piP vs. pi60 i göteborg *Epilogue*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 21:18

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Nja, så viktigt att "kopiera en annan lyssning" för att åstadkomma vad som kan beskrivas som psykoakustisk fidelitet, är det faktiskt inte! :o

Konceptet som fick personen att springa in i den stängda dörren var ju inte illusoriskt för att det skapade något som "påminde om en annan stereoåtergivning".

Utan det var för att det påminnde om verkligheten - såpass att han trodde att det var verkligheten! (Alltså att det var de spelande musikerna i rummet som han hörde direkt akustiskt.)

Hm, tack för ditt inlägg! Jag fattar nog inte vad du menar, riktigt. SKa jag fatta det så att om man hade spelat upp det som gick ut till högtalarna senare, när inte musikerna fanns där på andra sidan rutan, så skulle illusionen varit borta? Var det synintrycken tillsammans med mycket bra ljudåtergiving som var tricket?

Jag menar nämligen inte det är en kopia av en stereoåtergivning jag pratar om, utan att "frysa signalen på väg ut till högtaarna" och spela upp den senare i samma högtalare, eller ev. i en helt identisk miljö. Blir det då optimal återgivning? Eller pratar du om att vi "fryser ljudkällorna" på väg till öronen (och väggar och allt annat i rummet) och flyttar till ett anat rum där lyssnaren kopplar skeendet till till hur rummet ser ut?

Detta är så intressant att jag gärna vill få klarhet i hur andra tänker, i synnerhet då någon som har fingrarna djupt ned i smeten...

Vad jag säger är bara att:

Om man sänker ned 10 stycken olika lyssningrum som allihopa har ett jättehål (säg B=4 meter H=2 meter) i framväggen, in i en konsertsal, så kommer det att låta olika i dem allihopa - men "det man hör genom hålet i framväggen" är ändå en sann bild av orkesterns ljud! Det är ju defacto ljud som kommer dirket från orkester!

Är du med?

På samma sätt är en perfekt stereofonisk reproduktion en som skapar en öppning till inspelningsvärlden, men det betyder inte att en mätning av tonkurvan på lyssningsplats är något entydligt. Den ser olika ut i olika lyssningsrum - och den skall se olika ut i olika lyssningsrum. Mätningen visar ju två saker: Ljudet från ljudbilden + reflexionerna från lyssningsrummet.

Det förstnämnda är objektiviserbart, men för det senare är det en subjektiv fråga vad som är "bra bidrag från lyssningsrummet".

Att detta lyssningsrumsbidrag är nödvändigt för att ljudbilden skall få en användbar akustisk förankring till vår upplevelsevärld när tvåkanalig stereofonisk reproduktion tillgrips, är uppenbart för alla som avlyssnat ett stereopar högtalare i ekofri miljö...

Lyssningsrummets reflexioner är på många sätt lika "riktiga och viktiga" som ljudet som reflekteras i vår soffa och i våra axlar (olika beroende på vilka kläder vi bär och beroende på hur vi sitter!), Även våra ytteröron är ju objekt som påverkar ljudet, och som gör det olika beroende på hur vi har huvudet vridet!

Det finns ingen logik i att tro att vi måste kopiera en "annan lyssning" för att återge ett akustiskt förlopp. :? Inte ens den lyssning vi kopierar (med studiorum och allt) är ju identisk med ursprunget annat än (i bästa - helt orealistiska - fall) vad avser det frontalt anländande ljudfältet.

Hänger du med?

Inspelning handlar alltid om att koda ett akustiskt fält (till så många kanaler som man har tillgängligt).

Uppspelning handlar alltid om att dekoda den information (X kanaler endimensionell elektrisk signal) som finns inspelad, PLUS att därtill addera det reflekterade ljudfält som inte täcks av inspelningens kodning!

Det handlar aldrig om att målet är att kopiera en annan "dekodning + adderat ljudfält". Kompletteringen med det bakre reflexljudfältet har ingenting med musikåtergivningen att göra. Det är en subjektiv komponent som kan och får se ut på många olika sätt, och som bara har i uppdrag att tillgodose lyssnarens smak avseende behaglig miljö.
[Även om det i praktiken är lätt att se att de flestas smak sammanfaller förhållandevis väl därvidlag, och att det som uppfattas som "bra" är i tydlig samklang med vad man kan vänta sig - givet det man vet avseende på hur vi fungerar psykoakustiskt.]

