Hallå grabbarne!
kan ni pinka era revir någon annanstans?
Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:IngOehman skrev:Stödbas däremot är inget ackusativobjekt!
Vänligen tag ut satsdelen:
Ingvar gav en stödbas till Gustaf.
Ingvar:Subjekt
gav:predikat
stödbas:???
Gustav:dativobjekt (i gammal terminologi - i ny terminologi kanske hellre prepositionsobjekt)
Nåja, det var förstås inte så du menade, Ingvar... Ackusativobjekt är ju en satsdel, inte en ordklass.
Frågan är snarare om det handlar om ett "countable" eller "uncountable" substantiv - om man alltså avser massordet eller det räknebara substantivet (som ju är homonyma).
a) Ingvar gav basstöd åt Gustavs gitarrsolo.
b) Ingvar gav ett basstöd till Gustav.
I både a och b är basstöd ackusativobjekt, men i a är det ett massord och i b är det ett räknebart substantiv.
Frågan är om stödbas kan undvika att bli ett massord. jag kan redan tänka mig att man "köper ett par stödbasar för att ge lite stödbas"... Förhatligt, inte sant?
IngOehman skrev:Har även tänkt på att namnbyta denna grunka till något lite roligare... Behå, alltså den där stödprodukten för kvinnliga kroppsdelar, heter ju på engelska brassiere. Kanske kan man kalla ett par basstöd för Bassiere?Då kan man ju behålla förkortningen bs dessutom. Byter man till stödbas får det ju bli sb60.
Pinnick skrev:profundus-S kanske? profundus betyder väl låg eller djup eller nåt och S som i support.
Pinnick skrev:brassiere när kan man köpa såna?
iö skrev:Har även tänkt på att namnbyta denna grunka till något lite roligare... Behå, alltså den där stödprodukten för kvinnliga kroppsdelar, heter ju på engelska brassiere. Kanske kan man kalla ett par basstöd för Bassiere?
Morello skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Då kan man ju behålla förkortningen bs dessutom.
Nu pratar du BS tror jag... F'låt.
Det där retoriska knepet tog du till bara för att du inte har nått att tillföra i sak.![]()
IngOehman skrev:Är inte överdrivet förtjust att blanda latin och engelska i ett och samma namn... Tycker därtill att PS är ett uttrycks som liksom redan är ganska slitet (post scriptum, power supply...).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster