Öppet brev till IÖ.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-08 19:13

Bara för det råkade jag göra det nu! :o

Tycker det mesta har besvarats väldigt bra av andra, men en sak kan bara jag berätta, och det är att jag beklagar att det är på det här viset. :( :oops:

Dels beklagar jag att jag inte varken kan, orkar eller vill producera mera, och dels att jag inte skickar något, och förstås att jag inte ens tar emot beställningar ohört (piP undantaget, men egentligen inte, för jag säljer fortfarande inte till någon som inte hört dem, det är bara kravet att ha hört dem här som jag avstår). Det sistnämnda är inte för min skull dock, utan det är bara för att jag inte vill att någon under några omständigheter skall göra en investering som de kan komma att ångra.

Särskilt beklagar jag situationen med det långa avståndet för dem i norraste norr. När det gäller avstånd om 60 mil vill jag dock påpeka att sådana saker inte tycks vara något hinder för dem i de södra delarna av landet.

Göteborg är 50 mil och till Skånes olika delar är det väl uppåt 70 mil till som mest. Har aldrig hört att det bekymmrat någon nämnvärt. Själv har jag åkt många gånger till dessa trakter t-o-r under en dag. Har då inte upplevt att det varit speciellt svårt. :?

Minst en gång har jag åkt Lahäll-Göteborg-Gävle-lahäll (~135 mil), och som längst har jag kört solo (motorcykel förvisso) Lahäll-Florens (250 mil) på under ett dygn. Samma sträcka fast i andra riktningen har jag för övrigt kört med bil också, men då tog det mer än ett dygn. En bidragande orsak var att tre hundar en en förfärlig massa katter (9?) medföljde. :wink:

Kan nämna att riktigt långväga resenärer inte heller är ovanligt, och då talar jag inte bara om Finland, Norge och Danmark, utan om USA, Japan, Singapore och Australien. Särskilt från Australien ha det kommit väldigt många. Kan de så kan väl alla? Kan jag tycka...

Allra viktigast är dock: Den som upplever besväret för stort, har ju gott om alternativa högtalare att välja på istället, så inte skall det behöva bli tyst i stugorna! :P

I själva verket är det bra, tycker jag, att de som inte värderar högtalarna mångfaldigt högre än deras pris + besväret att åka och lyssna på dem, köper något annat. Det gör ju att jag slipper tillverka så många. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-05-17 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
henke

Inläggav henke » 2007-04-09 19:16

IngOehman skrev:
Särskilt beklagar jag situationen med det långa avståndet för dem i norraste norr. När det gäller avstånd om 60 mil vill jag dock påpeka att sådana saker inte tycks vara något hinder för dem i de södra delarna av landet.

Göteborg är 50 mil och till Skånes olika delar är det väl uppåt 70 mil till som mest. Har aldrig hört att det bekymmrat någon nämnvärt. Själv har jag åkt många gånger till dessa trakter t-o-r under en dag. Har då inte upplevt att det varit speciellt svårt. :?

Håller med dig om det, visst kan det vara jobbigt att åka långt men det är ganska billigt att åka tåg nuförtiden. Är det dessutom ett par piPar man redan lyssnat på och ska hämta har man mycket att se fram emot på vägen hem! :)

Får man fråga dig Ingvar hur lång leveranstiden är på piP nu? I form av byggsatsen med lådan utsågad redo att skruvas ihop. Letar efter en skåning att lyssna på dem hos, hittar jag någon och gillar det jag hör är en beställning oundviklig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-09 19:19

Beror på ytbehandling

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-04-09 19:20

henke skrev:hur lång leveranstiden är på piP nu?

Någon månad, var det iaf för två veckor sedan, piPs kan man däremot få köpa direkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-10 02:09

henke skrev:Får man fråga dig Ingvar hur lång leveranstiden är på piP nu? I form av byggsatsen med lådan utsågad redo att skruvas ihop. Letar efter en skåning att lyssna på dem hos, hittar jag någon och gillar det jag hör är en beställning oundviklig.

