Tycker det mesta har besvarats väldigt bra av andra, men en sak kan bara jag berätta, och det är att jag beklagar att det är på det här viset.
Dels beklagar jag att jag inte varken kan, orkar eller vill producera mera, och dels att jag inte skickar något, och förstås att jag inte ens tar emot beställningar ohört (piP undantaget, men egentligen inte, för jag säljer fortfarande inte till någon som inte hört dem, det är bara kravet att ha hört dem här som jag avstår). Det sistnämnda är inte för min skull dock, utan det är bara för att jag inte vill att någon under några omständigheter skall göra en investering som de kan komma att ångra.
Särskilt beklagar jag situationen med det långa avståndet för dem i norraste norr. När det gäller avstånd om 60 mil vill jag dock påpeka att sådana saker inte tycks vara något hinder för dem i de södra delarna av landet.
Göteborg är 50 mil och till Skånes olika delar är det väl uppåt 70 mil till som mest. Har aldrig hört att det bekymmrat någon nämnvärt. Själv har jag åkt många gånger till dessa trakter t-o-r under en dag. Har då inte upplevt att det varit speciellt svårt.
Minst en gång har jag åkt Lahäll-Göteborg-Gävle-lahäll (~135 mil), och som längst har jag kört solo (motorcykel förvisso) Lahäll-Florens (250 mil) på under ett dygn. Samma sträcka fast i andra riktningen har jag för övrigt kört med bil också, men då tog det mer än ett dygn. En bidragande orsak var att tre hundar en en förfärlig massa katter (9?) medföljde.
Kan nämna att riktigt långväga resenärer inte heller är ovanligt, och då talar jag inte bara om Finland, Norge och Danmark, utan om USA, Japan, Singapore och Australien. Särskilt från Australien ha det kommit väldigt många. Kan de så kan väl alla? Kan jag tycka...
Allra viktigast är dock: Den som upplever besväret för stort, har ju gott om alternativa högtalare att välja på istället, så inte skall det behöva bli tyst i stugorna!
I själva verket är det bra, tycker jag, att de som inte värderar högtalarna mångfaldigt högre än deras pris + besväret att åka och lyssna på dem, köper något annat. Det gör ju att jag slipper tillverka så många.
Vh, iö