Tack för svar.
Med tanke på att jag helst vill ha 2st pP-2 kommer några kompletterande frågor.
wayfarer skrev:Det du behöver är ju som du säger en multikanal försteg. Detta kan de flesta inte allt för enkla hemmabio receiverar lösa för dig. Beronde om du tänkt köpa ett CR80 eller inte så varierar ju möjligheterna.
Alternativ 1. (billigast)
7 kanals hemmabioreceiver samt ett externt slutsteg till pP-2. Använd hemmabioreceiverns delningsfilter.
Kanske inte den optimala lösningen eftersom många
stärkare har sk Puredirect, och då förmodar jag inte något av
hemmabioreceiverns filter går att aktivera, eller finns det även såna apparater?
Dessutom skall helst filtren vara riktigt branta (o fasriktiga)
för att bästa resultat skall uppnås (hur stor praktisk o upplevd skillnad det skulle innebära om de är flackare har jag ingen aning om).
Variation på inbyggda filter är det säkert - men lite smutt vore det om det går att få allt-i-ett.
wayfarer skrev:Alternativ 2.
Nad hemmabioreceiver (eller annan med slutstegsingång) + CR80 + separat slutsteg för pP-2.
Alternativ 3.
7 kanals hemmabioreceiver, CR80, två externa slutsteg. I denna setup så använder du alltså CR80 på förstegsutgångarna för frontarna samt subkanalen och driver var sitt slutsteg, ett för frontarna och ett för pP-2.
Själv kör jag alternativ 3 med en Rotel RSX-1056, CR80s, Nad 208 och Rotel RB-1080 till pi60 och Infra X-6. Detta fungerar utmärkt men blir ju rätt dyrt. Men som synes så kan man börja med alternativ 1 och sedan införskaffa delningsfilter och ett slutsteg till för att landa på 3. Alternativ 2 är i och för sig trevligt men få receivers stöjder denna konfiguration varför jag personligen tycker det kan vara väl begränsande.
Det finns ju andra alternativ men de blir ju ännu dyrare och inkluderar dedikerade multi-kanalsförsteg och ännu fler slutsteg.
Men alla dessa alternativ så skall fungera så att det blir rätt med en enda knapptryckning. Det blir lite kaliberingsjobb för att få ett separat delningsfilter att fungera. Nackdelen med alternativ 1 är att man inte kan köra "direct" och liknande moder för stereolyssning då delningsfiltret måste in och härja.
Vad gäller alternativ 2,3 (ja iofs alternativ 1) hur
hanteras kanalerna vid stereolyssning resp flerkanalslyssning?
Jag utgår då från att ljudet vid flerkanalslyssning går via kanal 1,2
och att p-P2orna matas med .1 kanalen - men blir ngt osäker nu när jag skriver detta (har ett vagt minne att Ingvar Ö anser att .1 sällan innehåller ngt vettigt kvalitativt) kanske är det så att frontarna får gå som fullregisterhögtalare dvs .1 används inte.
Och vid steroavlyssning finns vad jag förstår inget .1 ljud utan det är
v+h i fullregister.
Ok, skriver och tänker enligt följande.
Försteg riktar
kanal 1,2 - till frontar
kanal 3 (center) delas upp blandas in i kanal 1,2
kanal 4,5 - sidosystem a1or
kanal 6,7 - baksystem a1or
kanal .1 - används inte
Effektsteg
steg 1,2 - v+h front (ipS)
steg 3 - driver pP-2 (den ena)
Steg 4,5 - driver sidosystem a1or
Steg 6,7 - driver baksystem a1or
Steg 8 (separat steg) driver pP-2 (den andra)
Finns möjligheten att låta de två st pP-2orna matas från ett o samma steg (för att slippa ett separat slutsteg), eller sjunker impedansen
så lågt att få slutsteg tål detta?
En tanke jag haft är Arcam's AVR350 eller deras kombo (AVP700/P1000)
Men kanske en NAD T763v2 kan duga som alternativ 2 o 3 om man kompletterar med slutsteg?
Jag jämförde kort Arcamen (AVR350)med Rotel (inte via InoAudio högtalare) och tyckte RSX-1057an var torrare.