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-27 22:01

IngOehman skrev:Pratar du om hur det blir när man avspelar de CD som skivbolagen erbjuder - eller gäller det även de inspelningar du gjort själv?

Vh, iö

Gäller inköpta CD.

Jag jämför alltså de "live" framföranden jag hört i livet jämfört med alla de CD (med "akustiska" inspelningar) jag avlyssnat.

Det finns undantag förstås, t ex Muddy Waters "Folk Singer" o några till.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 22:08

Då håller jag med dig.

Tekniken och möjligheten att göra riktigt goda inspelningar finns (och har funnits i snart 50 år!) men de används tragiskt sällan. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-27 22:57

IngOehman skrev:Då håller jag med dig.

Tekniken och möjligheten att göra riktigt goda inspelningar finns (och har funnits i snart 50 år!) men de används tragiskt sällan. :(

Vh, iö

Ja, det är märkligt.

Fast ursprungligen menade jag också ljudanläggningens förmåga till sådan dynamik. Idag tycker jag iofs inte att mitt problem (vad avser just den här faktorn) ligger där utan mest i just inspelningarna, men förut för mig och i allmänhet när man ska plocka ihop en anläggning var/är just det viktigast.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-08-28 14:13

Hej "i"!

Man bör också ha i åtanke att väldigt många högtalarsystem som säljs idag, även "stora", har stora begränsningar vad gäller distorsion vid lite högre ljudtryck. Det är ofta anledningen till att ljudet "hårdnar" när man vill spela starkare. Ofta måste elementen röra sig så mycket att de arbetar långt utanför sina mer linjära arbetsområden (vilka normalt är mycket mindre än vad man kan förledas att tro av magnet/talspolegap, en massa andra distorsionsmekanismer förekommer ytterligare såsom t.ex. olijära magnetfält, virvelströmsinducerad dist, membrandist, ...). Typiskt låter dylika högtalare helt okej vid lägre ljudtryck, men ändrar karaktär vid "pådrag".

Man måste förstås även tillse att man har tillräckligt med förstärkareffekt så att det inte är förstärkaren som klipper och därmed distar.

Så det är förmodligen inte bara kassa CD-inspelningar som gör att du har din uppfattning vad gäller det du kallar subjektivt för "svårbeskriven "luftighet", "lätthet" i anslag/transienter och "creshendon" ".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-28 16:41

Givet...

i skrev:Det finns undantag förstås, t ex Muddy Waters "Folk Singer" o några till.

...tror jag trots allt att det är inspelningarna som är det dominerande problemet hos i.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-08-28 17:23

IngOehman skrev:Tekniken och möjligheten att göra riktigt goda inspelningar finns (och har funnits i snart 50 år!) men de används tragiskt sällan. :(

Finns det någon (förutom du själv, givetvis!) som använt möjligheten? Dvs har du några exempel på framstående musikinspelare som du tycker konsekvent gör ett bra jobb?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-29 15:19

Johan_Lindroos skrev:Hej "i"!

Man bör också ha i åtanke att väldigt många högtalarsystem som säljs idag, även "stora", har stora begränsningar vad gäller distorsion vid lite högre ljudtryck.
...

Jo, jag har märkt det.

Johan_Lindroos skrev:Man måste förstås även tillse att man har tillräckligt med förstärkareffekt så att det inte är förstärkaren som klipper och därmed distar.

Fast jag tycker mig ha märkt att den begränsningen yttrar sig märkbart annorlunda jämfört med högtalarsystemets effekt-/transient-begränsningar.

Johan_Lindroos skrev:Så det är förmodligen inte bara kassa CD-inspelningar som gör att du har din uppfattning vad gäller det du kallar subjektivt för "svårbeskriven "luftighet", "lätthet" i anslag/transienter och "creshendon" ".

Ja, det har varit uppenbart att det inte är bara en enda faktor som spelat in på det här området.
Som jag nämnde så låter t ex "Folk Singer" mycket bra i det här avseendet (subjektivt lyssnat). Medan t ex vissa orkesterverk kan kännas "snöpta".
Förmodligen är det förstärkaren som sätter gränsen. Jag tycker det verkar som om högtalaren mer "förvränger" än "snöper" ljudet vid toppar, medan förstärkaren mer "snöper" än "förvränger".
Om nu någon fattar vad jag menar. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2006-09-22 14:16

Det är i stycket
The 1st commandment 'know thy Critical Distance'
samt
Acoustical absorption med controll rummet/scenen
som helt dämpad bakvägg förespråkas.

