Byggbilder på filter till i28?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Byggbilder på filter till i28?

Inläggav Xenod » 2006-08-08 16:15

Nu står kabinetten till i28 i källaren och torkar! :D :D

Dags att ge sig in på filtret!

Har klurat ut vart grejerna ska lödas, men jag tänkte kolla om någon hade bilder på sina egna filter?

Skulle vara kul att se hur ni satt komponenterna och kopplat ihop dem rent praktiskt, jag är helt färsk på sånt här :P

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-08 18:06

Du menar något i stil med:

Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-08 18:57

Klockrent :)

Tackar så mycket!

Förresten va är lättast? Montera element först och dra kablarna ner genom bottenplattan till filtret eller montera filtret först och sedan ta ut kablarna till elementen?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-08 19:27

Mja det är ju svårt att svara på då eftersom jag jag drog kablaget först (kom ihåg att de hål du borrar för kablarna måste fyllas igen så att det blir lufttätt mellan kaviateterna), och sedan anslöt elementen och sist då delningsfiltret.

Det är ju som så att du bör tänka på att du en dag kan behöva byta ett eller flera element, och delar av delningsfiltret för evnt anpassning då. Så din fråga är igentligen inte relevant då du inte kommer kunna dra kablarna i den ena eller andra riktningen eftersom du troligen limmat igen hålen där kablaget går...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-08 19:41

Är det där filterlayouten enligt instruktionen, vad gäller spolarnas vinkling?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-08 19:44

paa skrev:Är det där filterlayouten enligt instruktionen, vad gäller spolarnas vinkling?

Vad menar du med vinkling ? Ja dom skall ligga ned som jag förstått det hela, dvs inte vridna 90 grader eller så.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-09 09:01

paa skrev:Är det där filterlayouten enligt instruktionen, vad gäller spolarnas vinkling?

Japp, enligt instruktionerna.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-09 09:04

Xenod skrev:Klockrent :)

Tackar så mycket!

Förresten va är lättast? Montera element först och dra kablarna ner genom bottenplattan till filtret eller montera filtret först och sedan ta ut kablarna till elementen?

Jag monterade kablage först, sedan element och sist filtret.

Dock tror jag faktiskt att det är lättast att köda på kabelbitarna på filtret
först innan filtret monteras och sedan montera filtret, dra kablarna,
täta hålen och sist montera elementen.

Då vet man i alla fall att man tagit till tillräcklig kabellängd för att de ska
nå sina lödplatser på filtret utan att man behöver sträcka dem onödigt...

...*harkel*...

Fick rätt mycket kabel över.... :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-09 09:51

Wolfie skrev:Dock tror jag faktiskt att det är lättast att köda på kabelbitarna på filtret först innan filtret monteras och sedan montera filtret, dra kablarna, täta hålen och sist montera elementen.

Då vet man i alla fall att man tagit till tillräcklig kabellängd för att de ska nå sina lödplatser på filtret utan att man behöver sträcka dem onödigt...

...*harkel*...

Fick rätt mycket kabel över.... :lol:

Mja jag fick då enbart internkablage för EN i28 levererad - det vart rätt intressant kan jag säga....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-09 09:52

bamsefar - låter som vi vet vart resten av kabeln for nu då... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-09 10:17

Nattlorden skrev:bamsefar - låter som vi vet vart resten av kabeln for nu då... 8)

Måste onekligen hålla med 8)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-09 12:59

Hehe helt perfekt detta ju att ha en egen supportgrupp när man ska bygga sina i28 :D

Ska försöka lyda era råd så ska det nog gå bra :)

Förresten, en lite dum fråga kanske; Finns det något upp eller ner på mellanregister/basarna? De är ju runda men jag tänkte eftersom det tydligen fanns upp och ner på diskanten.. :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-09 13:15

Är ni verkligen säkra på att den minsta drollen är korrekt monterad? Jag är synnerligen skeptisk. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-09 13:25

Varför just den lilla? Den är ju längst bort ifrån de andra spolarna?

Jag pratade med Öhman och han sa att man kunde vrida axlarna 90 grader och ställa någon av spolarna upp om man hade väldigt litet avstånd mellan dem...

Men OM man nu skulle få för sig att ställa någon upp och vrida axeln 90 grader, kan man då helt enkelt bara limma rakt på spolens koppartrådar för att få den att fästa? Eller påverkar detta på nåt vis?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-09 13:37

Två hål i skivan och så ett buntband genom centrum räcker väl gott. Sen kan du alltid kleta på lite smältlim på utsidorna också.

Borde inte vara något problem att limma emot tråden, men det ser i alla fall fult ut och gör en senare demontering svårare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-09 13:37

Förresten, en lite dum fråga kanske; Finns det något upp eller ner på mellanregister/basarna? De är ju runda men jag tänkte eftersom det tydligen fanns upp och ner på diskanten..

Syns inte detta på ritningen? För pi60 ska anslutningarna/kablarna peka uppåt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-09 13:56

Nattlorden skrev:Två hål i skivan och så ett buntband genom centrum räcker väl gott. Sen kan du alltid kleta på lite smältlim på utsidorna också.

Borde inte vara något problem att limma emot tråden, men det ser i alla fall fult ut och gör en senare demontering svårare.

Smart! :P Så får de bli.

Merkurius skrev:Syns inte detta på ritningen? För pi60 ska anslutningarna/kablarna peka uppåt.

