piP - monteringsfrågor

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHall

piP - monteringsfrågor

Inläggav AndersHall » 2006-11-25 11:40

Hej!

Köpte piP igår, håller på att montera. Inga problem alls hittills med det jag gjort, har målat två lager, förborrat, smältlimmat och lött! Ingvar var noga med att poängtera att jag kunde ringa vid alla frågor, men kanske inte på helgen tänkte jag, och dessa frågor kan nog vem som helst som monterat piP svara på, så (tror jag vet svaren på alla, men det skadar aldrig att fråga!):

1. När jag justerar längden på röret och limmar, hur mäts längden, är det den "maximala" som avses som känns som det rimliga sättet att mäta längd på, eller finns det något annat sätt man brukar mäta på?

2. Antar att röret ska limmas fast i lådan (baksidan av mynningen alltså) och inte bara stoppas i, och kommer kontaktlimmet fästa bra där också mellan målad yta och rör? Ska man limma detta "vått" eller "torrt"? Läste att någon föreslog PL, har det hemma så jag kan ju alltid ta det istället om det ska vara bra till det.

3. Räcker det med att bara stoppa in dämpningen, eller behövs den sättas fast på något sätt med lim? Ser ut att hållas väl på plats av konstruktionen ändå.

Tacksam för alla svar, fortsätter bygga och måla ikväll när jag slutar jobba!

/Anders

Användarvisningsbild
whiteLizard

Re: piP - monteringsfrågor

Inläggav whiteLizard » 2006-11-25 13:36

AndersHall skrev:Hej!

Köpte piP igår, håller på att montera. Inga problem alls hittills med det jag gjort, har målat två lager, förborrat, smältlimmat och lött! Ingvar var noga med att poängtera att jag kunde ringa vid alla frågor, men kanske inte på helgen tänkte jag, och dessa frågor kan nog vem som helst som monterat piP svara på, så (tror jag vet svaren på alla, men det skadar aldrig att fråga!):

1. När jag justerar längden på röret och limmar, hur mäts längden, är det den "maximala" som avses som känns som det rimliga sättet att mäta längd på, eller finns det något annat sätt man brukar mäta på?

2. Antar att röret ska limmas fast i lådan (baksidan av mynningen alltså) och inte bara stoppas i, och kommer kontaktlimmet fästa bra där också mellan målad yta och rör? Ska man limma detta "vått" eller "torrt"? Läste att någon föreslog PL, har det hemma så jag kan ju alltid ta det istället om det ska vara bra till det.

3. Räcker det med att bara stoppa in dämpningen, eller behövs den sättas fast på något sätt med lim? Ser ut att hållas väl på plats av konstruktionen ändå.

Tacksam för alla svar, fortsätter bygga och måla ikväll när jag slutar jobba!

/Anders

1. Ställ den på ett bord och mät höjden, antar att det är det du menar med "maximala" om du inte syftar på någon diagonal mätning.

2. Ja det ska limmas så. Det viktiga är att det blir helt tätt. Epoxy är min rekomendation.

3. Dämpningen kan bara stoppas in, ingen fastsättning är nödvändig.
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-25 15:01

AndersHall skrev:Hej!

Ring om du är osäker, IÖ svarar på helgerna också.

AndersHall skrev:1. När jag justerar längden på röret och limmar, hur mäts längden, är det den "maximala" som avses som känns som det rimliga sättet att mäta längd på, eller finns det något annat sätt man brukar mäta på?

Det framgår väl av bygginstruktionerna?
Har för mig att IÖ brukar ange totalmåttet inkl. portarna, men åter igen
ring honom om du är osäker.

AndersHall skrev:2. Antar att röret ska limmas fast i lådan (baksidan av mynningen alltså) och inte bara stoppas i, och kommer kontaktlimmet fästa bra där också mellan målad yta och rör? Ska man limma detta "vått" eller "torrt"? Läste att någon föreslog PL, har det hemma så jag kan ju alltid ta det istället om det ska vara bra till det.

Kontaktlim eller PL 200/400 lär fungera bra.
Använde själv riktligt med kontaktlim och torkade bort det som "kom ut"
på utsidan. Det viktiga är att det blir lufttätt mellan baksidan och lådan.

AndersHall skrev:3. Räcker det med att bara stoppa in dämpningen, eller behövs den sättas fast på något sätt med lim? Ser ut att hållas väl på plats av konstruktionen ändå.

