Vilka är INO-högtalares tekniska egenskaper?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 15:56

Fortsätt i Mayros tråd i kommentarer och synpunker istället för att sabba Patrkf´s tråd!

Och Mayro... jag har alltid rätt och du har alltid fel för jag har utbildning 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-08-19 16:16

Mayro skrev:Därför att tekniska kunskaper kan INTE överbygga din egna hörsels förmåga rätt självklart..

Nej, men samtidigt så har en mätutrustning inte dåliga dagar, är inte partiska och kan kalibreras. Självklart är det alltid hörseln som avgör i slutändan, men jag tror att vägen till ett ljud man kan vara nöjd med är mycket kortare om man slipper låna hem 100 olika apparater och istället kan lista ut "det här borde bli bra!". Såpass bra jag hört det låta på grejor som anses vara billiga och dåliga så har jag ledsnat på det där med prestige inom hifi - det gäller väl dig också Tobbe?

Mayro skrev:Så om du är hur utbildad som helst och kan förklara allt tekniskt så kan du ändå vara totalt tondöv.. Så enkelt är det... Att blanda samman tekniska kunnandet med den förmåga man har infött i sitt väsen är en grov övertolkning av sin betydelse utifrån sin utbildning..

Visst är det så. Fast för att njuta av musik behöver man inte vara musikalisk, eller hur? Däremot pratas det alltid om musikalitet verkar det som - och då frågar jag mig om många här är väldigt musikaliska själva, eller om det bara är ett uttryck.

Mayro skrev:Och jag är inte otrevlig..

Är det verkligen du som avgör det? Jag tycker att du är otrevlig faktiskt. Hålla på och skratta åt min åsikt det första du gör istället för att på ett snällt sätt lägga fram din åsikt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-08-19 16:50

För att kunna bedömma ljud så bör man ha rimlig hög musikalisk timing samt tonkänsla. DET hävdar jag bestämt. Det räcker inte att endast ha musiklyssnarintresse.. inte som BEDÖMMARE av ljudkvalitet..

Däremot går det bra att ha musikintresse osv självklart...samt helkoll på tekniken samt även konstruerandets vägnar...

men därifrån till att bedömma ett ljuds kvaliteter i tonala saker är helt enkelt en del bättre på.. och jag tror att detta oftare är mer subjektiva lyssnare som i brist av kunskap får mer utveklade sinnen på andra sätt... Men däri ingår hela organismens olika egenheter. Inte enbart detta med kunskap eller mindre teknisk kunskap.. Det är en djup djup diskution jag inte tror ett forum kan hantera med den ändock lite ytligare sidan man kan ha via få skrivna ord via inlägg..

kanske en skoj öppning till ett live samtalsämne vid någon live träff nån gång :?:

Och Dawen. Jag ÄR faktiskt "trevlig" OM du väljer att se dom där skrattande gubbarna. Samt med mina ord av förtydligande om dessa.. Samt om du nu VILL se det..

Annars kan du ju säkert som ammen se bakåt då jag väljer att vara otrevlig som ett slags facit. Det finns ju tillfällen som sagt.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino