Effekttålighet pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus_L

Effekttålighet pi60

Inläggav Magnus_L » 2007-02-10 13:55

En del frågor är väl svåra att få svar på över internet, detta är väl troligen en sådan.

Efter ett besök med bla deltagare i 90 cm klassen råkade min volymkontroll stå på absolut max när jag satte på stereon nästa gång, jag studsade upp ur soffan och sänkte volymen men resultatet var att mina pi60 utsattes för en maxad NAD 208 i gissningsvis 5 s. Musiken var väl inte så krävande The Bravery spår 1, men det distade rejält, om det var slutsteg eller högtalare vågar jag inte säga. INO specar väl en effekttålighet på över 5 kW (över 400 Hz), men det förutsätter väl att insignalen är fri från skadlig dist.

Jag sitter väl och hoppas att jag kan lita på mina öron och tro att högtalarna överlevde, eller blundar jag bara med hörseln så att säga?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-02-10 14:18

Dom där 90 cm:arna är ena luriga rackare :wink: Nåväl, hoppas att allt klarade sig.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2007-02-10 15:45

Ta med högtalaran till Ingvar om du känner dig osäker, han kan mäta upp dem!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: Effekttålighet pi60

Inläggav Haakan_W » 2007-02-10 16:00

Magnus_L skrev:INO specar väl en effekttålighet på över 5 kW (över 400 Hz), men det förutsätter väl att insignalen är fri från skadlig dist.

under betydligt lägre tid än 5sek :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-10 16:12

Nää, inte 5kW över 5 sekunder, då lär det ryka!

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-02-10 17:19

Fast nu va de ju musik, dynamisk signal in..
NN

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-10 17:49

Jamenokejrå... fast då är det ju inte frågan om 5kW medeleffekt utan mycket mindre.

Vet att Dynaudio testar sina element med 1kW i skurar på 10ms.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-10 18:45

Ja, maxeffekten är väl termisk i fråga och då handlar det om 10ms som det specas på.

5 sekunder är en ocean av tid!

Hoppas de höll - skulle åtminstone tro att det var slutsteget som distade värst och att högtalarna klarade sig påga av att det är musiksignal de utsattes för.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-02-10 21:32

INO specar väl en effekttålighet på över 5 kW (över 400 Hz),

Vad är anledningen till att man har ha specat så ? Man lyssnar ju knappast på musik som bara ligger över 400Hz ?

edit:Stavfel
Senast redigerad av guru 2007-02-10 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-10 21:34

guru skrev:
INO specar väl en effekttålighet på över 5 kW (över 400 Hz),

Vad är anledningen till att ha specar så ? Man lyssnar ju knappast på musik som bara ligger över 400Hz ?

Därför att han vill markera att det är vad de tål värmemässigt. Under 400Hz så kommer effekttåligheten att bero på hur signalen ser ut i formen då det är mekaniken som kommer att påfrestas i o m att membranet med all sannolikhet kommer att överstyra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-02-10 21:43

Därför att han vill markera att det är vad de tål värmemässigt. Under 400Hz så kommer effekttåligheten att bero på hur signalen ser ut i formen då det är mekaniken som kommer att påfrestas i o m att membranet med all sannolikhet kommer att överstyra.

Ursäkta min okunskap men är det då inte en värdelös siffra eftersom membranen överstyr mycket tidigare vid vanlig musiklyssning? :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-10 21:52

Det beror ju på vilken typ av musik du lyssnar på så den frågan går inte att svara sanningsenligt på. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-10 22:05

guru skrev:

Ursäkta min okunskap men är det då inte en värdelös siffra eftersom membranen överstyr mycket tidigare vid vanlig musiklyssning? :oops:

Det är inte helt ovanligt att de högsta peakarna ligger i mellanregistret där det är värmeutveckling i första hand som sätter gränsen.

En 90dB högtalare som får 5kW peak där det mesta ligger i mellanregistret kan teoretiskt återge tex. ett virvelanslag vid 127dB sisådär. Nu sätter den termiska kompressionen in så vi når aldrig upp till det där toppvärdet men det illustrerar ung. vad som behövs i effektväg.

De flesta normala hifihögtalare komprimerar redan vid 5-10W. Ino's är säkert bättre än de flesta skulle jag tro utan att ha några siffror.

/Peter

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2007-02-11 11:22

Tackar för svaren. Det verkar som det finns lite hopp då att de har klarat sig, en sak är klar och det är att det inte kan vara något totalhaveri. Troligen är det väl diskanterna i så fall som har gett sig och då måste man väl byta till 06 modellens basar också (har för mig jag läst att 05 modellens diskanter är slut).