Du kommer nog märka att det inte är så bara att få in dämpningen...
Lovar att det kommer att sitta kvar på sin plats.
Fast profundus X lådorna är jobbigare.. Krävs nästan kofot och vaselin
för att få in dämpmaterialet i dem. :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-25 19:39

Wolfie skrev:Fast profundus X lådorna är jobbigare.. Krävs nästan kofot och vaselin för att få in dämpmaterialet i dem. :lol:

Testa Infra-X någon gång - så kommer du att notera att din önskan om hjälpmedeln om möjligt blir än större... Efter 6 stycken var jag rätt varm, tur man är klättrare säger jag bara :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-25 20:39

AndersHall skrev:När jag justerar längden på röret och limmar, hur mäts längden, är det den "maximala" som avses som känns som det rimliga sättet att mäta längd på, eller finns det något annat sätt man brukar mäta på?
/Anders

Rören kapade IÖ och räckte över till mig vid hämtningen. Behövde inte mäta något.

Användarvisningsbild
AndersHall

Inläggav AndersHall » 2006-11-26 02:21

whiteLizard skrev:1. Ställ den på ett bord och mät höjden, antar att det är det du menar med "maximala" om du inte syftar på någon diagonal mätning.

2. Ja det ska limmas så. Det viktiga är att det blir helt tätt. Epoxy är min rekomendation.

3. Dämpningen kan bara stoppas in, ingen fastsättning är nödvändig.

1. Precis det jag menade med "maximala" höjden, bra beskrivning. Tänkte bara kolla så att det inte fanns någon längd-mäts-från innermynningentill-innerkant-kabinettet-doktrin som jag inte kände till. Skönt att kolla sånt som inte är så lätt att åmgra. Ska limma nu!

2. ok

3. Som jag trodde!

Tack för svaren!

Användarvisningsbild
AndersHall

Inläggav AndersHall » 2006-11-26 02:37

Wolfie skrev:Ring om du är osäker, IÖ svarar på helgerna också.

Kul med någon som tar så stort på kundservice! Känns tryggt som kund. Fast ibland måste han väl få en ledig lördag också utan samtal :) .

Wolfie skrev:Det framgår väl av bygginstruktionerna?
Har för mig att IÖ brukar ange totalmåttet inkl. portarna, men åter igen
ring honom om du är osäker.

Jodå står en längd i bladet, men inte exakt vilken, om man inte utgår från att det är inklusive portarna, men det verkar det ju vara!

Wolfie skrev:Kontaktlim eller PL 200/400 lär fungera bra.
Använde själv riktligt med kontaktlim och torkade bort det som "kom ut"
på utsidan. Det viktiga är att det blir lufttätt mellan baksidan och lådan.

Ok, tittar igenom allt jag har hemma och konstruerar en riktigt lufttät limfog, blir no bra!

Wolfie skrev:Du kommer nog märka att det inte är så bara att få in dämpningen...
Lovar att det kommer att sitta kvar på sin plats.
Fast profundus X lådorna är jobbigare.. Krävs nästan kofot och vaselin
för att få in dämpmaterialet i dem. :lol:

Ja, det ser ut att bli lite pill att få in dem!

Tack för svaren! Har dragit på tredje lagret färg, blir nog det sista, och eldar lite försiktigt i braskaminen i det rummet så de torkar lite snabbare, ska bli kul att få dem klara, börja ställa upp och spela in och testa!

/Anders

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-11-26 06:11

RogerGustavsson skrev:
AndersHall skrev:När jag justerar längden på röret och limmar, hur mäts längden, är det den "maximala" som avses som känns som det rimliga sättet att mäta längd på, eller finns det något annat sätt man brukar mäta på?
/Anders

Rören kapade IÖ och räckte över till mig vid hämtningen. Behövde inte mäta något.

Rören kan justeras till lite olika längder fast de är kapade och fasade. Dessutom skall de limmas. Om jag inte minns fel så är det 20.6cm som gäller i totallängd. Brukar kräva måttlig till stor kraft innan de får rätt längd med kontaktlim emellan.

Angående lim har jag för mig att det står klart och tydligt att man skall använda kontaktlim när rören limmas fast mot lådan. Missminner jag mig inte helt står det att limmet skall vara vått när man sätter dit rören. Jag har sett lite olika passformer mellan rör och låda. Sista lådorna jag limmade fick jag sätta i press, de tidigare har haft klämpassning mot röret.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2006-11-26 12:48

"Rör limmas med kontaktlim. Rörlängd 20.4 cm OBS! Limma blött"

Återgå till Wänner af Ino