Profundus P i örebrotrakten

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Profundus P i örebrotrakten

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-05 11:57

Hallå alla glada!

Var uppe hos ingengörn för några veckor o hämtade mina piPs o har nu spelat dom en hel del. O när jag började jämföra dom med mina Klipsch RF35 dvs stora golvare så har jag i princip bara använt piPsen till både musik o film. Ett markant klarare ljud, dock inte lika kraftigt i basen men även där med större detaljrikedom.
Då jag inte spelar så fruktansvärt högt så verkar dessa pjäser passa mig utmärkt, till musik iallfall för där räcker det gott men till film vill man ändå ha lite mer tryck i botten. Som det är nu så har jag en JMlab electra sub står o ger lite tryck i basen men eftersom det var så stor skillnad på fronthögtalarna så undrar man ju hur mycket renare det skulle bli i botten om man byter till 2 eller 4 basmoduler. En hel del antar jag eftersom att det är i det registrat INO skall verkligen skall briljera. Jag antar att man inte behöver gå längre än Prof P i ett litet rum men synpunkter tar jag gärna emot.

Finns det nån i örebrotrakten som har ett par Prof P som man skulle kunna få provlyssna??

Hoppas på tur. // Magnus

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-07 20:09

verkligen ingen??

Vet att strauss har X4 men det känns lite overkill för mig för mycket pengar för mitt lilla biorum men det är klart att det vore kul att höra förstås......

ingen med profundus P i mellansverige då om man gör sig redo att åka lite??

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-08 13:17

Tror det är rätt ont om dem här i mellansverige...

Jag känner bara folk som har X-4, Y-2 eller Y-4 :twisted:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-08 21:03

Tjena Wolfie!

Antar att du har rätt... men det känns lite som att gå på nåt som X4 är lite overkill för mig om man sen skall ha ett surroundsystem som matchar det. Litet rum o liten budget.

Känns som att ett komplett mindre system samt en konsultation ang rummet skulle göra mer för helheten än att bränna alla pengar på anläggningen. Har fått intrycket att du gillade vad du fick för dina konsultationspengar. :lol: fast du har ju iof an stygg anläggning med.

Nåväl kanske kan man tigga till sig ett besök hos dig nån gång så kanske man inser att det är bättre med lite större prylar på sikt istället. Har inte pratat med strauss än om när han skall till dig o hämta piPsen, fast det är väl antagligen gjort. Tiden går ju fort verkar det som.

Ha de // Magnus

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-08 23:47

Jag bor i Stockholm och har pP-2 (undrar när mina slappande två extra basar ska få lådor igentligen :lol: ) tillsammans med i5. Dock kan jag tipsa att åka till någon som har pX som bor närmre istället - det är ingen extrem skillnad (förutom att de presterar en halv oktav till neråt) om man inte lyssnar på väldigt extrema låtar/filmer!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-05-09 00:31

X-2 är väl inte så dumt, kan testas hos mig med en enkel knapptryckning :D

Dock väntar jag fortfarande på frontarna :(

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-09 06:39

Tack slartibartfast. Jag försöker med X2-4 närmare till att börja med.

Strauss. Finns det möjlighet att få ställa upp mina piPs tillsammans med dina X2-4 och testa hur det känns, eller du har kankse redan lånat wolfies frontar. X2 kan ju helt klart vara en ide förstås.

Har en annan variant som gnager i huvudet. Pi60 front med fantomcenter och utan sub. Blir ungefär samma pengar som 3 piPs P4 basar och slutsteg. Sen kan man ju bygga vidare senare... Kan vara en lösning på problemet förstås... men basar för film vill jag ha på sikt helt klart så om man får en chans o lyssna så är jag på.... :lol:

Hilsen // Magnus

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-05-09 10:22

Jag körde min hemmabio ett antal månader med pi60 + 6st A2. Det är ett system man kommer långt med. De kan ju spela bas bra och systemet kan nog spela något högre än piPs + profundus P-4. Tycker man sedan att man vill kunna spela lite högre så går det ju då att kompletera med delningsfilter och basmoduler.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2007-05-09 11:36

Gå på Pi60 säger jag!

Kan spela starkare och du slipper oroa dig för någon knepig integration, som jag faktiskt aldrig fick så bra som jag ville utan cr80s.

Sen kan du bygga på i princip hur mycket som helst i framtiden med det systemet :twisted:

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-05-09 15:11

Jag började med piPs. Har ett mycket stort vardagsrum och när jag ville ha mer bas funderade jag på pP. Köpte istället pi60 och inte ångrat mig en sekund. Basen räcker i lägenhet då man måste tänka på grannarna för huset och dörrar t o m i köket en bit bort darrar när man spelar Chamillionaire - King kong på lagom volym. Har än aldrig spelat i närheten av vad pi60 kan prestera som mest.

pi60 funkar bra för bio och allt eftersom man har medel så är det bara att köpa till det som man vill ha.

Såsom xenod och wayfarer säger som instämmer jag... köp pi60.

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-09 21:39

Helt klart är jag mer sugen på Pi60 men det är ju det att jag skall ha dom stå i ett biorum så ett fullt surround system blir rätt kostsamt.

Kanske bättre ändå att ta det över lite längre tid. Vi får se. Vill ju lyssna ordentligt på Pi60 kontra piPs o jämföra för att göra bedömningen om man skall gå upp 3-4 ggr i pris på anläggningen... blir ju en hel del pengar osså...

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-05-09 21:49

AtlasMagnus

Hade samma funderingar som du. Ville dock inte ha en massa lådor så det fick bli pi60 utan center och sub. Har inte provat dom än, då dom är hos lackeraren, men längtan är enorm. Ska precis till och löda filtrena.

Kommer att köra med MP (Martin Persson) som surrounder (liknande Carlsson).

Återgå till Wänner af Ino