pi 60 klon

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

pi 60 klon

Inläggav zapanasta » 2007-05-16 15:13

Hej,tängte ta mig till ett sommarprojekt ock göra ett par pi 60 lådor men använda mig utav andra element då inte min ekonomi tillåter inköp av orginalelementen.hifikit har en vifabas som heter p21wo-20-08 som verkar funka ypperligt i en 60 liters låda,ock sen använda mig utav nån av vifas domediskanter.Anledningen till att jag vill ha en pi60 låda är att den är ju väldigt genomarbetad ock då kanske ljudet blir bättre till dessa element med en sån låda än att man gör en på måfå bara.Sen vet man ju inte om ekonomin blir bättre så småningom så kan man ju köpa orginalelementen löst ock då har man ju redan har lådorna färdiga.Vad tror ni om mina funderingar,är jag ute ock cycklar eller kan det va en bra ide? bild på basen jag tängte mig.Mvh. Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 15:39

pi60-lådorna tror jag inte du bara slänger ihop utan vidare. Skillnaden i pris mellan monteringssats med eller utan färdigmonterade lådor är rätt liten (ca 3100 kr i rå-MDF). Om du ändå vill köpa Ino-element, dämpning, delningsfilter etc. senare lär du inte spara många kronor i slutändan.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-16 15:43

RogerGustavsson skrev:pi60-lådorna tror jag inte du bara slänger ihop utan vidare. Skillnaden i pris mellan monteringssats med eller utan färdigmonterade lådor är rätt liten (ca 3100 kr i rå-MDF). Om du ändå vill köpa Ino-element, dämpning, delningsfilter etc. senare lär du inte spara många kronor i slutändan.
Hej,lådorna blir inga problem inte heller filtren men kan ju va kul att höra hur det skulle låta med andra element i denna lådkonstruktion.Mvh.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 15:48

Men jag tror inte Ingvar släpper en ritning utan vidare... Dämpmaterialet är specialskuren skumplast med en given orientering i lådan. Filterkomponenterna är ju inga konstigheter.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-16 15:55

RogerGustavsson skrev:Men jag tror inte Ingvar släpper en ritning utan vidare... Dämpmaterialet är specialskuren skumplast med en given orientering i lådan. Filterkomponenterna är ju inga konstigheter.
hej,ritning har jag att tillgå,så även till delningsfiltren ock beträffande dämpmatrealet så får jag väl dämpa på vanligt sätt då jag inte har några inoelement,vill bara dra fördel av lådkonstruktionen.Mvh.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-16 16:06

Då är det väl bara att önska lycka till med bygget! Givetvis vill vi se ett reportage.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-16 16:10

RogerGustavsson skrev:Då är det väl bara att önska lycka till med bygget! Givetvis vill vi se ett reportage.
Tack,detta är bara på funderarstadiet än så länge men jag hoppas inte att jag gör nåt inte man får göra om jag gör såna här lådor,respekt för produkten måste man ha ock är det nån som tycker att man inte ska göra så här låter jag helt enkelt bli.Mvh.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-05-16 17:19

För eget bruk får du ju göra precis som du vill.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-16 17:37

Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-16 19:14

paa skrev:Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
håller man sig nära impenansen så är det nog inte så känsligt.vilka förutsättningar föresten?vad är det för filter som tar hänsyn till spridning?filtret kommer att agera på exakt samma sätt bara impedansen är likartad.Mvh.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-05-16 19:53

zapanasta skrev:
paa skrev:Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
håller man sig nära impenansen så är det nog inte så känsligt.vilka förutsättningar föresten?vad är det för filter som tar hänsyn till spridning?filtret kommer att agera på exakt samma sätt bara impedansen är likartad.Mvh.

Tänk igen.

Alla vettiga filter tar väl hänsyn till spridning för annars torde det väl inte vara speciellt användbart?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-16 20:28

zapanasta skrev:

Titta på "Ny liten högtalare" i diy-avdelningen, där diskuterar man mycket just att få spridningen och filtret att samverka, och inos högtalare gör det i väldigt hög grad!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-16 21:27

Enkla, billiga filter till sunkhögtalare tar precis som nämts så gott som endast hänsyn till impedansen (i bästa fall, oftast inte ens det).

Men skall man lyckas är det mycket mer än impedansgång som spelar in i slutresultatet.

Jag tycker iof att du valt en ypperligt baselement, men det bör delas betydligt lägre än pi60 gör eftersom det har en annan spridningskaraktär, låt säga max 1600hz..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-17 00:24

vad säger ni om basen jag la in en bild på då?nån som ser nån skillnad om man jämför den med pi60 basen?talspolen är nog annorlunda men utseendet är identiskt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-05-17 00:54

http://www.hifi-efax.com/winziang/vifa/P21WO-20-08.html

stämmer dom mätningarna skulle jag våga köra den till ungefär 2000hz....eller några hundra under tom

blir lite bananas ganska tidigt där off axis...

men bygg på det är väl alltid kul att åtminstone lära sig nånting :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-17 08:19

[s]Då ser vi annorlunda på det Håkan ;)[/s]
Läste fel där... läste att du skrev 200 ;)

Jag håller med, fast jag skulle nog dra ner det till ca 1600hz tom (som jag skrev tidigare). Egentligen är det alltså ett element för 3-vägssystem med delning vid 300hz typ..
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-05-17 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-17 08:20

zapanasta skrev:vad säger ni om basen jag la in en bild på då?nån som ser nån skillnad om man jämför den med pi60 basen?talspolen är nog annorlunda men utseendet är identiskt.
Nej, det skilljer extremt mycket mer än så. Fast utseendet är detsamma - det är ju samma korg :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-17 09:38

Kaffekoppen skrev:
zapanasta skrev:vad säger ni om basen jag la in en bild på då?nån som ser nån skillnad om man jämför den med pi60 basen?talspolen är nog annorlunda men utseendet är identiskt.
Nej, det skilljer extremt mycket mer än så. Fast utseendet är detsamma - det är ju samma korg :)
Hej,jag är naturligtvis medveten om att det inte är samma element,men dom är då identiska utseende mässigt framifrån i alla fall.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-17 21:27

Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-17 22:07

zapanasta skrev:Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html

Titta, där fanns ju en ritning på RT-hornet.
Men, frågan är om några av dessa gamla Isophon-högtalarelement tillverkas fortfarande?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-17 22:16

paa skrev:
zapanasta skrev:Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html

Men, frågan är om några av dessa gamla Isophon-högtalarelement tillverkas fortfarande?
http://www.cadaudio.dk/divhifienheder.htm hoppas du hittar det du söker.mvh.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-17 22:17

paa skrev:

Jag tror inte de gamla elementen finns tillgängliga längre. Uppges på sidan att det är reparationsservice där t.ex. upphängningar och koner kan repareras. Det är heller inte Isophons egna hemsida. Dessutom tror jag det finns betydligt bättre konstruktioner på andra håll. En "Ny liten högtalare" på detta forum misstänker jag kan komma att vara en bättre högtalare än de gamla Isophon-modellerna.

Återgå till Wänner af Ino