Akustikproblem, piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
moOd

Akustikproblem, piP

Inläggav moOd » 2007-11-01 23:14

Hej hå!

Är piP ägare sedan några månader tillbaka och är än så länge bara nöjd "sådär". De spelar mycket fint jämfört med allt annat jag ägt och hört.. bortsett från att jag saknar bas från dessa små rackare.
För tillfället är jag tvungen att ha en "subwoofer" som komplement för att överhuvudtaget tycka att det skall vara roligt att lyssna med mina piP:isar.

Rummet är väldigt öppet och avlångt, 8 * 3,4 * 2m (L*B*H). Dörröppning är placerad ungefär i mitten av ena långsidan och väggarna består av bröstpanel + betong. Jag har inte någon större susning om rummets mått är bra eller dåligt rent akustikst sett?

Jag har provat att placera högtalarna mot den korta sidan av väggen (3,4m), på alla möjliga sätt. Med och utan dämpning, direkt intill, en bit ifrån, osv. Har labbat med avståndet mellan högtalarna och det känns som att jag får lite mer bas när de är placerade i hörnen, men långt ifrån tillräckligt. Det verkligen saknas en hel del i det nedre registret..

Med "subwoofern" inkopplad låter det faktiskt helt underbart bra, om piP:arna står en bit (ca 1m) från bakväggen, men jag vill ju helst att högtalarna skall sköta återgivningen av bas själv, såsom det är tänkt.

Hjäälp, behöver råd! :)
Senast redigerad av moOd 2007-11-02 13:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-02 01:01

Svårt att göra så mycket annat än att testa olika placeringar. Kan du på något sätt stänga igen dörröppningen är det också en sak du kan testa. Sist men inte minst - du har väl kollat så att högtalarna spelar i fas?

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-02 01:17

Magnuz skrev:Svårt att göra så mycket annat än att testa olika placeringar. Kan du på något sätt stänga igen dörröppningen är det också en sak du kan testa. Sist men inte minst - du har väl kollat så att högtalarna spelar i fas?

Jo, de spelar i fas.. för de låter ju förbaskat illa när de inte gör det. ;) Dörröppningen är egentligen inte någon dörröppning, utan en öppning utan dörr.. men, jag kan ju prova att hänga en tjock filt där.

Återkommer med resultat. 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-02 01:45

Filten hjälper nog inte så mycket tyvärr, tätt ska det vara. Då återstår nog bara att labba med placeringen. Om du nu inte vill köra med sub förstås.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-02 11:17

Det låter som ett ganska stort rum för att spela med bara piP.
Att antingen spela med en sub eller att byta till ett par större högtalare tycker jag låter som de vettigaste alternativen.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-02 13:11

Jag börjar ana att problemet egentligen ligger i stärkaren jag har, en Yamaha RVX-635RDS (man tar vad man har). Efter gårdagens pillande så kom jag fram till att det inte spelar någon större roll vad jag kopplar till stärkaren analogt.. det mesta låter väldigt fattigt på bas.
Har inte tänkt så mycket på det förut, då jag alltid har haft en sub inkopplad via s/pdif, coax.

Kollade även inställningen för delning i stärkaren, men den stod på "main -> large", vilket innebär att den matar ut full register.. till motsats av "main -> small" som filtrerar de lägre frekvenserna.

Tack för all respons så länge!
Senast redigerad av moOd 2007-11-02 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-11-02 13:19

Om stärkaren har frontarna inställda på "smal", så har du ju hittat felet.

(BTW Basen är oxå analogt kopplad)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-02 13:27

lasselite skrev:Om stärkaren har frontarna inställda på "smal", så har du ju hittat felet.

(BTW Basen är oxå analogt kopplad)

Mja, det är just det de inte var. Frontarna (main) var inställda på "full". Hör dock ingen skillnad när jag ändrar inställningen, så något känns ju lite fel.

Hm. Jag trodde coaxkabeln överförde signalen digitalt? Se vad man lär sig. :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-02 14:12

Det kan vara så att den ändå skär basen om de står på "large", bara vid en lägre frekvens.

Borde finnas en inställning där du kan koppla bort subkanalen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-11-02 19:08

Helt klart för stort rum, piP är minihögtalare och klarar inte av att fylla 27 kvm med bas.

Användarvisningsbild
Zipp

Inläggav Zipp » 2007-11-02 20:10

rexq skrev:Helt klart för stort rum, piP är minihögtalare och klarar inte av att fylla 27 kvm med bas.

Hmmm, mina piPs klarar av att fylla ett kvadratiskt rum på 30m^2 utan problem. Jag tror inte storleken i sig är problemet utan rummets andra egenskaper.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-11-02 20:16

prova med en annan förstärkare

sitt på rumselipsen

Amit

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-02 21:37

Amit skrev:prova med en annan förstärkare

sitt på rumselipsen

Amit

Jap.. jag är lite på det spåret just nu. Då har man iallafall uteslutit det mest väsentliga.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-11-02 22:18

rexq skrev:Helt klart för stort rum, piP är minihögtalare och klarar inte av att fylla 27 kvm med bas.