Nope, finns ingen ritning alls förutom den till delningsfiltret... Får bli att plinga ingenjörn igen då :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-09 16:33

Morello skrev:Är ni verkligen säkra på att den minsta drollen är korrekt monterad? Jag är synnerligen skeptisk. 8)

Om du kan påvisa (!) att den är felmonterad så skall jag ändra, men inte förr ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-09 16:39

Bamsefar skrev:
Morello skrev:Är ni verkligen säkra på att den minsta drollen är korrekt monterad? Jag är synnerligen skeptisk. 8)

Om du kan påvisa (!) att den är felmonterad så skall jag ändra, men inte förr ;)

är dom närmare än 10-15cm ifrån varann lär dom påverka varandra litegrann

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-09 16:47

Haakan_W skrev:
Bamsefar skrev:

är dom närmare än 10-15cm ifrån varann lär dom påverka varandra litegrann

Visst, men med IÖ i farten så är det säkert inräknat. För övrigt minns jag inte måtten, men det är nog minst 10cm....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-08-09 16:56

Haakan_W skrev:är dom närmare än 10-15cm ifrån varann lär dom påverka varandra litegrann

Vill du specificera hur du kom fram till det samt hur mycket just litegrann aer? ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-09 18:26

Slartibartfast skrev:
Haakan_W skrev:är dom närmare än 10-15cm ifrån varann lär dom påverka varandra litegrann

Vill du specificera hur du kom fram till det samt hur mycket just litegrann aer? ;)

/J

jag lyssnar å lär av maestro morello :D

ingen aning om hur mycket dom påverkar varann men i mina öron lär det va försumbart eftersom det lät mer än bra hemma hos bamsefar ;)

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-11 00:23

Nu är de KLARA!

Oh fyyyy satan va fränt det är med en riktigt ljudtryckskapabel anläggning :D:D:D

Jag har suttit såhär --> :lol: i säkert en timme o bara njutit och lyssnat nu.

Högtalarna och basmodulerna uppställda på måfå i mitt nymålade rum och det spelade riktigt tight och fint direkt :D Klart njutbart! (ska dock såklart finjusteras ännu mer)

Ljudbilden behöver lite finputsning bara, men det är ju bara att placera o vinkla så kommer det med tiden...

Infected Mushroom så högt att det känns i svanken är BALLT :D

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-11 00:43

Xenod skrev:Nu är de KLARA!

Oh fyyyy satan va fränt det är med en riktigt ljudtryckskapabel anläggning :D:D:D

Hehe - grattis !

Jag känner igen det där fenomenet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-11 00:58

Oj fan va så upphetsad förut så jag glömde tacka för all den förträffliga hjälpen jag fått från er här på forumet oxå! Skulle varken köpt, byggt eller kopplat in dem såhär snabbt och smidigt om det inte vore för er =]

Så, tack! Särskilt till dig bamsefar som haft svar på nästan alla mina frågor :P

Nu får vi sätta fart på avldelningen "skivrekommendetioner" så man kan hitta lite skön musik oxå tycker jag 8)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-11 01:20

Bamsefar skrev:
Xenod skrev:Nu är de KLARA!

Hehe - grattis !

Jag känner igen det där fenomenet ;)

Jag känner igen det också ;) Dessvärre har jag aldrig ägt en sådan anläggning själv, men man har ju hört dem.

I56r och profundus Z4 på studio blue var helt makalöst. Samma sak upplevde jag en gång på Arken-mässan med ett par Dynaudio Evidence, men i övrigt har det bara varit Ino-anläggningar som spelat så rent och högt.

Njut, Xenod! Kräma så njurarna protesterar! Känn basen!

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-08-11 06:56

Grattis!!!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-21 02:15

Tack så mycket!

Har ju haft dem ett tag nu men jag är inte ett dugg mindre löjligt glad...

Har bjudit hem 10-15 personer hittills som velat provlyssna dem och kört ena riktiga demos :D

piP har fått stå bredvid med den flyktiga kommentaren "jag använde dem bara för att trimma in ljudet på i28+basdelar, de ska flyttas snart" när de i själva verket har varit inkopplade.

Därefter har jag börjat med Katie Melua - Nine Million Bicycles på -17dB på denon 3805, för att fortsätta med Infected Mushroom - Nooon på -11dB.

Sedan tänder jag lyset och ursäktar dem att jag lurats och ENDAST spelat på de små piP.

Det enda som har överträffat de haksläpp jag hittills har fått se vid detta avslöjande har varit efter en omgång med Nitin Sawhney - Anthem Without Nation på -2dB spelat genom i28+basmoduler :D

"THX Jurassic Major Bass" som låter som en dinosaurie som trampar genom skogen o ryter lite hemskt är RIKTIGT fräckt oxå 8)

Till film är jag mest nöjd med den totala självklarheten och kraften som systemet presterar. Volymen åker lätt upp 3-4 dB extra jämfört mot piP men ändå har jag aldrig upplevt ljudet som besvärande. Det är lugnt som en filbunke även i de värsta utbrotten!

Nu är det bara att spara till Y-2 och nya förstärkare, sen blir det dvd och cd-skivor för hela slanten :D

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-08-21 12:27

Mmm, låter som ljuva stunder. Har du nå bilder på pjäserna?

Angående filtret, var det rätt som Bamsefar visade på sin bild?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-08-22 01:38

Nope inga bilder än men kan försöka fixa när rummet är helt klart.

Det målades nämligen om i riktigt projektorvänliga färger i samma veva som jag byggde i28 :) Finishen på högtalarna är vanlig tråkig svart färg som ja kludda dit själv med roller. Resultatet blev över förväntan dock :D

Ska fixa fin finish på dem när jag pluggat färdigt och har dem i en lite mer fast installation...är det tänkt :roll:

Japp filtret ser, vad jag kan se, exakt ut som den skiss man får av IÖ, så det borde vara prima korrekt :)

Återgå till Wänner af Ino