Då bär det äntligen av

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Då bär det äntligen av

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-16 19:53

Då var det mindre än ett dygn till man äntligen kliver ner i den omtalade ingengörens magiska källare. Ringde idag o bokade upp ett par piPs som skall hämtas tisdag eftermiddag. Rå härlig MDF skall förädlas till en vacker musikåtergivare ( o det hellst på under 5 minuter), vet dock inte ännu om det blir mattsvart för att flyta in i biomörkret eller om man skall slå till på en vacker faner som lyser upp istället.

Hur som är jag väldigt nyfiken att höra hur de låter hemma i mitt rum. Tyvärr har jag inte möjlighet att prova dom med basmodulerna utan jag för nöja mig att köra dom singel och tillsammans med min nuvarande sub, en JM lab som väger alldeles för mycket för att flytta runt o så kan man ju inte ha det :lol: . Hoppas att vi hinner prova dom tillsammans med Pp basmodulerna under Öhmans överinseende. Sen är man ju sugen på att få höra multipla ambiens högtalare o vad det gör för ljudbilden.

Första paret tänkte jag ha i min hemstudio men jag tänkte ställa upp dom mina nuvarande Klipsch RF-35 i bion o se hur man upplever skillnaden. Hur gör man ett sånt test riktigt rättvist. Är det bara att köra A-B utgångarna slutsteget och volym matcha dom mot varandra. Givetvis efter att man flyttat dom respektive paren till lämpliga positioner i rummet. Är det rätt tänkt eller hur gör man ett sånt test rättvisa??

Slår testet rätt ut som jag misstänker så antar jag att jag har ett antal högtalare som behöver ett nytt hem....

Återkommer...

Mvh Magnus

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-04-16 21:27

Med tanke på de rumsmässiga förutsättningarna du har så verkar det som du är inne på en längre resa innan du får till det - totalt sett. Det behöver ju inte vara illa från början, jag har ingen aning egentligen, men efter din besrivning av rummets utformning så kan det ju låta precis hur som helst. Rummet är ju inte så stort men lite avigt utformat.

Men att du ska kunna få till det väl - enligt din plan - det tror jag säkert. Risken är även att du får ett par högtalare "till övers". En uppsättning bestående av piPs + pP2 eller pP4 kommer nog göra susen oavsett.

;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-16 22:37

Tjena Henrik!!

Jo resan har just börjat... den satte fart efter samtalet med dig i helgentack för att du tog dig tid....

Som det är nu så står hembion i ett "vanligt" vardagsrum så inget är väl optimalt där. Men jag tänkte iállafall flytta runt prova o jämföra olika prylar mot varandra så kanske ja kan kränga iväg lite saker innan flytt... så slipper man släpa med sig allt man samlat på sig till huset vid flytten. Men sen börjar ju det riktiga äventyret att få till allting. Som du säger... rummet jag kommer att inreda till bio har stor golvyta men mycket snedtak mm så det krymper ju snabbt... men jag tror ett system baserat på piPs samt 2 eller 4 profundus P o ett knippe ambienser kommer att göra susen... sen hoppas jag kunna anlita den gode ingengörn för kan han få så mycket ljud i så små burkar så har jag goda förhoppningar att han trolla till det en del med mitt rum också... om han är villig att försöka förstås...

Men det blir en resa längre fram.... när man väl kommer in i huset... fram till dess så skall jag ytbehandla mina piPs och spela in dom. Är så nyfiken så att jag antagligen monterar dom innan jag målat o fanerat dom... Har ju inte bestämt mig för finnish än... men höra dom hemma det vill jag...

// Magnus

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-17 13:47

AtlasMagnus skrev:Är så nyfiken så att jag antagligen monterar dom innan jag målat o fanerat dom...

...så kommer du välkomnas in i klubben för dom som har piP i MDF-utförande. Har man väl monterat blir det sällan av att man ytbehandlar på något vettigt vis.

(Fast då kan du ju köpa mitt överblivna par, så har du två par...)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-17 21:42

Tjena LypsylateX

Antar att jag är farligt nära nu.... sitter o läser byggbeskrivningen o har mina piPs på golvet... vet ju inte riktigt hur jag vill ha dom men eftersom jag skall ha dom i min portabla studio så är ju inte halvblank svart helt fel o då hinner jag ju måla upp dom imorgon så till helgen skall dom spela....

