piP/s i taket

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

piP/s i taket

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-23 18:44

Tjena!

Har nu haft mina piPs i ca en månad o jag är väldigt nöjd med dom. Har pratat med min bättre hälft om att skaffa ett par (piP eller piPs) till o ha på det ställe där man spenderar väldigt mycket tid.. i köket.

skulle vilja måla dom vita o sätta något ljud genomsläppligt tyg framför elementen för att få dom att "försvinna". Montera dom i "takhörnet" som blir mellan tak o den väggsnutt som går ner till valvet mot matsalen men jag vet ju att detta inte är en rekomenderad placering, frågan är om man skulle få något av burkarnas välljud ur dom trots denna placering för har man fått smak för hur dom låter så vill man ju gärna ha det på den plats man spenderar mycket tid.

Kombinerat med en soundbridge eller squeezebox så skulle det ju bli det optimala köket.

Vill alltså ha en smidig välljudande anläggning som inte syns typ.

Synpunkter????

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
mos

Inläggav mos » 2007-05-23 23:14

Jag har för mig att det har varit tips här på att ha dem upp-o-ner om de sitter väldigt högt upp i taket.

Testa innan är nog en bra ide'.
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-05-24 10:35

Montera dem och och ner (med basporten uppåt) och placera dem 50cm från taket.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-05-24 11:12

Det låter som om du skulle ha köpt ett par A2 istället. Passar bättre till placeringen.

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-25 11:51

Tjenixen grabbar!

Funderade i banor kring att ha dom upp o ner... takhöjden är dock bara 255 så det räcker ju inte riktigt för att det skall bli optimalt... antar att man får be 2 polare att stå en kväll o hålla högtalare i olika positioner... liggande, stående på alla sätt man kan tänka sig... kan ju bli riktigt trevligt med lite pilsner till...

A2 orna är väl tänkta för placeringen men passar dom verkligen som huvudhögtalare??? Känns som att piPen är lite mer rätt för ändamålet trots felaktig placering... Kan ju iof fråga Ingvar när jag beställer... fast innan man kommer så långt kan man ju kolla om det är nån mer som har velat gömma högtalare.... :lol:

Mvh Magnus

niclas

Inläggav niclas » 2007-05-25 12:32

Har funderat i precis samma banor som du.. :)
Jag har också funderat på att använda ett par "iP" monterade i takhörnet för att få lite extra basförstärkning på så vis. Ultrasmutt is teh shit. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 12:36

a2 måste väl fungera alldeles utmärkt i en sådan här tillämpning? Då får man ju även bra spridning och juste ljud var man än är i rummet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

niclas

Inläggav niclas » 2007-05-25 12:53

Almen skrev:a2 måste väl fungera alldeles utmärkt i en sådan här tillämpning? Då får man ju även bra spridning och juste ljud var man än är i rummet.

Beroende på kraven man har kanske en komplettering med basmoduler behövs? A2 är ju specade till ~ 100hz /-3dB i basområdet. Kan ju räcka längre än vad man tror också vid "icke kritisk" lyssning... :)

Användarvisningsbild
AtlasMagnus

Inläggav AtlasMagnus » 2007-05-25 14:45

Spridningen på A2orna är det ju inget fel på men får man nån stereobild med dessa eftersom dom sprider överallt?? Antagligen duger det ju bra med dessa men frågan är ju hur det blir med basen...

behöver man basmoduler så tappar man ju lite av enkelheten med bara ett par piP i taket, en soundbridge för att streama från server och internetradio och ett minimalt slutsteg.... o det är väl lite av det enkla jag söker samtidigt som jag vill ha en helt ok ljudkvalite....

slår väl ingengörn en signal o ser vad han har för kul saker som passar

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-05-25 14:48

Det finns specialhögtalare i Inos sortiment avsedda för just det du är ute efter. Ur prislistan:

pi-VI (Versatile In wall speaker)
2 200:-/st (rundhåls vägg-/takmodell, med front)

pi-VI-v (för vinkällare#)
3 100:- (custom frame i stål i valfri färg)

#Finns matchande tak-dubbel-spotlights!

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2007-05-25 15:08

AtlasMagnus skrev:Spridningen på A2orna är det ju inget fel på men får man nån stereobild med dessa eftersom dom sprider överallt??

Det finns andra med skaplig spridning. :D
Bild

Dessa har inget som helst problem med ljudbilden.
Tub - nu på burk

Återgå till Wänner af Ino