Det beror på att den nya pi60 har ett baselement som är en småsignalmässig kopia av pi60s-basen, och att jag lyckats få in alla de tonkurve- och fasegenskaper som behövs i själva elementet. Då kan filtret förenklas oerhört. En stor induktans måste dock fortfarande tillföras. (Vilket beror på att en sådan lösning ger överlägsna distorsions- och effekttålighetsegenskaper jämfört med om elementet dimensionerats för användning helt utan filter.)
Liknande resonemang gäller diskanten, som nu är i princip samma i pi60 och pi60s.
När det gäller ändarna på spolen så är den ena ibland utan förtenning, eftersom spolens värde inte alltid gått att selaktera fram ur den spridning som finns från ett närliggande standardvärde. Den har alltså i dessa förekommande fall istället lindats ned - från en spole med en i grunden lite större induktans.
Jag brukar komma ihåg att nämna detta med skrapning + lödning, men även om jag kanske glömde det i det här fallet så klargör jag alltid att det går bra att ringa mig och fråga om man undrar över något, exempelvis om man tycker spolen ser konstig ut.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).