Fantastiskt att höra dessa små burkar i IÖs källare... o givetvis även japantrummor (var det tongotrummor) med både piP och Pi60s... fantastiska burkar bägge 2 måste man ju säga.... djupt imponerad...

// Magnus

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-17 21:46

Tjena LypsylateX

Antar att jag är farligt nära nu.... sitter o läser byggbeskrivningen o har mina piPs på golvet... vet ju inte riktigt hur jag vill ha dom men eftersom jag skall ha dom i min portabla studio så är ju inte halvblank svart helt fel o då hinner jag ju måla upp dom imorgon så till helgen skall dom spela....

Fantastiskt att höra dessa små burkar i IÖs källare... o givetvis även japantrummor (var det tongotrummor) med både piP och Pi60s... fantastiska burkar bägge 2 måste man ju säga.... djupt imponerad...

// Magnus

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Då bär det äntligen av

Inläggav Strauss » 2007-04-18 03:54

AtlasMagnus skrev:som skall hämtas tisdag eftermiddag.

Intressant! Trodde man bara kunde hämta upp saker på lördagar, då kanske jag slipper ta semester denna gången för att kunna åka en helg och hämta :oops:

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2007-04-18 07:39

Halloj och välkommen till gänget!

Jag filtrollade mina piP mattsvarta (glanstal 6) och gillar dom skarpt.
Om man jämför arbetsbördan med hur bra jag tycker det vart så är jag vädigt nöjd.
Målade 2 par samtidigt och min bror har (iallafall inte öppet) klagat över dom, snarare tvärtom. Sen att mattsvart gör att högtalarna ser ännu mindre ut är bara en bonus :D

//Per

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-18 08:51

Per!
Jag antar att det blir filt eller skumgummi rollning ikväll och svart i nån halvblank kulör skulle jag tro. Sen skall klipschen i biosystemet hemma få en match dom troligen inte kommer levande ur... :lol: ... Hoppas ha allt klart till helgen.

Jörgen!
hade lilla gumman hemma gillat kulören så hade jag redan slagit till på dina burkar men då det inte behövde läggas till så mycket valde jag att gå obehandlat och direkt på piPs. men dina burkar liknade Öhmans egna med nåt coolt trälaminat. Men det blir en uppgradering med Prof P alt X här med.

Martin!
Jag ringde bara o hörde om det gick bra o komma upp o köpa högtalare av honom o i går passade det bra tack o lov... lite stressigt men vi fick lyssna en del så nu skall kompisen som var med köpa ett komplett piP bio system framöver. Bara att du ringer o kollar om det råkar vara dina lådor som stod i lagret för en hel del Pi60 stog det där fast jag vet ju inte vilken finish du skulle ha.... hade man vetat hade man ju kunnat samåkt förstås fast det vart ju rätt snabbt påkommit, blir ju ofta så när man blir het o vill ha nåt nytt spännande.

// Magnus

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-18 13:44

AtlasMagnus skrev:Jörgen!
hade lilla gumman hemma gillat kulören så hade jag redan slagit till på dina burkar men då det inte behövde läggas till så mycket valde jag att gå obehandlat och direkt på piPs. men dina burkar liknade Öhmans egna med nåt coolt trälaminat. Men det blir en uppgradering med Prof P alt X här med.

Jo, jag vet. Det är en kulör som inte faller alla i smaken. :)

Hoppas du blir nöjd med piPs. Hade kompisen som skulle köpa sourroundsystem inte hört Ino innan?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-04-18 13:58

Nej det hade han inte!

Vi satt båda 2 med samma fåniga leende på läpparna som jag hade hemma hos dig när vi lyssnade hemma hos IÖ. Trots att vi peppade hela vägen upp o att jag har hört dom hemma hos dig så lät dom fortfarande bättre än vad jag mindes... coolt...

När får du dina Profundus P... eller du kanske beställer dom först när du har sålt dina piP.

Magnus

Återgå till Wänner af Ino