Moderator: Redaktörer
Hej,lådorna blir inga problem inte heller filtren men kan ju va kul att höra hur det skulle låta med andra element i denna lådkonstruktion.Mvh.RogerGustavsson skrev:pi60-lådorna tror jag inte du bara slänger ihop utan vidare. Skillnaden i pris mellan monteringssats med eller utan färdigmonterade lådor är rätt liten (ca 3100 kr i rå-MDF). Om du ändå vill köpa Ino-element, dämpning, delningsfilter etc. senare lär du inte spara många kronor i slutändan.
hej,ritning har jag att tillgå,så även till delningsfiltren ock beträffande dämpmatrealet så får jag väl dämpa på vanligt sätt då jag inte har några inoelement,vill bara dra fördel av lådkonstruktionen.Mvh.RogerGustavsson skrev:Men jag tror inte Ingvar släpper en ritning utan vidare... Dämpmaterialet är specialskuren skumplast med en given orientering i lådan. Filterkomponenterna är ju inga konstigheter.
Tack,detta är bara på funderarstadiet än så länge men jag hoppas inte att jag gör nåt inte man får göra om jag gör såna här lådor,respekt för produkten måste man ha ock är det nån som tycker att man inte ska göra så här låter jag helt enkelt bli.Mvh.RogerGustavsson skrev:Då är det väl bara att önska lycka till med bygget! Givetvis vill vi se ett reportage.
håller man sig nära impenansen så är det nog inte så känsligt.vilka förutsättningar föresten?vad är det för filter som tar hänsyn till spridning?filtret kommer att agera på exakt samma sätt bara impedansen är likartad.Mvh.paa skrev:Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
zapanasta skrev:håller man sig nära impenansen så är det nog inte så känsligt.vilka förutsättningar föresten?vad är det för filter som tar hänsyn till spridning?filtret kommer att agera på exakt samma sätt bara impedansen är likartad.Mvh.paa skrev:Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
zapanasta skrev:håller man sig nära impenansen så är det nog inte så känsligt.vilka förutsättningar föresten?vad är det för filter som tar hänsyn till spridning?filtret kommer att agera på exakt samma sätt bara impedansen är likartad.Mvh.paa skrev:Ett delningsfilter som är konstruerat för element med en viss frekvensgång, impedansgång och spridning, kommer att agera som ett helt annat filter när inga av förutsättningarna längre är uppfyllda.
Nej, det skilljer extremt mycket mer än så. Fast utseendet är detsamma - det är ju samma korgzapanasta skrev:vad säger ni om basen jag la in en bild på då?nån som ser nån skillnad om man jämför den med pi60 basen?talspolen är nog annorlunda men utseendet är identiskt.
Hej,jag är naturligtvis medveten om att det inte är samma element,men dom är då identiska utseende mässigt framifrån i alla fall.Mvh.Kaffekoppen skrev:Nej, det skilljer extremt mycket mer än så. Fast utseendet är detsamma - det är ju samma korgzapanasta skrev:vad säger ni om basen jag la in en bild på då?nån som ser nån skillnad om man jämför den med pi60 basen?talspolen är nog annorlunda men utseendet är identiskt.
zapanasta skrev:Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html
http://www.cadaudio.dk/divhifienheder.htm hoppas du hittar det du söker.mvh.paa skrev:zapanasta skrev:Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html
Titta, där fanns ju en ritning på RT-hornet.
Men, frågan är om några av dessa gamla Isophon-högtalarelement tillverkas fortfarande?
paa skrev:zapanasta skrev:Hej.lägger ner detta med att göra ett par pi60 kloner,inser att det blir svårt att hitta element som matchar orginalelementen,ock lådan är ju speciellt utformad för just ino element.Hittade nåt annat i stället,tängte ge mig på nån av dessa trevliga transmissionline konstruktioner.Mvh. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html
Titta, där fanns ju en ritning på RT-hornet.
Men, frågan är om några av dessa gamla Isophon-högtalarelement tillverkas fortfarande?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster