bygga egna i28 lådor, är det svårt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

bygga egna i28 lådor, är det svårt?

Inläggav Pinnick » 2006-12-02 20:38

Hur svårt kan det vara att bygga egna i28 jämfört med pi60 tror ni? :)
Kan det finnas några väldiga svårigheter att få till det om man inte har stadiga verktyg? Jag har byggt tre pi60 lådor nu så jag har lite erfarenhet. Men kan det kruxa till sig väldeliga med i28 lådor?

Visserligen står det så här i manifestet:
För den som även vill snickra själva lådorna kan alla våra basmoduler, basstöden bs60 samt urmodellen pi60 och den lilla piP, även köpas helt utan kabinett (högtalar­lådor). Ritning på kabinettet ingår då givetvis i priset för monterings­satsen

Dessutom står det att man kan köpa i28 i monteringssats för 26000:-
Kanske kan man inte köpa i28 i monteringssats utan kabinett? :?

Idén är att man kan spara ca 11000:- på att bygga i28 istället för att köpa färdiga för 39000:- så man kan köpa prof-Y istället kanske och ett fint delningsfilter.

mvh,
/Björn

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-12-02 20:50

Kan inte tänka mig att det är så sjukt mycket svårare än pi60. pi60 är ju i sig ganska knepig med hyllan och alla fasningar, det som direkt verkar bökigt är fasningen i "vecket" mellan basarna. Bygg r28 lådan istället så blir det lite behagligare mått.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-02 21:08

Det tror inte jag heller, såvida det inte är några krångligheter inuti lådan med stag eller nåt? Den är ju till skillnad från pi60 också sluten vad jag förstått så varje element ska väl sitta i en egen kammare? Fasningarna ser ut att kunna köras av från bägge håll med 45-gradig fas och sedan finlira lite med en mindre fräs för att göra det ännu lite bättre. Svåraste verkar vara att få till den lutande baffeln med exakt rätt vinkel på delarna där baffeldelarna möts.

På vilket vis har r28 lådan behagligare mått förresten? :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-03 06:23

Tack Olof för det enda inlägget hittils. :P

Det är ju förvisso skönt att behöva scrolla igenom hundratals inlägg med text och läsa så mycket så att man somnar på tangenbordet och vaknar upp alldeles knögglig i nyllet. Dessutom kanske det inte var så mycket att orda om. Men, finns det nån med i28 som monterat dessa själv och som skulle tänkas ha haft god insikt i designen invändigt bildligt talat?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-12-03 14:01

På vilket vis har r28 lådan behagligare mått förresten?

Eftersom de inte har en inbyggd fot tar lådan slut efter nedersta baselementet. Tycker ofta det är enklara att bygga när det är lite mindre eftersom det finns mindre sträcka som det kan bli fel på så att säga
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-12-03 16:42

Alltså i28orna har en extra vinkel på bafeln som inte är något vettigt gradtal på - jag tror att girera till de bitarna kommer att göra i28 till en svettig upplevelse.... Varför inte köpa råda MDF lådor för i28 och enbart göra ytan - måste vara både billigare och enklare ?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-12-03 20:21

olof, det där håller jag helt med om! :-) (i28 är högre alltså?) Fast jag trodde att i28 också hade fot man sätter dit sist.

bamsefar, jag har också kommit fram till att det verkar vara det största problemet, inte minst när det gäller att lyckas limma ihop grejorna till sist. Svårt att limma en sådan vinklad baffel under press med "garageverktyg".
Men på det stora hela verkar det inte omöjligt, och, eftersom jag vill ha päronfaner så drar kostnaden iväg till 39000:- för monteringssats med färdiga lådor jämfört med ca 28500:- om man bygger själv. Så det är helt klart en kostnadsfråga! för 10500 får man cr80s och ett par profundus-x. :)
Även i rå-mdf så blir kostnaden 4000 för färdiga lådor och lite över 1000 för hemmabyggen.

Nu vet jag inte om konstruktören har synpunkter på om man bör bygga just i28 lådor själv då det kanske anses att risken är stor att inte elementens kvalitet kommer till sin rätt om man har dåliga lådor.

fast man är nog lite hoppfull ändå om ett bra hifi-2007. ;)

alltid lika kul med grejor.....

Återgå till Wänner af Ino