Intryck av mina Nya (begagnade) pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Ericson

Intryck av mina Nya (begagnade) pi60

Inläggav Ericson » 2007-09-14 16:37

Som långvarig lyssnare, och anhängare främst till "Vintage" Hifi, tänkte jag förmedla lite intryck av mina nyinköpta pi60 från 2003. Det mesta är en massa subjektivt dravel, och inte "exakta" saker som mätningar och vedertagen nomenklatur. Känner väl lite mindervärdeskomplex; det finns många kunniga människor med åsikter på detta forum. Kanske har dock en "vanlig" lyssnares intryck något värde för någon?

Jag avlyssnade högtalarna innan inköp, hos säljaren. Elektroniken var väl inte den bästa, såvitt jag med mina fördomar kunde avgöra (Modern, billigare mångkanalare). De lät väldigt fint i mellan-, och diskantregistret, basen var väldigt stark.
Högtalarna köptes in och fraktades hem(bara 200m hem till mig!).
Inkopplades till min gamla Sansui AU9500.
Första ljudintryck:
De ger ett "vått" ljud; det "smaskar" i alla register (detta är enkom positivt!). Ljudet är artikulerat men ändå inte syntetiskt. Bastrumman dryper och basen återges dessutom djupt (djupare än jag hört från något annat än subbar). Jag vet inte ett annat sätt att beskriva det - det låter realistiskt och väldigt bra. Har ni bättre ordval?
Basen framstår fortfarande som lite väl stark.
Som begagnatköpare undrar jag, finns det speciella placeringsråd? Jag har ju, tyvärr, inte fått konstruktörens föreläsning om produkten.

Det känns som ett väldigt bra köp! :D

/ÖE

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Intryck av mina Nya (begagnade) pi60

Inläggav Almen » 2007-09-14 17:15

Ericson skrev:Första ljudintryck:
De ger ett "vått" ljud; det "smaskar" i alla register (detta är enkom positivt!).
Grattis till inköpet. :)

En kompis till mig uttryckte det så här när vi lyssnade på slagverksmusik i mina då nya pi60: "Det låter så membranigt!" Och det var också positivt - han menade att det verkligen lät som riktiga trummor.

Tillverkaren rekommenderar tätt mot hårt dämpad vägg, eller en bit ut från mindre dämpad vägg. Det senare kan dock ge litet sämre basåtergivning eftersom väggen ger basstöd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-09-14 18:18

Ericson skrev:Jag vet inte ett annat sätt att beskriva det - det låter realistiskt och väldigt bra.

Det tycker jag var en träffande beskrivning!

Speciellt basåtergivningen imponerar på mig. Det gör bara att jag blir frustrerad då jag läser att "det är dom delade systemen med basmoduler som spelar realistisk bas med riktigt fin dynamik!". Hur mycket bättre kan det bli?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-14 18:41

Kan du inte göra en snygg medlemspresentation med många (!) bilder på smaskiga vintage-prylar? :P Kan du förresten utveckla "smaskandet" lite? Vad betyder det?

/en john

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-14 21:19

Jag vill minnas att pi60 klarar sig utan basstödet från väggen och så ska man ta hänsyn till rumsellipsen.

Sök på pi60 rumsellipsen ("sök efter alla ord") så hittar du fyra trådar som borde ge upplysning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-09-15 00:48

Fast nu får man ju fem träffar...

Den ena länkar egentligen bara till en av de andra trådarna. Så här kommer listan med länkar :)

Olika högtalares avstånd till bakvägg?

Rumselipsen, varifrån, varför?

Audiovector M3Signature vs piP vs pi60

Om du vill så kan du säkert boka en demo hos Ingvar fast du redan har köpt högtalarna. Då får du lite historia och tankar bakom. Jag tycker det höjer njutningskänslan när man sitter och lyssnar på musik. Lite som att veta ursprunget för en fin whisky eller historein bakom Ferrari.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Ericson

Inläggav Ericson » 2007-09-15 12:46

enJohn skrev:Kan du inte göra en snygg medlemspresentation med många (!) bilder på smaskiga vintage-prylar? :P Kan du förresten utveckla "smaskandet" lite? Vad betyder det?

/en john

Smaskandet, och att det låtter "vått" är kanske en känsla av att det låter levande; organiskt. Det finns högtalare som låter väldigt detaljerat men inte levande.
Ska se vad jag kan göra åt medlemspresentationen.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-15 16:37

Almen skrev:Tillverkaren rekommenderar tätt mot hårt dämpad vägg, eller en bit ut från mindre dämpad vägg. Det senare kan dock ge litet sämre basåtergivning eftersom väggen ger basstöd.

Almen är du säker på det? Jag tycker det låter som piP rekomendationen och som jag minns det ska pi60 stå på sin rumsellips framför en semidämpad vägg, men som ickeägare är jag långt ifrån säker! :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-09-30 16:11

For den som er i begagnadmarknaden etter pi 60 evt. pi 60s, noen som har en formening om hvor gammel en pi60s kan være (tenker prestasjonsmessig, ikke pris) før en ny pi 60 kan anses som et bedre kjøp?

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-10-01 22:21

1998-framåt. Tror jag.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-01 22:34

Maarten skrev:1998-framåt. Tror jag.

Menar du inte "bakåt"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-02 02:55

Ino pi60 ändrades en hel del 1996/1996, och därefter igen 2006/2007.

Den första uppgraderingen var större än den andra.

I samtliga fall (från 1978) går det att uppgradera till i princip senaste version, men insatsen är lite större om ma utgår ifrån en pi60 före 1996 än efter.

Ino pi60s kom i mitten av 80-talet (minns inte exakta året just nu) men försvann 1996 för att komma tillbaka 1999. Sedan reviderades modellen 2002 till dagens status. Sedan dess har modellen varit oförändrad frånsett en miniändring 2007 som framförallt är estetiskt (port och diskant fästs med fler skrivar än de 0 respektive 3 som gällde förut).

Liksom för pi60 kan alla pi60s som tillverkats revideras till senaste status, om man så önskar. Oavsett om man haft dem från början eller köpt dem begagnade till rimligt pris - blir det i regel inte dyrare att gradera upp än att köpa nytt, sett till totalpriset.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-02 23:50

Takk for svar. Vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke dette, men jeg ser at man har valgmuligheter som få andre kan tilby.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-10-04 07:51

Ser i manifestet en forbilledlig
impedanskurve med konjungatlenke på pi60s, +- 0,5 ohm over 550hz. Det jeg lurer på er hvor mye denne svinger med og uten konjungatlenke fra 20 hz og oppover til ca 550hz. Den avbildete kurven går over 20 ohm iallefall. Lurer også på hvor mye den kan tillates å svinge i området 20-550 hz uten at rørutstyr med høy utimpedans farver lyden uforholdsmessig. Lurer også på om denne kurven kunne gjøres tilnermet like rett som over 550hz, og om det i slike tilfeller, (om det er mulig å gjøre det), vil gå ut over andre egenskaper som evt. vurderes som viktigere. Altså, vil en eventuell utretting 20-550hz utover det som er vist i grafen ikke være å anbefale for det vil gå ut over andre og høyere prioriterte egenskaper?

Återgå till Wänner af Ino