Sedan tycker jag att du kan se en analogi med IÖ's loge koncept.
Som jag har förstått det så gillar tex PiP ha väggstöd för basen
men absorbtion av diskanten från väggen
(det blir det ju inte om du lyckas dämpa hela bakväggen inklusive basen).
Jag tänke detta eftersom jag har PiP '8)'

I båda fall så lyssnar du med en vägg helt absorberande

Du får väl helt enkelt prova vilket som blir bäst,
om du lyssnar inifrån eller utifrån logen.

Tag inte mig för allvarligt jag är inte proffs ':twisted:'
- B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-22 14:32

Kan tillägga att det är en grannlaga uppgift att dämpa väggen bakom högtalarna effektivt även nedåt de 20 Hz'en... :wink:

Fast det är klart - kan man tänka sig en två meter tjock aborbent så...

Lagom dämning för piP är en sidådär 4-5 cm tjock absorbent (eller ännu hellre en profilerad 3/6 cm tjock).

Bakom pi60 får dämpningen gärna vara någon dm tjock. Hela väggen bör dock aldrig dämpas, av stereosystemfelsavhjälpningsorsaker.
(Hyggligt långt ord det där...)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-23 13:03

Kaffekoppen skrev:
DrMabuse skrev:
Kvällens värsta hjärtinfarkt: 20 Hz på piP med sådan vansinnesvolym att det knattrade i dem - en ren olyckshändelse. Mr_Ekan verkade riktigt nervös där några sekunder... Häftigt att de överlevde sådan behandling! Jag skulle trott att bobinen bottnade i polstycket och gick sönder, men det hände troligen inte, för det fortsatte låta bra efteråt.

Såvitt jag vet så bottnar inte bobinen i polstycket på INO-element utan det som begränsar rörelseområdet är hur mycket kantupphängningen kan sträckas
korrekt.. de kan inte bottna..men det smäller till iallafall :)

Då frågar jag mig stilla vad jag gjorde med en av mina pP-basar för ett halvår sedan.... ;)

/J
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-23 13:23

Då var det inte så att du spelade musik och en transient med lite peak kom? Du kanske startade med 2000W in i elementet? ;)

Berätta!

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-09-25 12:59

IngOehman skrev:Bakom pi60 får dämpningen gärna vara någon dm tjock. Hela väggen bör dock aldrig dämpas, av stereosystemfelsavhjälpningsorsaker.
(Hyggligt långt ord det där...)

Vh, iö

Du skriver "någon dm tjock". Som jag utläser det så så varierar det hur pass tjock dämväggen bör vara. Vad beror det på? Är det olika i olika rum, eller är det beroende på hur långt ut man ställer pi60 från väggen. Anledningen till att jag frågar är att jag själv sitter med ett par pi60 och håller på att göra i ordning mitt lyssningsrum där bla en dämpvägg bakom högtalarna ingår. Jag har även tänk att lämna en odämpad yta i mitten av väggen, men hur vet man hur stor man ska göra den odämpade ytan? :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-25 13:17

Inga sådana saker går att avgöra bra utan att vara på plats i rummet.

Rumsakustiska åtgärder är luriga såtillvida - de är till sin natur så mycket d-i-y det kan bli nästan, men å andra sidan är få saker svårare än att bedöma vilka åtgärder som bör vidtagas för att det skall bli bra.

Det är helt enkelt något som är omöjligt att beskriva med hjälp av tumregler. :? Alla rum är olika, och behöver olika recept för att komma till sin rätt.

En grundregel finns det dock - heltäckningsmatta på hela (100% av) golvet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-09-25 13:32

Kaffekoppen skrev:Då var det inte så att du spelade musik och en transient med lite peak kom? Du kanske startade med 2000W in i elementet? ;)

Berätta!

Maximalt 400W ifrån den stärkaren, per bas. Spelar med en som maxar 65W per bas nuförtiden... ;)

/J
admin

Föregående

Återgå till Wänner af Ino