magnetisk strålning hos piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-02-26 01:27

Kanske kan man få bidrag från någon förening för att tillverka sådana? Borde iaf finnas sådana stödföreningar kan man tycka. Elöverkänsliga har det nog som sagt inte lätt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-26 02:10

Hur klarar elöverkänsliga av den övriga HiFi-elektroniken?

Kan inte mycket om ämnet, därför frågar jag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 14:57

Frutti skrev:Kanske kan man få bidrag från någon förening för att tillverka sådana? Borde iaf finnas sådana stödföreningar kan man tycka. Elöverkänsliga har det nog som sagt inte lätt.

Magneten kostar typ 35:- plus lite lim, för DIY-avstörningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-26 15:05

Lust skrev:Hur klarar elöverkänsliga av den övriga HiFi-elektroniken?

Kan inte mycket om ämnet, därför frågar jag.

I alla fall som jag varit inblandad i, så har plåtskåp använts för resten av elektroniken. I ett elsanerat hem är ju dessutom redan alla nätkablar skärmade, och jag har förespråkat att man helt enkelt har ett multi-uttag i själva plåtskåpet, så man kan använda helt vanliga nätkablar därinne.

Ino piP-ulemr levereras för övrigt med skärmade högtalarkablar, och själva högtalarlådan är skärmad den också, och liksom gallret framför elementet är alla skärmande delar även jordade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-26 16:17

Hmm, det var ju liite mer än bara en magnet .... :o :)

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2007-02-26 23:59

Möblerade om lite idag och tvn kom väldigt nära högtalaren (5cm) men det verkar inte vara några problem. Vart går smärtgränsen för hur nära den kan stå?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-27 13:24

RichardJ skrev:Vart går smärtgränsen för hur nära den kan stå?

När du ser att det påverkar bilden. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-02-27 13:56

De-gauss-funktionen som finns i tjock-TV klarar av yttre magnetiska störningar rätt bra.

Möblera färdigt, gör TV'n strömlös (huvudströmbrytaren/stickproppen) och starta upp igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 14:04

I praktiken beror känsligheten ofta på accelerationsspänningen i TVn.

Ju lägre accelerationsspänning, desto lättare är det att störa TVn. Att ha låg accelerationsspänning kan i viss fall vara fördelaktigt, eftersom det medger lättare avböjning av elektronstrålen. I synnerhet i oscilloskop är detta påtagligt, eftersom det medger brusfriare högkänsligare visning av mycket svaga mätsignaler.

De känsligaste fallen jag stött på har krävt 50 cm till oskärmad piP. Man skall dock minnas att de-gauss-spolarna på TV-apparater inte alltid förmår att avmagnetisera ALLA schassie-delar på TVn.

Jag har därför stött på fall där en högtalare placerad nära en tjock-TV har givit en sakta glidande färgdistorsion :o , som därefter inte gått att få bort genom aktiverande av de-gauss-spolarna*. :(

Vh, iö

- - - - -

*Som i regel aktiveras genom att man drar ur nätsladden, och sedan startar TV från grunden. Själva de-gaussningen är en klockstycksavklingade sinusvåg, som om allt vill sig väl passerar och skakar om alla järndelars olinjära magnetiseringskurvor således att slutresultatet blir noll.
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-27 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-02-27 14:14

Det finns handhållna avmagnetiserings spolar som man kan avmagnetiser svåra fall med,dom är väldigt effektiva, så hjälper inte en sån så är det nog permanenta skador i röret,smärre såna fel kan man få bort genom att limma små magneter på baksidan av röret.Dom flesta tv verkstäder bör nog ha sån utrustning.
MVH Raimo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 14:18

Ja, det är handhållna avmagnetiseringsgrunkor jag har använt i de fallen. Där går det alltid att få stil på TV-apparaterna, även när delar i schassiet blivit magnetiserade, som inte de-gauss-spolarna når.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 15:02

Inte om jag vet om det har med saken att göra, men jag har vid nått tillfälle vänt ett högtalarelement och liksom "målat" bort missfärgningarna...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-27 15:05

Kaffekoppen skrev:Inte om jag vet om det har med saken att göra, men jag har vid nått tillfälle vänt ett högtalarelement och liksom "målat" bort missfärgningarna...

Så brukar jag oxå göra.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-27 15:08

Ja, min mobila avmagnetiseringsgrunka är just en permanentmagnet som jag satt fast i en motoraxel, och som alltså kan roteras med snabbt spinn. :wink:

Denna närmar man först de magnetiserade delarna, och sedan fjämar man den sakta. Går allt som det skall blir slutprodukten omagnetiserade järndelar. :P

Det går ofta hyggligt bra att hålla en permanentmanet i handen också (exempelvis ett högtalarelement) och försöka "måla bort" felen från TV-bilden, men risken är att man i själva verket påför nya "kompenserande" magnetiseringar, och att summan vid tillfället blir noll - osynliga färgfel.

När sedan magnetiseringen i de olika delarna avklingar naturligt är det inte säkert att de gör det med samma hastighet, och då finns risken att färgfelen återkommer. :?

Vh, iö

Föregående

Återgå till Wänner af Ino