Integration av center, vilken, varför, hur?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Integration av center, vilken, varför, hur?

Inläggav screen » 2007-01-13 03:18

Hejsan Alla glada forummedlemmar! :)

Jo, jag var hos IÖ igår och vi kom att tala om vilken av center-modellerna som var lämplig i min setup?

Jag har pi60s + hämtat 6xa3, mitt rum är relativt smalt 3,22mx4,60 så det blir väldigt svårt att projicera en bred center för de på sidorna sittande när man ser film (proj) ur pi60s.

Därför undrar jag hur jag skall göra? IÖ förslog i14 som center, men det funkar inte då jag måste ha elektroniken där framme(för litet rum). Själv så undrade jag om d3:an vore lämplig, men då menade IÖ (om jag förstod rätt) att denna inte klarar att itegrera fullt ut p.g.a bildstorleken (90->100").

Men sedan sa IÖ något som vi inte han tala färdigt om, han höll på att ta fram ett nytt filter som skulle skicka alla frekvenser under 300Hz från centerkanalen till frontarna.

Min undran är hur pass bred blir käften då på "Kim Larsen" t.ex.?
Eller blir detta bra? Hur då?

Finns det något annat allternativ? Flera centers kanske? d2x2? p.g.a. bildbredden...

Jaha, lite funderingar som jag hoppas att ni finner vettigt att diskutera ikring. I synnerhet då du IÖ, eftersom vi inte han riktigt färdigt tycker jag. Dessutom kanske det kan vara trevligt för flera att fundera och fråga eller komentera! :wink:

Kör på... :D

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-13 06:35

förtälj gärna lite mer om filtret som skickar allt under 300Hz till frontarna. Syfte? pris? användning? En funktion i kommande cr80(s) eller fristående?
jag har själv en d2 som center, men sömlösheten är inte 100% jämt tycker jag. Har också funderat på en i14 som center men jag vet inte om den bör stå lågt under en tv eller ovanför en tv.

mvh

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-13 12:02

förtälj gärna lite mer om filtret som skickar allt under 300Hz till frontarna. Syfte? pris? användning? En funktion i kommande cr80(s) eller fristående?

Hej Pinnick!

Jo som jag förstod det så är meningen att få centern att integrera bättre med frontarna vid ljud-panoreringarna. Jag gissar att detta gäller främst d1->d3 när man har en mindre bild som TV upp till ca: 75".
Eller så kanske detta kan gälla oavsett vilken center man använder i.a.f. av hans egna alster.

Mina egna funderingar är (i.o.m. att jag inte kan flytta på komponenterna i fronten p.g.a. för litet rum) om jag skulle kunna använda d2 eller d3 ändå till duk på 90->100" då detta (för mig) ser ut att vara enda allternativ. Eller om det möjligtvis finns en annan lösning på problemet.

När det sen gäller film på duk så är det där som i14 kommer in först och rekomenderas av IÖ, då ihop med pi60(s). Men detta kräver att plats finnes och viss höjd formodligen vilket blir svårt i mitt fall där dukhöjden (underkant) hamnar på ca: 65->70cm ovan golv.

När det gäller filtret som IÖ håller på att utveckla, så måste det vara en integration i de befintliga, jag har dessutom hört honom säga att meningen dessutom skulle vara att man skall kunna höja centerkanalen separat när man är tvungen att spela tystare (sovtider) för att höra dialog tydligare.

Det bästa vore om Ingvar själv svarade i tråden då jag (och kanske flera med mig) har funderingar kring detta med center och dess möjligheter/tillkortakommanden.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-13 12:33

Låter som basstöd, men tvärtom. Centerstödet cs10, eller? :)

Eller skulle det vara ett brant filter?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-13 13:15

i14 och pi60 ... inte utan att man funderar på hur det skulle låta här hemma :lol:

eller i14 och i28 8)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-13 14:29

Intressant läsning!
Jag har förstått att han förordar i14 till stora skärmar, men jag har fått känslan av att man får bättre sömlöshet oavsett skärmstorlek ändå med i14 än d2/d3 till pi60? Fast det kanske filtret fixar alltså...............
I vissa scener t.ex. någon i "full metal jacket" när det kommer en tank och åker från vänster till höger så blir tanken skala 1:2 i centerkanalen tycker jag . Men det kan ju kanske såklart bero på andra saker som placering och att front och center har olika förstärkeri.

Undrar om delningsfiltret kommer att komma i 5/6/7.1 version till och med? :) (som får namnet cr360? ;) )

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-13 21:47

Flera centers kanske? d2x2? p.g.a. bildbredden...

Flera centers låter i alla fall som en dålig idé.
Det bör ta bort alla rimliga möljigheter att få en punktformad ljudkälla att låta bra. En ensam center med hyfsad spridning eller virtuell center är nog enda realistiska alternativen.

Intressant att han funderar på att dela centern så högt som 300Hz. Kanske skulle prova i lilla anläggningen att ställa in högsta delningsfrekvensen (tror det är ca 200-250Hz) för att se vad skillnaden blir.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-13 22:45

Det är inte helt ovanligt att det ligger en hel del effektinformation i centerkanalen...

Likaså har i alla fall jag efterlyst en appartbox som tar in center + left + right, och som sedan medgör justering av centernivån och som sedan delar ut detta till left + right (alltså phantomcenter men med nivåjustering på just centern).

Återgå till Wänner af Ino