Ino A1 i en "braljudöverallt"-konfiguration

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

niclas

Ino A1 i en "braljudöverallt"-konfiguration

Inläggav niclas » 2006-12-12 15:33

Hej

Funderar på hur dessa fungerar som i en konfiguration om 4-6 stycken monterade högt upp på en vägg kompletterade med ett par basmoduler. Tanken är att få ett ganska diffust ljud där det "låter bra över allt" utan någon egentlig sweetspot. Någon som lyssnat på någon liknande anläggning och kan berätta om det funkar ok? Om någon lyssnat på A1 i andra sammanhang än som surroundhögtalare hade dessa erfarenheter varit trevliga att ta del av också.
Sedan funderar också hur man bör koppla högtalarna för att få bäst resultat, ska alla lira i mono eller någon form av stereokoppling?

/Niclas :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-12 15:59

Eftersom de inte går såå djupt (f3 = 130Hz) så får man fippla litet med delningen för basarna. Men annars tror jag helt klart på en sådan anläggning!

Ett enklare och billigare alternativ är ju annars att satsa på Carlssons 70-talshögtalare (eller äldre, om man hittar sådana med fungerande element...) eftersom dessa har ett mer diffust spridningsmönster mot normala direktstrålande (vad ska man kalla dem?) tingestar.

Har själv lyssnat mycket på både oa12 och oa14 (oa12 lyssnar jag apselut mest på av alla högtalare just nu) och gillar verkligen "vardagsrumssoundet", för att inte kalla det loungesound, som alstras. Vill man poppa lite mera ka man ju med dessa högtalare addera ett par basburkar i efterhand, fast det i regel inte finns något krav om det.

[slrt]
admin

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-12 16:03

Jo precis, men jag tror man kan få det "tillräckligt" bra. Carlsson är intressanta och koola men en av tankarna var att frigöra golvyta genom att montera A1:orna i taket och basmoduler går ju lättare att smyga undan tror jag.. :)
Har börjat lessna lite på "finlyssning" och möblering där man måste ta så pass mycket hänsyn till bra stereoljud, sådant går lättare om man har ett dedikerat lyssningsrum vilket jag inte har, ännu... :)

Någon som har tankar om hur man bör koppla högtalarna för bästa resultat? Om jag har förstått det rätt är de relativt högohmiga vilket gör att man kan koppla tre stycken paralellt och ändå komma undan med 4ohms impedans.

Placeringsmässigt finns det ju några alternativ också, de jag kom att tänka på direkt är:

Bild

Bild
(sett uppifrån)

Vad tror ni? :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-12 23:42

Pratar du om 2-kanalsljud som skall spelas i 6 högtalare + basmoduler?
Eller pratar du möjligen om 5.1 eller kanske fler kanaler som skall spelas?

Om jag antar 2-kanalsljud så är grunden för stereosystemet att man skall kunna återskapa även riktningen på ljudet. T.ex. att en viss musiker står till vänster på scen förutsatt en ungefärlig position på lyssnaren och högtalarna.
Om du nu vänder upp och ner på allt detta så kommer stereobilden rimligtvis bli helt fel. Ett alternativ är då att mixa ihop kanalerna till mono-ljud och sända samma ljud i alla högtalare. Du har förståss garanterat förstört stereo-idén, men du bör rimligen få mindre skillnader mellan vitt skilda lyssningsplaters i rummet.

Tyvärr så tror jag att detta är en väg som leder till ganska mycket kompromissande av ljudet, och då kanske A1 inte är rätt högtalare.
Högtalare gjorda för infällnad i taket slår mig som ett alternativ.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-13 00:53

A2 har anväts just för detta med lysande resultat!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-12-13 08:41

Kaffekoppen skrev:A2 har anväts just för detta med lysande resultat!

Det kan jag skriva under på :)

Dessutom ger a2 faktiskt en förbluffande odiffus ljudbild som fungerar
överallt i rummet, räcker således med 2 st a2 för att få ett schysst
överalltljud. :)
Inga anknytningar

niclas

Inläggav niclas » 2006-12-13 13:17

A2 verkar egentligen vara bättre när det gäller spridning om man jämför med A1. Det kanske blir ett par sådana istället, eller inga alls. :o :)

Återgå till Wänner af Ino