Ino i14(s)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-31 12:33

Hej igen,
nu finns humanakustiska i våra aktiva volabulär. :wink:

Som tidigare klargjorts i tråden bör man undvika att ändra några mått på en INO-högtalare. Jag skulle ända vilja veta lite mer precist vad som faktiskt kan justeras utan att förändra det välljudande resultatet.

Ännu en skiss:
Bild

Jag gissar:

Mått som inte kan ändras utan ljudförsämring:
d2, b, h1, h2, avfasning av kanter och innervolym

Inte fullt så strikta mått:
h3 (htot), se till att högtalarelementen hamnar i rätt höjd (pi60) i förhållande till öronen tillhörande lyssnaren i lyssningsfåtöljen.

Mått som kan justeras lite enligt tycke och smak:
d1, under förutsättning att det inte resulterar i trånga passager inne i lådan och att baffeln kan placeras på avsett avstånd från bakomvarande vägg.

Är jag ute och cyklar? :wink:
Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-31 13:51

Ja, du cyklar friskt., men det är fint väder så det är okej :)

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-31 17:24

Kaffekoppen skrev:Ja, du cyklar friskt., men det är fint väder så det är okej :)

Förklara!
Vädret i Zurich är inte tillräckligt fint för cykelturer ala Vätternrundan. :)

Kort och gott bygger mina antagandet i förra inlägget på att elementen på pi60-höjd är rätt för i14 och att baksidan och kanterna till baksidan på högtalaren inte påverkar ljudet i någon större utsträckning.

Hur man dimensionerar en låda map volymen och hur att utforma baffeln kan man hitta information om, men var kan läsa om hur resterande mått/former skall väljas?

Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-31 17:30

Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.

Dessutom används lådgeometrin troligtvis för att kontrollera resonanser i lådan tillsammans med dämpmaterialet (som dessutom är anpassat för just de aktuella dimensionerna och inte utan eftertanke låter sig vara utbyttbart).

Här är vädret ypperliggt.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-31 17:35

Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.

Om jag inte tolkade iö tidigare svar fel är det ok att ställa i14 på en basmodul alternative att öka h3 från ca 15 cm till pi60 höjd. Gör man detta kommer man att behöva minska innervolymen med en mellanvägg, denna mellanvägg kan flyttas längre ner om djupet minskas.

MVH Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-31 17:42

Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.

Varför är det då ett annat h3 på pr60s? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-31 17:43

Du kommer fortfarande ändrat innerdimensiner då.

Trodde förövrigt vi pratade om pi60 som högtalare. My bad :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-31 17:45

Naqref™ skrev:

Vet inte :oops:

Förklara gärna, men jag utgår från att det är ett annat filter...

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-03-31 18:08

Kaffekoppen skrev:Du kommer fortfarande ändrat innerdimensiner då.

Trodde förövrigt vi pratade om pi60 som högtalare. My bad :oops:

Visst kommer ett mindre yttre djup att ge ett mindre inre djup, sant.

Om innerdimensionerna för i14 är b*h*d=20*25*30 cm^3 (minus den volym som tas upp av steget i baffeln ger det ca 14 liter :) )

Skulle detta kunna ändras till 20*38*20 cm^3? Under förutsättning att man bygger en mycket välstagad, stum låda. I övrigt inom de ramar som diskuterats tidigare. Om man har extra lådvolym att bli av med borde materialresonanser kunna minskas med smart stagning och kraftiga väggar.

Ungefärliga mått för att illustrera principiella förändringar.

Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-01 00:10

Erik skrev:

Om jag inte tolkade iö tidigare svar fel är det ok att ställa i14 på en basmodul alternative att öka h3 från ca 15 cm till pi60 höjd. Gör man detta kommer man att behöva minska innervolymen med en mellanvägg, denna mellanvägg kan flyttas längre ner om djupet minskas.

MVH Erik

Det är ok att ställa i14 på ett 50 cm högt stativ, eller att ställa dem på 50 cm höga basmoduler. 8)

I båda fallen blir deras akustiska höjd samma som för pi60.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 00:59

IngOehman skrev:
Erik skrev:

MVH Erik

Det är ok att ställa i14 på ett 50 cm högt stativ, eller att ställa dem på 50 cm höga basmoduler. 8)

I båda fallen blir deras akustiska höjd samma som för pi60.

Vh, iö
Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-01 09:34

Kaffekoppen skrev: Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.

Utvändigt borde det fungera, fast ställ den då inte så nära väggen som det nya mindre djupet medger.

Invändigt blir det trångt för basen, (~10cm?) både rent mekaniskt och ur flödessynpunkt, plus lite nya resonanser att hantera. Det kommer säkert ljud ur den ändå. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-04-01 18:18

phon skrev:
Kaffekoppen skrev: Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.

Utvändigt borde det fungera, fast ställ den då inte så nära väggen som det nya mindre djupet medger.

Invändigt blir det trångt för basen, (~10cm?) både rent mekaniskt och ur flödessynpunkt, plus lite nya resonanser att hantera. Det kommer säkert ljud ur den ändå. :D

Tanken var att ha ett större invändigt djup än 10 cm. Tillräckligt djup för att undvika problem ur flödessynpunkt. :wink: Lådresonanser tror jag kan tämjas.

Erik skrev:Mått som kan justeras lite enligt tycke och smak:
d1, under förutsättning att det inte resulterar i trånga passager inne i lådan och att baffeln kan placeras på avsett avstånd från bakomvarande vägg.

MVH Erik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-02 18:07

Nej, sådana proportioner får den inte ha invändigt. Djupen kan på sin höjd minskas ett par centimeter.

