekommendera sökfunktionen ;)

I mitt fall står mina basmoduler (2*3 stycken) i hörnen bakom mina i28or, staplade på varandra.

Jag skulle vilja påstå att de flesta som köper i28 med basmoduler, eller värre då, normalt sett även anlitar IÖ för akustik konsultation. Dvs man köper inte bara högtalarna, utan man ger sig på den faktorn som påverkar mest, nämligen rummet de skall spela i.

Ja jag vill ju trixa lite själv innan jag kallar in det tunga artilleriet.
Hobbyn tar ju liksom slut när allt är optimerat och det kanske inte är enbart positivt :wink: :)

Hade tänkt mig basmoduler bakom men undrar om det är att föredra dom jämte toppen...får väl söka i arkiven då efter guldkornen om jag nu lyckas hitta nåt med sökfunktionen. :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-18 11:52

Basmodulerna delas brant vid 80hz och kan således placeras inom 3-4 meter från huvudhögtalarna på sånt sätt att de fungerar bäst i rummet. Det är tom troligt att det inte blir bäst precis bredvid topparna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-08-18 12:03

Som Kaffekoppen skriver och det är ju en av fördelarna med ett delat system att det kan placeras lite friare och/eller mera optimalt för resp. register.

Återgå till Wänner af Ino