Normalt har jag piP i monteringssats med FÄRDIGA högtalarlådor i mdf (obehandlade eller i körsbär, ek eller svartask) för mer eller mindre omdelbar leverans. Dock kan någon del vara tillfälligt slut i mitt lager. Man måste oavsett vilket alltid ringa och kolla. Jag tar ju bara emot folk på tidsbeställning. Har ingen butik som man bara kan dyka upp i.

Lådor i form av utsågade delar, har jag inte och har aldrig haft några. Vill man bygga lådorna själv kan man dock göra det. Då får man bara en ritning till lådorna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-10 08:28

IngOehman skrev:Göteborg är 50 mil och till Skånes olika delar är det väl uppåt 70 mil till som mest. Har aldrig hört att det bekymmrat någon nämnvärt.

Okej, men då får du höra det nu då... hade det inte varit så långt upp till dig så hade du haft besök för väldigt mycket länge sedan!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-07 07:46

IngOehman skrev:Bara för det råkade jag göra det nu! :o

Tycker det mesta har besvarats väldigt bra av andra, men en sak kan bara jag berätta, och det är att jag beklagar att det är på det här viset. :( :oops:

Dels beklagar jag att jag inte varken kan, orkar eller vill producera mera, och dels att jag inte skickar något, och förstås att jag inte ens tar emot beställningar ohört (piP undantaget, men egentligen inte, för jag säljer fortfarande inte till någon som inte hört dem, det är bara kravet att ha hört dem hör jag avstår). Det sistnämnda är inte för min skull dock, utan det är bara för att jag inte vill att någon under några omständigheter skall göra en investering som de kan komma att ångra.

Minst en gång har jag åkt Lahäll-Göteborg-Gävle-lahäll (~135 mil), och som längst har jag kört solo (motorcykel förvisso) Lahäll-Florens (250 mil) på under ett dygn. Samma sträcka fast i andra riktningen har jag för övrigt kört med bil också, men då tog det mer än ett dygn. En bidragande orsak var att tre hundar en en förfärlig massa katter (9?) medföljde. :wink:

Kan nämna att riktigt långväga resenärer inte heller är ovanligt, och då talar jag inte bara om Finland, Norge och Danmark, utan om USA, Japan, Singapore och Australien. Särskilt från Australien ha det kommit väldigt många. Kan de så kan väl alla? Kan jag tycka...

Allra viktigast är dock: Den som upplever besväret för stort, har ju gott om alternativa högtalare att välja på istället, så inte skall det behöva bli tyst i stugorna! :P

I själva verket är det bra, tycker jag, att de som inte värderar högtalarna mångfaldigt högre än deras pris + besväret att åka och lyssna på dem, köper något annat. Det gör ju att jag slipper tillverka så många. :P

Vh, iö
om jag inte är helt borta i matte skulle du ha kört med medelhastighet överstigande 100 km/h! Det är inte illa alls 8O
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-07 13:36

Nu var det ju några år sedan (1995?) och jag minns inte alla detaljer, men...

Hastighetsmätaren stod nog mellan 140 och 170 km/h i princip hela tiden. När tankstopp och sådant räknas in sjunker medelhastigheten betänkligt dock, och här var det ju färjetur med också...

När jag kom fram om kvällen och räknade på det hela fann jag att medelhastigheten bara blev 109 km/h (om jag minns rätt). Tankningar och färja borträknat blev det dock nästan 140. Tror att hastighetsmätaren visar sisådär 15 km/h för mycket i de hastigheterna så den stod nog i snitt på 155.

Det hela är väl i själva verket rätt så omärkvärdigt, bortsett ifrån möjligen att det var en encylindrig off road-motorcykel jag körde på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-05-07 14:23

IngOehman skrev:Nu var det ju några år sedan (1995?) och jag minns inte alla detaljer, men...

Hastighetsmätaren stod nog mellan 140 och 170 km/h i princip hela tiden. När tankstopp och sådant räknas in sjunker medelhastigheten betänkligt dock, och här var det ju färjetur med också...

När jag kom fram om kvällen och räknade på det hela fann jag att medelhastigheten bara blev 109 km/h (om jag minns rätt). Tankningar och färja borträknat blev det dock nästan 140. Tror att hastighetsmätaren visar sisådär 15 km/h för mycket i de hastigheterna så den stod nog i snitt på 155.