Att förlänga lådan nedåt är ok dock. Men mycket tomlåda blir det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-04-02 19:25

IngOehman skrev:Nej, sådana proportioner får den inte ha invändigt. Djupen kan på sin höjd minskas ett par centimeter.

Att förlänga lådan nedåt är ok dock. Men mycket tomlåda blir det.

Vh, iö

Tack för ingenjörsinfo.
Nu är det bara att hoppas att jag får ett manifest snart, så att mer verklighetsförankrade mått kan användas i skisser och planer.

Erik

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-04-04 13:38

Vad är egentligen meningen med att bygga en i14 i en "pi60-formad låda"

Inte lika bra att köpa ett par pi60 istället på en gång o slippa bekymmret
med att konstruera om lådorna?

Jag menar delar man brant med ett aktivt filter ändå vid 80 Hz så spelar
det ju ingen roll om lådan är portad eller sluten?

En portad låda kan väl ändå inte ha märkbart högre grupplöptid vid de
frekvenserna?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-04 15:17

Erik skrev:Nu är det bara att hoppas att jag får ett manifest snart, så att mer verklighetsförankrade mått kan användas i skisser och planer.

Erik

Så mycket mått hittar du inte i Manifestet, ungefär de du bollat med möjligen.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-04-04 18:06

Wolfie skrev:Vad är egentligen meningen med att bygga en i14 i en "pi60-formad låda"

Inte lika bra att köpa ett par pi60 istället på en gång o slippa bekymmret
med att konstruera om lådorna?

Jag menar delar man brant med ett aktivt filter ändå vid 80 Hz så spelar
det ju ingen roll om lådan är portad eller sluten?

En portad låda kan väl ändå inte ha märkbart högre grupplöptid vid de
frekvenserna?

Nu är planerna inte att bygga precis en pi60-format låda. Bara höjden skall vara identisk. Djupet an anings mindre, samt ev en avfasning av övre bakre kant ala i32.

Om man ser det som ett bekymmer att konstruera om lådorna är det ju så klart ingen vits, men om man tycker det är lite kul att sätta sin egen prägel på designen kan det vara ide. :)

Hur som haver är det ännu bara planer. Ett par pi60 alt i14 i originalutförande är förstås mer lättsålda om man vill byta upp sig i modellsortimentet en dag.

Så mycket mått hittar du inte i Manifestet, ungefär de du bollat med möjligen.

:( Var kan jag få tag på inner och yttermått för pi60, i14 och i16?

Kan någon av baslådorna göras med samma fotavtryck som i14 och 50 cm höjd?

Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-04 18:21

Alltså, du skall inte ändra på måtten. De är väldigt noggrannt beräknade. Det betyder att du inte skall fixa nån egen snygg fasning, inte om du vill ha samma resultat. Det dämpmaterialet (särskilld skumplast) som medföljer är skuren efter lådan.

Du kan säkerliggen ändra djupet på basmodulerna så de fungerar som stativ. Be om en skiss när du beställer.

Räkna inte med svar från Ingvar här, han läser forumdelen nästan aldrig/mycket sällan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-04 20:23

Erik skrev: :( Var kan jag få tag på inner och yttermått för pi60, i14 och i16?

Kan någon av baslådorna göras med samma fotavtryck som i14 och 50 cm höjd?

Erik

Ja, möjligen kan du få lådritningen när du köper övrigt material hos IÖ. Fast med tanke på alla år som han har pulat med dessa högtalare, tror jag han har optimerat det mesta. Det är ingen slump att högtalaren ser ut som den gör.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-07 20:01

Ja det stämmer.

Erik: Om du köper i14 utan kabinett så ingår en ritning på kabinettet, och vill ha dem på något annat sätt, det vill säga i någon specialversion, så sätter vi oss ned och diskuterar hur du vill ha dem. Jag hjälper dig, efter bästa förmåga, att få fram en ritning som du blir nöjd med.

Du berättar vad du vill, och jag kan redogöra för olika utformningars eventuella nackdelar. Vissa utformningar kan ge fel allvarliga så till den milda grad att jag helt avråder från dem, medan andra kanske ger försumbara till små fel. Då kan du lättare ta ställning till det hela, och jag kanske till och med kan komma med några förslag som du gillar men inte ens tänkt på, vem vet. :wink:

Naqref™ skrev:

Därför att det systemet inte är gjort för golvstående. 8)

Är för övrigt imponerad över att du känner till systemet ifråga. Inte många gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2007-04-11 16:18

IngOehman skrev:Ja det stämmer.

Erik: Om du köper i14 utan kabinett så ingår en ritning på kabinettet, och vill ha dem på något annat sätt, det vill säga i någon specialversion, så sätter vi oss ned och diskuterar hur du vill ha dem. Jag hjälper dig, efter bästa förmåga, att få fram en ritning som du blir nöjd med.

Du berättar vad du vill, och jag kan redogöra för olika utformningars eventuella nackdelar. Vissa utformningar kan ge fel allvarliga så till den milda grad att jag helt avråder från dem, medan andra kanske ger försumbara till små fel. Då kan du lättare ta ställning till det hela, och jag kanske till och med kan komma med några förslag som du gillar men inte ens tänkt på, vem vet. :wink:

Vh, iö

Det låter som en mycket bra lösning. Jag hoppas kunna ta mig Lahäll inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag ringer innan för att se om det finns en glugg i iö:s antagligen fulltecknade kalender.

MVH Erik

Föregående

Återgå till Wänner af Ino