Får nog ta och höra vad försäkringsbolaget säger, det borde gå att ta på någon form av drulleförsäkring. Det säkraste är väl att åka och få de uppmätta och sedan lämna kvar högtalarna om de är trasiga, har dock en bit att åka (ca 35 mil enkelresa).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-11 12:09

Man ska ju inte glömma att maxeffekt till överstyrning och maxeffekt till att gå sönder kan skilja en hel del.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-23 02:27

Piotr skrev:
guru skrev:

Det är inte helt ovanligt att de högsta peakarna ligger i mellanregistret där det är värmeutveckling i första hand som sätter gränsen.

En 90dB högtalare som får 5kW peak där det mesta ligger i mellanregistret kan teoretiskt återge tex. ett virvelanslag vid 127dB sisådär. Nu sätter den termiska kompressionen in så vi når aldrig upp till det där toppvärdet men det illustrerar ung. vad som behövs i effektväg.

De flesta normala hifihögtalare komprimerar redan vid 5-10W. Ino's är säkert bättre än de flesta skulle jag tro utan att ha några siffror.

/Peter

Det stämmer nog utmärkt allt det där, med ett undantag, nämligen det du skrev om den termiska kompressionen.

Ett virvelslag på 5 kW peak hinner inte nämnvärt hetta upp talspolen, så den termiska kompressionen blir faktiskt försumbart liten. Högtalarna återger därför med glädje en transient om 127 dB, om tillräckligt med förstärkareffekt finns tillgänglig.

Kan kanske förtydliga att den angivelse om 5 kW som finns INTE är en angivelse av termiska effekttåligheten*, utan en som berättar om lavindistorsionsgränsen. Det skall tolkas som att det är meningslöst att med ett par pi60 använda ett effektslutsteg som är större än 2 * 5 000 W. Däremot finns det många fall där man klarar sig med väsentligt mycket mindre än så. Det beror ju på hur starkt man vill kunna spela.

Jag spelar relativt sällan med högre ineffekt än 2 * 10 W. Oftast är jag inte ens i närheten av 0,1 W. :P

Många pi60-ägare använder förhållandevis små rörslutsteg, och har inga nämnvärda problem att få effekten att räcka till. Effektbehoven kan ju bero på mycket, och en snäll last (som pi60) i kombination med rimliga ljudtrycksbehov gör att lite räcker långt.

Vh, iö

- - - - -

*Jag rekommenderar inte att man utsätter pi60 för större kontinuerliga effekter än 100 W (med crestfaktor 6 dB = peakeffekt 200W, medeleffekt 50W). Men maxeffekter upp till 5 kW går bra, så länge man inte överstyr elementet mekaniskt, vilket i praktiken betyder en gränsfekvens om 400 Hz för 5 kW-angivelsen.

Såhär skriver jag i manifestet:
Med kontinuerlig effekt menar jag den maximala oklippta förstärkareffekt som får tillföras högtalaren under lång tid (specificerad som klippspänningen i kvadrat / 16, alltså förstärkarens maximala RMS-effekt med sinusvåg, i 8 ohms last).

Jag har då utgått ifrån en svår effektfördelning i frekvens-planet och en signal med hög medeleffekt i tidplanet, alltså en effektreferenssignal som motsvarar en mycket krävande musiksignal. Därför blir effektsiffrorna så låga att vissa Ino-kunder svär på att högtalarna tål MYCKET mer än jag redovisar! Så länge det rör sig om okomprimerad musik har de helt rätt. Högtalarna tål då i regel många gånger högre effekt än den jag redovisar.

Spektralt har test-signalen jag använder bandbredd 8 - 64 000 Hz, med två knäpunkter, ett knä vid 31,25 Hz (HP) och ett vid 2 kHz (LP), samt med en Crestfaktor på 6 dB. Denna Ino-mätnorm ställer högre krav på högtalaren än de normalt använda normerna (till exempel IEC och DIN). Därför finns det exempel på högtalare med högre angivna effekttåligheter än Ino Audios, men som i verkligheten tål mindre.

Det är främst mekanisk slaglängd och den termiska gränser som avgör hur mycket kontinuerlig effekt man kan tillföra systemen. Överskrider man sistnämnda en längre tid blir högtalarens talspolar överhettade och dessa och/eller närliggande delar skadas. I praktiken är det dock rätt svårt att nå dessa höga kontinuerliga effektnivåer om man spelar rimligt oförvrängt programmaterial. Spelar man sönderkomprimerad och högdistorderande radiomusik är det däremot ganska lätt att spela sönder även extremt effekttåliga högtalare, trots liten förstärkare.

Ino Audios högtalare går dock i de flesta fall att skydda med säkringar om man vill minimera risken för förstörda hög-talarelement. Våra studiomonitorversioner (r5, r14, r28, r56, pr10, pr60 med flera) är skyddssäkrade i standardutförande.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino