Akustikbehandling av biorum

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Akustikbehandling av biorum

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-08 12:53

Är det många här som har gjort slag i saken och anlitat någon akustiker för sitt lyssningsrun/ biorum?

Hur upplever ni isåfall skillnaden? Jag antar att det är väl investerade pengar eller??

Eller har ni kört på de tips o trixs som man hittar runt om på nätet?

Är ni nöjda med insatserna?? Nyfiken då jag själv är på gång att gå igenom proceduren jag med..

// Magnus

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-04-08 13:09

(Bör inte detta ligga under generellt om hifi?)

Jo, jag har anlitat en akustiker. Tidigare trixade jag lite med akustiken själv (läs: köpte färdiga produkter och slängde in dessa i rummet). Det blev aldrig särskilt bra. Som det låter nu är jag relativt nöjd. Grundförutsättningar för rummet (och vad som kunde göras med det) satte en hel del gränser, tyvärr.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-08 13:51

Det blir nog billigast att hjälp innan. Akustikhjälpen kanske kostar 5-7 papp (?) men det är ju småpotatis i kontrast till övriga kostnader.

Hade jag ett eget rum avsett för återgivning av ljud/bild skulle jag inte tveka att ta hjälp.

Räkna dock med att få bygga om en hel del ....

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-08 15:58

JO nog lär det ju bli en del specialbyggnation, men i mitt fall känns det som att det är ok eftersom jag inte ens har isolerat på övervåningen utan får bygga allt från start.

Mitt största problem med rummet är att jag har 2 snedtak i längsled på rummet och att jag måste ha ingången antingen vid filmduken eller att jag får hoppa över soffan för att komma in i rummet. Svårt eftersom att rummet bara är 4 m brett och att det ca 1m (45 grader takvinkel så en 2 meter bred korridor i mitten typ) högt i sidorna vilket gör att ingången blir bakom filmduken eller bakom ryggen på soffan som är 360 cm bred, ingen guldlösning... antar att det blir en svängbar hållare för filmduken som man svänger undan när man går in eller går på muggen... för jag har ju redan en ramspänd duk så inte mycket att välja på... även om det inte är en idealyta så fick jag iallfall ett rum att ha prylarna istället för att ha dom i vardagsrummet... svårt med nersläckning där o sen får man ju aldrig vara ifred där heller....

Hoppas att det går att få till nåt bra av det som finns tillgängligt bara. Iom att rummet blir rätt litet så kan man hålla priserna nere på storlek på anlägging hoppas jag så det är ju iof en fördel... att kunna lägga pengar på film o så istället

allt är ju rätt nytt än så länge så man vet för lite om vilka möjligheter som finns men nåt kul skall det ju bli av det..

// Magnus

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-04-08 19:32

Jag har anlitat akustiker (Ingvar Öhman) för att mäta, lyssna och kolla samt ge rekommendationer om åtgärder. Det blev inte farligt dyrt och det sparar ju pengar på att man inte gör dumheter som inte har verkan eller kanske negativ verkarn. Sedan kanske man inte alltid tycker om alla svar på vad som behöver göras. Jag tyckte inte om svaret att jag måste bygga om en vägg för att den inte är tillräckligt stadig och har en mass missljud för sig. Men det är ju bara bita i det sura äpplet.

Hade jag ett tomt rum som skall byggas om till hemmabio så skulle jag inte tveka att ta dit någon. Då kan man få reda på vad som behövs göras. Välja den riktning som är bästa att spela på och göra andra avvägande innan man bygger något.

Angående ditt soff problem. Du har inte funderat på att byta ut soffan mot fåtöljer. Då kan du ju komma in rummet utan större akrobatiska övningar och ha duken på bortre kortväggen.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-08 22:05

Tjena Magnus!

Det är väl så jag känner... gör hellre rätt direkt än att göra det halvdant o ångra sig efteråt. Så någon vill jag helt klart ta dit.

Soffproblemet grundar sig väl lite på att möblerna redan finns o att det blir dyrt att byta..en svängd banan soffa som skulle passa perfekt i en bio o att fötterna redan är urfrästa för vibrationsdämparna så att soffan kan gunga med buttkickern. en annan tanke är ju att det enda fönster som finns i rummet är på bortre väggen o om jag skall ha duken där så är det en nedrullbar historia o det blir ju osså rätt dyrt att byta då jag redan har en ramspänd duk. Skall jag sen ha ett podie för soffan måste jag först gå upp på det för att sedan gå ner i rummet vilket osså blir lite galet. Men som sagt skall jag få det bra så får jag väl vända på pusselbitarna både en och tre gånger för att få bitarna att falla på plats. Antar att det är där man även får väga in hjälp utifrån med akustikfrågor mm...

Men när man ändå bygger vill man ju att det för rimliga pengar skall bli bra så man får ju tänka till ordentligt innan man sätter igång med hammaren.

// Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-04-08 23:29

En tanke... hur bred är din ramspända duk? Får den plats inom vinklingen i taket som lämnar ca 2 m bredd i mitten? I så fall, med gångjärn i taket kunde duken vikas upp och ned vid behov, (eventuellt kompletterat med "stolpar" mot gångjärnen så duken hamnar på rätt höjd när den fälls ned.)

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-09 07:12

Tjena Adhoc!

Det är typ en sån lösning jag har funderat på fast jag var inne på glidskenor för duken så man låter den glida några dm i sida när man skall gå in o ut o sen att man bara låter den glida tillbaks när man är inne igen. Fast å andra sidan tror jag mig ha läst att en dörr mellan fronthögtalarna inte är att rekomendera o det är ju också nåt som bör kollas upp...

// Magnus

Återgå till Wänner af Ino