Det har fungerat alldeles utmärkt för mig. Ungefär samma mått men gipsväggar.

Om du inte märker någon skillnad mellan Large och Small inställningen på fronthögtalarna så skulle jag undersöka det spåret lite mer (en polare hade ställt sin förstärkare så att fronthögtalarna blev Small och det lät minst sagt tunt och tråkigt).
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
moOd

Val av förstärkare

Inläggav moOd » 2007-11-08 16:40

Jag tänkte byta ut min (med stor sannolikhet defekta) 6.1 receiver mot en ny 2-kanals variant, för att driva piP med..

Har ni några förslag på vad jag skall satsa på av dessa utvalda modeller:

Onkyo A-9211 - 2490:-
Denon PMA-500AE - 2342:-
NAD C315BEE - 2698:-
Marantz PM4001 - 2490:-

Jag är ute efter ljudmässigt best-bang-for-the-buck och vill helst inte gå över 3000 kr gränsen, då jag inte är ute efter att betala hutlösa pengar för "det lilla extra".

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-08 17:25

Under 3000 kr är prispressat snarare än prisvärt. Lägger du till en knapp tusenlapp hittar du sweetspot för budgetstereoförstärkare.
...perspektiv...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 17:29

Börja med att låna en stärkare av någon vän...

Bättre att utesluta inna man köper ;)

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-09 13:31

guldfisk skrev:Under 3000 kr är prispressat snarare än prisvärt. Lägger du till en knapp tusenlapp hittar du sweetspot för budgetstereoförstärkare.

Det kommer nog alltid att finnas produkter som är bättre, om man bara lägger till en tusing eller två. Hade jag sagt att gränsen låg på 4000 kr, så hade säkert någon annan kommenterat att man faktiskt minssan kan få bättre saker om man lägger en liten slant till. Antar jag.

Du kanske kan ge mig förslag på produkter som är bättre på ren ljudförstärkning, utan att salta & peppra ljudet, än de jag listade upp för en 1000-lapp mer? Om det är stor kvalitétsskilland, så kanske jag överväger den högre prislappen.

Pris- presdanda går väl sällan hand i hand i dem här sammanhangen, det är väl lite därför jag är skeptisk.

(med risk för att glida lite från huvudämnet) :oops:

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-09 13:39

Kaffekoppen skrev:Börja med att låna en stärkare av någon vän...

Bättre att utesluta inna man köper ;)

Jag har upptäckt lite andra konstigheter med förstärkaren som gör att jag överväger att skaffa en ny. Kopplar jag t ex bara in höger kanal från ljudkällan till förstärkaren, så läcker det en aning även till vänster högtalare (fast jag kör i ren stereo-mode, ej surround)..

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-09 13:53

Det jag menar är att du tittar på de billigaste modellerna från respektive tillverkare. Du får man kanske offra lite mer prestanda och funktioner än vad det är värt.

Jag har gjort en jämförelse mellan NAD C315BEE och C325BEE i någon annan tråd.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-09 14:14

guldfisk skrev:Det jag menar är att du tittar på de billigaste modellerna från respektive tillverkare. Du får man kanske offra lite mer prestanda och funktioner än vad det är värt.

Jag har gjort en jämförelse mellan NAD C315BEE och C325BEE i någon annan tråd.

Ok, jag förstår. Jag ska söka lite och ta en titt på din jämförelse..

Tack så länge! :)

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2007-11-09 15:54

[quote="moOd"][quote="Amit"]prova med en annan förstärkare

sitt på rumselipsen

Hur räkna ut rumselipsen???

Anders

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-09 16:28

Jax skrev:Det kan vara så att den ändå skär basen om de står på "large", bara vid en lägre frekvens.

Borde finnas en inställning där du kan koppla bort subkanalen.

Visst skulle det kunna vara som du skriver, men jag har aldrig hittills hört talas om någon förstärkare* som är gjord på det viset, så det torde höra till avdelningen, "felkonstruerade förstärkare". Jappsen brukar inte göra sådant. Själva vitsen med "bass management" är inte heller tänkt att fungera så som du skriver ovan.

Har du själv hört talas om någon sådan förstärkare?

* Undantaget infraljudsfilter, DC-skydd, o.likn.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-09 16:34

Mo0D, mest troligt är det rumsakustiska effekter som gör att baseb blir "lidande". Det ingår inte bara högtalarnas placering, även var lyssningsplatsen är har betydelse. Exempelvis rekommenderar jag ej "helt fri" lyssningspltas exempelvi i mitten av ett rum, eftersom man där i genomsnitt får en hel del utsläckningar i basregistret på grund av stående vågfenomen.

