Basmoduler av olika slag?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Basmoduler av olika slag?

Inläggav screen » 2006-10-26 00:13

Ja alltså, det har ju avhandlats t.ex. att man inte skall ha väldigt ojämt antal ambiencer per kanal p.g.a. t.ex. ljudtryckskapacitetsskillnader (vilket ord det blev) sins emellan.

Men skulle det fungera med olika basmoduler p.g.a. möbleringssvårigheter eller att man kanske köpt en mindre sort först, säj 2st pX men kan tänka sig att dra på med ytterligare 2st pY för att få lite "grymmare" djupbas och kapacitet?

Kort sagt; Funkar det att blanda i basregionen eller blir det riktningshörbara skillnader/fasfel? :roll:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-26 00:22

Fasfel under 80Hz tror jag är svårt att dra på sig så länge man inte har ett väldigt stort rum.. Jag frågade Ingvar om just detta för någon tid sedan, och minns att det gick - med någon reservation. Kan det vara att de har olika känslighet? Minns inte riktigt men någotvar det iaf.. ring honom för snabbt och korrekt svar! :)

/J
admin

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-10-26 00:27

ring honom för snabbt och korrekt svar!

Neeeeeeeeeeeej !!!

Vi tar detta här & nu, annars får ju inte alla veta eller hur? :wink:

Men intressant svarat "slarten", då finns det möjligheter kanske...hmm.

Fåsé om inte IÖ kliver in här snart med ett i normal ordning utförligt tillrättavisande. :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-26 06:50

Mja oberoende av om du kan kombinera eller inte, så kommer du alltid vara begränsad av den basmodulen som har lägst kapacitet... Dvs vinsten r synnerligen begränsad som jag ser det. Enda undantaget jag kan tänka mig är Infra systemen, eftersom det går åt så himla många moduler till ett sådant system. Det kanske går att köpa mer per par istf 6 stycken åt gången (som det nu är). T.ex. så klarar jag mig antagligen med 2 stycken, fast jag har ju redan 6 stycken i alla fall...

Så svaret är troligen nja...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-10-26 07:53

OK! Men om vi gör ett litet "lappkast" här och vänder lite på frågeställningen.

Hur liten på minsta måttet är pX resp. pY görlig med bibehållen volym?

Någon som har "specialare" eller som sett någon extremare utformning?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-10-26 08:33

Jag har sett de där Infra-varianterna i prislista/manifest, men har inte lyckats läsa mig till vad de egentligen är. Kanske någon här kan ge en förklaring?

/John

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-26 08:36

Mina Infra-X är rätt så små faktiskt: 40*54*27 cm - den smarte inser att ett mått är dubbelt och det är för att man i ett senare läge skall kunna dubbla modulerna och då bara vrida på de nuvarande för att återanvända sidostyckena.

Så en X kan inte vara smalare än 27 cm eftersom själva högtalarelementet är så stort...

Mina Infra-X är rätt så smidiga, och Infra-Y är bara marginellt större, vill minnas runt 10 liter större, men kan mycket väl ha fel där...

...och om jag idag skulle köpa något så skulle det vara Infra-Y för att jag starkt diggar det motorsystem som Infra-Y baselementet har. Ja jag diggar i över huvudet taget Y-basen (W121 ?) markant mera. Men det skulle antagligen inte tillföra något i prestanda i mitt nuvarande lyssningsrum... Men i alla fall typ ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-26 08:42

IndyLeMans skrev:Jag har sett de där Infra-varianterna i prislista/manifest, men har inte lyckats läsa mig till vad de egentligen är. Kanske någon här kan ge en förklaring?

/John

Ingvar kan givetvis ge den bästa förklaringen, men tills dess:

Infra är ett system som med hjälp av en liten "Infra"-modul i Ino Audio:s CR-80s delningsfilter ger möjligheten att återge lägre frekvenser än vad de normala Profundus produkterna gör. Det inkluderar allt från slutna lådor i större mängd (minst 6 stcyken istf 2 st), delningsfilter med infra-modulen (CR-80s), och separata slutsteg för basdrivninen. Dvs även om en Infra modul isig är fysiskt mindre, så krävs det fler moduler så summan av kardemumman är att det krävs fler och mera utrymme att härbergera allt.

Fast det är vida överlägset när det väl står där, tycker i alla fall jag ;)

(som har 12Hz hemma, om det nu någonsin behövs....... men det känns i alla fall eftersom jag sålde min buttkicker efter det att Infra-modulerna installerats...)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-10-26 09:28

Låter bra Bamsefar!

Det innebär kanske att en Y-modell inte blir större än ca: 30cm på minsta mått?

Alltså, det vore kanon... :) ...då skulle det inte råda några tveksamheter längre för min del vad man skall satsa på framledes.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-10-27 07:34

Kanske du skulle kunna svara på detta IÖ?

Alltså, vilket minsta mått (djup) som pY modellen är möjlig att bygga och detta oavsett vad de övriga måtten (höjd,bredd) blir? :roll:

Jag skulle givet kunna ringa likaväl, men det är i.a.f. informativt för de som också undrar. Det ger dessutom en fingervisning (kanske) vad som är möjligt (till viss del i.o.f.s. även om det skilljer förståss) med de övriga basmodulerna. :P

Tackar på förhand...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Återgå till Wänner af Ino