Hemmabio/tv system, pip och?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-12 19:28

misc100 skrev:Sålde precis piPs av anledning att jag villa ha mer bas + fylligare ljud + ljudtryck + lenare diskant och skaffade pi60 istället. Så här i efterhand kan jag kommentera att om det var bara mer basgung jag saknade hade jag behållit piPs och köpt pP (eller pX av framtida uppgraderingsskäl). Tycker att piP var *nästan* tillräcklig för film i mitt rum. Om man köper pP så tror jag man kan även kompensera för vissa rumakustiska egenskaper som gör att basen känns tunn genom att höja basen med ex 6db över sidhögtalare volymen.
Du valde rätt. Iallafall om man skall lyssna på IÖ. Han anser att diskanten och mellanbasen i piP är så anpassade efter varandra att de inte klarar högre ljudtryck än piP själv åstakommer. Räcker inte piP till så hjälper det inte att avlasta systemet med basmoduler. Inte så att det är prisvärt iallafall.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-12-13 13:37

Johan & Slartibartfast.

Högst, störst och starkast är inte alltid "bäst" i alla lägen. Man kanske inte alltid kan välja högtalare som en sann proffsaudiofil :lol: men ofta kan jag tycka att lösningar som är "så bra som möjligt utifrån förutsättningarna" är mer gentila.

Jag uppskattar mitt enkla system baserat på piP mer än jag skulle ett delat system med i28, pX-4 och en herrans massa apparater och akustikfixar - i alla fall som livet ser ut i dagsläget. Kom igen om 10 år och situationen kanske är en annan...

ha´re!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-13 17:30

Slartibartfast skrev:
Conan skrev:...Redan piP kan spela grannovänligt högt faktiskt.

Grannovänligt högt går att spela med de flesta högtalare om man bara ger sig fan på det. Men det är ju inte det vi är ute efter, utan efter att spela så högt och själv tycka att det är behagligt. Eftersom piP inte har de fysiska egenskaperna att pumpa enorma mängde luft vid låga frekvenser så tipsar vi om vinsten att skaffa ett par basmoduler.

Dessutom är det så mycket lättare att integrera en delad anläggning i ett rum tycker jag.

[slrt]

EDIT: JL var litet snabbare. Jag har inte tänkt på det förut, men JL har samma initialer som det där klädmärket.

Det finns även JL Audio!!

www.jlaudio.com

De är mest kända för bilhögtalare. Helt klart inne bland Hollywoodkändisar, men jag ställer mig försiktigt tveksam till fabrikatet, då det ser ut som enkla grejor till rätt saftiga priser. Jag kan ju ha fel förstås...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-13 21:18

Conan skrev:Johan & Slartibartfast.

Högst, störst och starkast är inte alltid "bäst" i alla lägen. Man kanske inte alltid kan välja högtalare som en sann proffsaudiofil :lol: men ofta kan jag tycka att lösningar som är "så bra som möjligt utifrån förutsättningarna" är mer gentila.

Det finns många fler skillnader än just ljudtryck mellan i28 och piP. Och då har jag inte lyssnat några stora mängder på just i28...

Jag håller dock med om att en del uppgraderingar på faktiskt är lite... lite att ta i mot vad man behöver. :)

[slrt]
admin

Föregående

Återgå till Wänner af Ino