Ditt rum är väldigt avlång vilket ställer till problem om du vill ha lyssningsaxeln i längsledd av rummet. Då tror jag att basmodullösningen kan vara rätt väg att gå. Alternativt lyssna "på korten" men avsåndet är då såpass kort att du kan få "bumlig" bas på grund av det korta väggavståndet.

Du behöver nog inte vara särskilt orolig för att det är en "dålig" förstärkare, som några andra här verkar vilja ge sken av.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-09 17:14

Johan_Lindroos skrev:Ditt rum är väldigt avlång vilket ställer till problem om du vill ha lyssningsaxeln i längsledd av rummet. Då tror jag att basmodullösningen kan vara rätt väg att gå. Alternativt lyssna "på korten" men avsåndet är då såpass kort att du kan få "bumlig" bas på grund av det korta väggavståndet.

Tack. Ett intressant svar..! :P

Jag är redo att dela av rummet i mitten (går ju att justera) om det är till fördel, då jag ännu inte har hunnit planera hur saker och ting skall stå där. Frågan är om det är lämpligt att hänga upp ett tjock draperi av sammet (eller två?) för att göra rummet aningen mindre?

Om man utgår från att takhöjd är 2.0m, bredden är 3.4m, vad rekommenderas då för längd?

Jag ska göra ett försök att placera dem på långsidan istället, vilket jag faktist inte ens har tänkt på (blir ju rätt otympligt).. ..men bara för att testa.
Senast redigerad av moOd 2007-11-09 17:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-09 17:17

Johan_Lindroos skrev:Visst skulle det kunna vara som du skriver, men jag har aldrig hittills hört talas om någon förstärkare* som är gjord på det viset, så det torde höra till avdelningen, "felkonstruerade förstärkare". Jappsen brukar inte göra sådant. Själva vitsen med "bass management" är inte heller tänkt att fungera så som du skriver ovan.

Har du själv hört talas om någon sådan förstärkare?

* Undantaget infraljudsfilter, DC-skydd, o.likn.

Nej jag har inte hört talas om det men så har jag heller ej undersökt så många förstärkare. Det var enbart ett spånande från min sida i försök att hjälpa.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-09 18:03

moOd skrev:Tack. Ett intressant svar..! :P

Jag är redo att dela av rummet i mitten (går ju att justera) om det är till fördel, då jag ännu inte har hunnit planera hur saker och ting skall stå där. Frågan är om det är lämpligt att hänga upp ett tjock draperi av sammet (eller två?) för att göra rummet aningen mindre?

Det hjälper inte så mycket med ett draperi eftersom ett tunt skikt tyg inte medför någon direkt absorption av så låga frekvenser.

En vägg kan du ju bygga, men det avråder jag ifrån.

Om man utgår från att takhöjd är 2.0m, bredden är 3.4m, vad rekommenderas då för längd?

5 - 6 m. Jag har dock inte varit i ditt rum så ta det med en nypa salt.

Jag ska göra ett försök att placera dem på långsidan istället, vilket jag faktist inte ens har tänkt på (blir ju rätt otympligt).. ..men bara för att testa.

Ja, prova många olika placeringar. Jag förstår inte riktigt vad du menar att det skulle vara otympligt(?). Du kan även prova diagonala placeringar, ovant för de flesta men kan vara enda lösningen (minst dåliga) ibland.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-09 18:09

MoOd, jag glömde säga:

Det du skulle kunna prova är att använda dig av en stor bokylla som du använder som rumsavdelare. Den kan lokalt (vid lyssningsplats om du har den bakom huvudet) skapa det du eventuellt behöver i form av lågfrekvensreflektion. Dessutom kan den bryta upp stående vågor längs rummets långa dimension som kan vara gynnsamt. Den behöver med fördel inte gå ända upp till taket eller ens täcka hela rumsbredden/höjden, men helst merparten av detsamma. Experiment krävs.

I övrigt, följ tillverkarens råd för placeringen av piP!

Ett alternativ är också att använda dem för närfältslyssning.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2007-11-09 20:02

Ivrig som jag var.. det första jag gjorde när jag kom hem, var att jag röck ur sub:en och placerade om högtalarna (gäller att passa på när man har fru & barnfri kväll ;)).

Holy MOSES!! 8O Vilken skillnad det blev!

Jag var tvungen att dubbelkolla att jag verkligen kopplade ur subwoofer-enheten. :D Visst, viss bumlighet finns faktiskt där, men det finns ändå hopp! Fattar inte varför jag inte tänkt på att testa placera dem så förut.. :oops:

Funderar nu allvarligt talat på att bygga ett berg av våra gamla flyttkartonger eller nåt, bara för att testa om teorin med att dela av rumsytan en aning funkar (saknar ju bokhylla). 8)

Nä, jag har inte tid att sitta här.. måste ner och lyssna så att jag verkligen hörde rätt! *hehe*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-11-12 01:26

Berätta hur du placerade högtaleriet!

Återgå till Wänner af Ino