Det hela är väl i själva verket rätt så omärkvärdigt, bortsett ifrån möjligen att det var en encylindrig off road-motorcykel jag körde på.

Vh, iö

En Yamaha 650 Tenere kanske...?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-07 14:27

Mig veterligt har det gjorts 600cc Tenere, 660 cc Tenere och 750 cc Tenere. Den förta hade en XT600-motor, sedan kom den vattenkylda 660-motorn, och 750-motorn var en parallelltwin.

Ingen av dessa klumpeklotsar skulle jag kunna tänka mig att äga.

Nej, det var en Honda Dominator (644cc). :wink:

Den har gått 13 000 mil vid det här laget, och mår/går prima. Den klarade till och med Albanien...

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-05-07 14:45

660. Naturligtvis. Jag har ju haft en sån själv - en -98.
Den efterföljdes av en Honda Dominator, faktiskt. :)

Hondan var faktiskt bra mycket skönare än Yamahan. Imponerande att du orkade köra så fort på den dock - måste varit gasen i botten?
Jag hade problem med turbulenser från kåpglaset, men mitt huvud sticker upp ganska högt också.
Det i kombination med det relativt dåliga vridet - eller snarare den märkliga utväxlingen som gör att man måste växla hela tiden vid farter som jag brukar köra - gjorde att jag bytte upp mig till större maskin.

Däremot skulle jag aldrig palla så många timmar på någon hoj tror jag...brukar ta en bensträckare efter någon timme bara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-07 16:09

Turbulensen är ju ofrånkomlig när man har kåpglas på, men tar man bort det blir det laminär och fin strömning förbi huvudet. Hörselproppar är bra annars.

När det gäller bekvämligheten kan jag nämna att den är rätt rejält ombyggd, och oerhört bekväm jämfört med originalet.

Fullgas var det, ja. Den håller ju för det.

Med lite trim (öppnad både på insugs- och avgassidan, samt bestyckad lite fetare) och höjd utväxling funkar utväxlingen prima tycker jag. Bakhjulspotentialen blir faktiskt också bättre med den längre ettan. Uppfåningspåbakhjuletpotenialen har ju stor marginal, så att gå från 45 till 39 bak drar inte med sig någon nämnvärd framtunghet.

Kan tillägga att ekipaget var försett med inte mindre än trenne rejäla (konventionella) resväskor dessutom, samt förtås tält, grill och en stereoanläggning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-05-07 16:14

IÖ skrev:
Kan tillägga att ekipaget var försett med inte mindre än trenne rejäla (konventionella) resväskor dessutom, samt förtås tält, grill och en stereoanläggning.

Du är för skön IÖ, det måste ha varit en syn på A-Bahn! :lol:

Flänger du något i Europa på den än, eller är det mest hemmavid nuförtiden?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-07 20:47

Kunder som är väldigt långväga (ex USA) kommer de tillbaka efter sin provlyssning för att hämta högtalaren om de beställt den?

Det är lite som Morgan (bilen alltså).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-07 21:09

IngOehman skrev:Kan tillägga att ekipaget var försett med inte mindre än trenne rejäla (konventionella) resväskor dessutom, samt förtås tält, grill och en stereoanläggning.

... bestående av en laptop, ett par prototyper till piPs och en NAD 208 moddad för 12V, no doubt! :D
... tycker jag!

Per

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-05-17 13:41

IÖ steg i aktning hos mig efter att ha läst denna tråd.
1. Gillar välljud från fabricerad musik.
2. Åker hoj.
:P
Ett par steg i min livsfilosofi!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-17 19:42

Thomas_A skrev:Kunder som är väldigt långväga (ex USA) kommer de tillbaka efter sin provlyssning för att hämta högtalaren om de beställt den?

Det är lite som Morgan (bilen alltså).

Ja, två gånger måste de resa över, det stämmer. En gång för att lyssna och en gång för att hämta, men några års mellanrum.

Det är ju bara sisådär 1000 mil. Ingen har klagat hittills.
(Men det är onekligen rätt få som gör resan...)

Vh, iö

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2007-05-20 20:26

är det en regel att man provlyssnar basmodulerna också om man är intresserad.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino