Lägesrapport på Ino™ RIAA?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Lägesrapport på Ino™ RIAA?

Inläggav E » 2006-01-28 15:44

Hej!

I ett verkligt fint musiklyssningsrum kan man ju behöva ett riktigt sjysst RIAA-steg (lågt brus, låg dist, hög RIAA-precision samt välmatchat till exempelvis OM40s). Följande hävdar Ino Audio i prislistan:
Ino™ prislista 2005-24 skrev:Till våren 2006 kommer (om allt vill sig väl) Ino Audio troligen också att ha ett unikt fint RIAA-steg på programmet! Det kommer att vara marknadsledande avseende att erbjuda lågt brus, låg distorsion och hög RIAA-precision.

1. Hur mycket bättre än Sentec PP-9 kommer det att bli och ungefär (mycket grovt) hur många tusenlappar kommer det att kosta?

2. Är det fortfarande troligt att det blir färdigt till våren?

3. Det finns ju ett LTS-RIAA också. Om detta står att läsa bl a i MoLt nr 2/2001 ("Brev till Ing.: LTS-RIAA steg kontra Sentec PP9."), 1/2000, 1/1999, 2/1999, 4/1998 och 2/1996. Jag har säkert läst ett antal av de här årgångarna men har inte tillgång till dem nu, så om någon ville upplysa om prestanda på LTS-RIAA också så vore jag tacksam!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-28 16:04

Hur mycket bättre än morellos är det? Eller är det morello som ritat det? Kan man få det i 19" racklåda?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-28 16:59

Jag vet inte så mycket om Morellos RIAA-steg. Är det försteget SP-1 du menar?

Hittade dock följande från 29 juni 2005 i ämnet Riaa ?? (dra till adressfältet för att öppna i aktuellt fönster).
Morello skrev:Något man bör vara uppmärksam på ang. RIAA-steg är:

1. Frekvensgången skall följa RIAA-standarden. Helst inom +-0.1dB.

2. Rimlig förstärkning för pickup ifråga.

3. Överstyrningsmarginal. Här faller många steg direkt. Överstyrningsmarginalen redovisar man ofast relativt 0.5mV(MC) och 5.0 mV(MM). Detta är typiska nivåer vid utstyrning om 5 cm/s, men bortåt 50cm/s bör man räkna med, vilket implicerar en marginal om 20 dB för högklassig återgivning.

4. Signal/brus-förhållande. Minst 75dB tycker jag är rimligt för en MM-ingång.

5. Distorsion. RIAA-steg har mycket gain och enklare modeller har ibland för lite återkoppling för att tillgodose kravet på maximalt 0.01%, vilket jag tycker är rimligt.

6. Är man en riktig LP-konnässör bör RIAA-stegets ingångsimpedans anpassas till pickupen ifråga, vilket ofta innebär att lödkolv måste tillgripas.

Övrig info från Inos prislista är:
Inos prislista 2005-24 skrev:...
  Dessutom kommer det att medge synnerligen exakt belastningsoptimering till alla marknadens olika pickuper. Till vissa finare pickuper kommer vi att ha färdiga lastkombinationer (R och C) att rekommendera/leverera RIAA-steget med.
  En Ortofon OM40 specificeras av tillverkaren till +3/-1 dB, vilket kan omskrivas till +/- 2dB. Med Ino Audios RIAA steg och optimal belastning ligger den (20 – 20 000 Hz) typiskt inom +/- 0,5 dB!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-08-29 14:34

Igvar har obesvarade frågor från herr E, :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-10 11:05

Hur ser det ut idag? Färdigutvecklat?

Återgå till Wänner af Ino