soft velvet funderingar.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

soft velvet funderingar.

Inläggav RMA » 2007-04-03 22:47

Är på gång att beställa lite soft velvet tyg,vet någon vilka färger som finns tillgängliga? Var i en tyg butik & hon skulle fixa fram prov bitar,det enda hon fick var en svart bit. Hon skulle ge leverantören min mail adress så dom kunde maila över färgerna. Men någon här kanske vet?
Sen funderar jag hur lämplig den är att hänga framför 10cm tjockt lager av stenull som jag har i mina dämp paneler,är det bättre med nåt tunnare tyg där kanske? Sen ska jag hänga ett draperi för en dörr öppning precis till höger om högtalarna ska det vara tjockare där eller?
Tacksam för tips på detta.
mvh Raimo.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-04-03 23:23

Soft Velvet finns i en uppsjö färger. Be att få titta på de skalor du är intresserad av. Om du ska se film i ditt rum kommer förmodligen bara de mörka nyanserna att bli aktuella. Mörkröd, mörkblå, mörkgrå och svart är färger som jag sett användas. Själv använder jag mörkgrått längs väggarna och svart i främre delen av taket.

Det går alldeles utmärkt att komplettera en dämppanel med Soft Velvet. Dämppanelen absorberar tidiga reflexer medan tyget tar hand om efterklangen i rummet. Tyget ska för bästa effekt monteras veckat. Man syr lämpligen veckband och hänger upp på krokar så att 1,5 m brett tyg blir ca 1 meter i upphängt skick.

För att täcka en dörröppning är Soft Velvet i praktiken verkningslöst om målet är att stänga ute efterklang från intilliggande rum. Där bör du satsa på material med liten eller ingen genomsläpplighet, som gummiduk eller möjligen tjock sammet. Musikaffären Jam har sk stage drop, någon slags fusksammet tror jag, som kan vikas några gånger och blir då relativt isolerande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-04-04 10:35

Tackar för snabbt & bra svar,men vad är gummiduk för något? Har aldrig hört talas om detta.
mvh Raimo.

Återgå till Wänner af Ino